Jureren en zelf starten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fitzroy

Jureren en zelf starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 05:46

Ik vraag me af hoe collega juryleden dat doen.

Vaak word je zo vroeg gevraagd dat je de wedstrijdkalender nog helemaal niet kent. Het is in het zomerseizoen dan ook regelmatig gebeurd dat ik zelf op leuke wedstrijden niet kon starten omdat ik al toegezegd had te jureren. Daar baal ik dan best van.
Hoe of wanneer bepalen jullie wanneer je jureert?
Zeg je pas heel kort van tevoren toe of laat je je al wel ver van tevoren vastleggen?

Vippie

Re: Jureren en zelf starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 06:13

Ik bepaal gewoon ver van tevoren welke weekenden ik "voor mezelf" wil houden voor wedstrijden en keuringen/beurzen enz.
Afspraken voor het jureren probeer ik daar tussenin te plannen. Of andersom net hoe je het ziet hahaha.
Tot 2009 zit ik ieder weekend volgepland zaterdag en zondag en in 2009 wil ik tot juni nog maar max 2x per maand jureren en daarna 1x. Even beetje afbouwen nu ik zelf weer aan de slag ga met mn jonge paard.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 06:49

We hebben gelukkig hier een vereniging die altijd heel snel is met het plaatsen van de wedstrijdkalender. Er is nu binnenkort weer een vergadering om deze voor het komend jaar vast te stellen dus dat is ruim op tijd. Ook de selectiedata zijn al bekend.

Ik kan hier dus goed rekening mee houden.

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:15

Ik "probeer" 2 weekenden in de maand de zondag vrij te houden om zelf te starten. Lukt niet altijd, maar meestal gaat het goed. Ik heb voor mezelf nu tot maart mijn eigen wedstrijden ingepland en de andere weekende ben ik beschikbaar voor het jureren.

tommie6600

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:26

ik geef aan dat wanneer er zowel paarden als pony's zijn dat ik graag bij de pony's jureer zodat ik zelf kan starten bij de paarden. Meestal is dat geen probleem aangezien er genoeg juryleden zijn die liever niet bij de pony's jureren. ik ben springjury. Ik heb zelf liever pony's. zijn de rubrieken niet zo groot.
wedstrijdkalender is bij ons ook al vroeg bekend en ik maak in april vaak een lijstje waar ik zelf in ieder geval wil starten

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:17

Ik zeg eigenlijk bijna altijd maar ja als ik nog niets heb staan en mocht het dan voorkomen dat er een leuke en/of belangrijke wedstrijd voor mezelf staat, vraag ik even rond in mijn eigen vriendenkring wie er wil wisselen. Maar dat gebeurt niet zo vaak. Ik hecht niet zoveel waarde aan precies die ene wedstrijd zelf rijden dus echt vaak komt dat niet voor.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:53

Vippie schreef:
Ik bepaal gewoon ver van tevoren welke weekenden ik "voor mezelf" wil houden voor wedstrijden en keuringen/beurzen enz.
Afspraken voor het jureren probeer ik daar tussenin te plannen. Of andersom net hoe je het ziet hahaha.

Zo doe ik het ook, hou mijn agenda in het begin meestal 'open' en begint hij dan vol te raken ga ik andere weekenden blokken voor mezelf (prive/wedstrijden).
Het gebeurt inderdaad weleens dat ik ergens ga jureren terwijl ik liever op een groot concour in de buurt had willen starten.... ach het is niet anders.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:57

Ik plan het jureren niet meer ruim van te voren in. Ik heb gemerkt dat ik zo veel kort-dag gebeld wordt (doordat juryleden een week van te voren afzeggen) dat ik echt ruim aan mijn trekken kom.

Wat ik ook wel doe is starten op hetzelfde concours waar ik die ochtend (/middag) ga jureren.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 17:42

De regiokalender staat hier vaak al vroeg op internet en ik schrijf de concoursen waar ik zelf graag wil starten direct op de kalender.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 19:34

KarinvdM schreef:
De regiokalender staat hier vaak al vroeg op internet en ik schrijf de concoursen waar ik zelf graag wil starten direct op de kalender.

Zo doe ik het inderdaad ook.

Momenteel ben ik even "paardloos" en jureer ik wat meer. Als ik straks met mijn jonge paard ga starten dan ga ik weer naar max 2x jureren per maand. Ik combineer het ook regelmatig, er zijn een aantal wedstrijden dicht bij stal en daar jureer en start ik op dezelfde dag.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:32

Ik jureer niet meer dan een keer per maand en dan alleen op zaterdag. De meeste concoursen zijn hier op zondag. Je wordt zoveel gebeld maar ik zie het niet zitten om elk weekend te jureren én te rijden.

