eenrichtings verlatingsangst????

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariel1

eenrichtings verlatingsangst????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 10:05

ons paard vindt het prima om uit zijn stal te gaan, om te werken/wandelen ect.

maar zodra we onze pony uit de stal halen wordt hij al zenuwachtig.
blijven we met haar in de stallen dan gaat het goed, loop ik met haar naar buiten
ook nog, maar zodra ze uit het zicht is, gaat hij heel erg tekeer in zijn stal (ben echt bang dat hij
zich bezeerd). heeft iemand hier een manier voor om dit te trainen?

buiten is het eigenlijk hetzelfde, neem je hem mee; geen probleem. maar neem je haar mee
en is ze uit het zicht dan gaat hij echt als een gek tekeer.

de enige keer dat hij ook zo doet als we hem meenemen, is als hij op stal moet.
tot aan de stallen geen probleem, maar zodra hij door heeft dat de pony niet
in de stal naast hem staat, gaat hij weer tekeer.

heeft iemand hier goede tips voor?

Kelnardo

Re: eenrichtings verlatingsangst????

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:42

Hallo, mijn paard heeft hier ook een beetje last van. Het is niet zo erg als bij jou maar misschien kan ik helpen. Mijn paard Leonardo is een ruin en hij was/(is) helemaal gek van zijn buurvrouw Vita. Zodra Vita de stal uitgaat begint hij rond te draaien in zijn stal, als een gek te hinniken en uiteindelijk gutst het zweet van hem af. Boos! Bloos Ze stonden eerst samen op de wei dus hij beschermde haar ook op de wei. Nu staan ze apart en het is al een stuk minder geworden maar de band is er nog steeds. Als ik Leo trouwens uit zijn stal haal staat Vita nog steeds kalm. Meestal als Vita op de wei staat en hij staat op stal ga ik meestal iets met hem doen om zijn gedachte te verzetten, poetsen of wandelen, in ieder geval wat meer aandacht geven. Ach gut Natuurlijk kan dit niet altijd dus meestal laten we hem maar wat klooien en als het te erg wordt dan doen we de bovendeur dicht. Het is misschien verstandig voor jouw paard dat je hem peesbeschermers of bandages omdoet als hij alleen staat. Leo en Vita staan nog steeds langs elkaar op stal en de band tussen hen is nog steeds erg sterk. Huilen Tong uitsteken Ik denk dat het probleem niet echt op te lossen is want zo'n sterke band is bijna niet te verbreken. Maar misschien helpt het aandacht geven want dan is hij niet constant in gedachte bij zijn vriendinnetje. Ik hoop dat het gaat lukken. Haha!

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:50

Denk dat dat een kwestie van volhouden en geduld gaat worden. Blijven weghalen en wachten tot ze kalmeert en dan hopen dat ze steeds minder lang uit haar dak gaat. Belangrijk is dat ze jou vertrouwt en respect voor je heeft.

Als ze Flipt op een moment en je brengt haar gelijk weer terug naar haar maatje dan is het gedrag voor haar dus effectief en stimuleer je dat ze dat gedrag blijft herhalen.

Ze moet dus leren dat dat die angst niet terecht is en dat haar alleen niks ergs overkomt. En dat Flippen geen effect heeft om haar zin te krijgen.

Zou haar als je haar bij haar maatje weghaalt lekker bezig houden in begin aan een longe eventueel bijgezet lekker afleiden en zorgen dat ze zich op andere dingen concentreert.

Succes!

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:55

Dit had mijn paard ook. Zodra zijn vriendinnetje niet in de buurt/in 't zicht was, begon meneer te hinniken, rond te stuiteren. Erg lastig als je wilt rijden Vork

Gewoon vaak uit elkaar halen, op een gegeven moment weet 'ie dat ze uiteindelijk wel weer bij elkaar staan! Dit heeft ook geholpen met de mijne.

mariel1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 13:23

bedankt voor de reacties,

het is gewoon erg vervelend, als ze op stal staan en ik wil
's avonds nog iets met de pony gaan doen (longeren/wandelen/rijden)
dan gaat hij echt uit zijn dak.
ik wil dan met de pony aan de slag, dus hem aandacht geven gaat dan niet.
heb het ook wel eens samen met iemand anders geprobeerd, zodat er iemand
bij hem blijft en hem aandacht geeft, maar zelfs dan raakt hij in paniek.
ook eten geven helpt niet, dan neemt hij gewoon hele snelle happen tussen
het gek doen heen.
het is gewoon erg vervelend, ben trouwens wel allang blij dat hij het niet
andersom doet, dus als de pony alleen achterblijft.Lachen

ik heb ze nu ook apart van elkaar in de wei (maar ze kunnen elkaar wel zien),
maar lijkt niet echt te helpen.

misschien toch nog meer oefenen, om steeds een stukje verder met haar
weg te lopen, en dan inderdaad misschien maar pees/transportbeschermers / bandages om.
zodat hij zichzelf niet kan bezeren.