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:44

Als ik gevraagd word en het is dicht in de buurt, zeg ik toe te willen komen jureren mits er in het andere dagdeel een startplaats voor mij is. (Dwing geen startplaats af, maar dit geldt bij de wedstrijden die ik van te voren opgegeven heb). En de wedstrijden verder weg, doe ik alleen als ze op zondag zijn; dan krijg ik nl de paarden toch niet mee van de eigenaar.

Toch word ik over het algemeen later gevraagd voor jureren dan dat ik al opgegeven heb voor wedstrijden.
Laatst bijgewerkt door NoireIdylle op 15-10-08 08:47, in het totaal 1 keer bewerkt

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:46

Ik ga ook echt niet én jureren én starten hoor, dat vind ik teveel van het goede, en dan staat mijn paard wel errug lang op de trailer.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 08:54

Hmmm ... ik word toch echt eerder gevraagd dan dat ik heb opgegeven, Noire.
En dan snij ik mezelf regelmatig in de vingers. Ik heb nu besloten om niet meer lang van tevoren toe te zeggen. Dan maar wat minder jureren, dat is niet anders.

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:02

Fitzroy schreef:
Hmmm ... ik word toch echt eerder gevraagd dan dat ik heb opgegeven, Noire.
En dan snij ik mezelf regelmatig in de vingers. Ik heb nu besloten om niet meer lang van tevoren toe te zeggen. Dan maar wat minder jureren, dat is niet anders.

Ze proberen eerst de leuke juryleden en daar moet je vroeg bij zijn, als ze dan echt niemand meer kunnen vinden bellen ze mij Knipoog

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:08

De wedstrijden die ik zelf wil rijden, weet ik ongeveer wanneer deze gehouden zijn. Ik wil max 2 x per maand jureren, ik heb naast mijn paardenleven ook nog een ander leven. En jureren en zelf starten op dezelfde dag doe ik niet meer.
Af en toe een flinke streep in je agenda zetten wil ook wel eens helpen om niet toe te zeggen op een jureerverzoek.

Ik wordt in de regel ook lang van te voren gevraagd dus het is af en toe wel even slikken als dan blijkt dat er juist ook een hele wedstrijd elders is waar je zelf graag had willen rijden of er een leuke feestje, evenement of iets dergelijks georganiseerd wordt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:48

daffodil schreef:
Ik ga ook echt niet én jureren én starten hoor, dat vind ik teveel van het goede, en dan staat mijn paard wel errug lang op de trailer.

Ik deed het wel regelmatig, maar dan bij wedstrijden vlakbij stal zodat ik eerst mijn paard thuis kon brengen of juist kon ophalen. Er zitten 2 verenigingen op 6 minuten rijden van stal en nog eens 2 op 15 minuten rijden. Dan valt er altijd wat te regelen wat starttijden betreft.

WestBest

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 19:50

Ik wilde net hetzelfde reageren Lachen Ik laat mijn paard dan zeker niet staan, maar breng hem gewoon terug. Als ik om half tien moet rijden, kan ik best vanaf 13 uur jureren.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 20:07

Maar dan ben je wel je hele dag kwijt. Ik doe het liever niet op dezelfde dag.

talented

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 20:59

Nee ik ook niet. En dat is ook alleen leuk als je maar één paard te rijden hebt, dan hoef je als je thuis komt niks anders meer van stal te halen. Ik probeer sowieso elk weekend maar 1 dag iets te plannen met de paarden

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 07:37

Fitzroy schreef:
Maar dan ben je wel je hele dag kwijt. Ik doe het liever niet op dezelfde dag.

Dat ben ik toch wel. Als ik 's middags moest jureren dan deed ik ook 's ochtends mijn paard. Of ik nou thuis rijdt of op een wedstrijd, dat maakt met de afstanden waar ik het over heb niets uit. Ik reed thuis altijd wat langer dan op een wedstrijd, dus de tijd die ik met mijn paard bezig was bleef hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 17:06

Als ze me bellen weet ik vaak wel of dat een wedstrijd is waar ik wel of niet zelf graag rijd. Als ik er zelf graag wil rijden vraag ik wanneer het Z is en dan geef ik aan dat ik ook graag mee wil rijden. Vaak houden ze er dan gewoon rekening mee Ja Heb het afgelopen zomer een paar keer zo gedaan en ging prima!

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-08 21:41

Ik rijd 1x per maand een wedstrijd (is meer dan zat) en ik jureer 1x per maand.
Dit omdat ik ook nog moeder ben van 2 jongens die ik ook graag zie en mijn man me ook nog wel eens wil zien.
Ik moet zeggen dat dat goed bevalt.
Ik sta nu tot en met januari volgeboekt, dus niet heel ver vooruit.
Gelukkig ben ik net gebeld door iemand van het kringbestuur met de data van belangrijke wedstrijden voor 2009, dus die weekenden heb ik al mooi vrij gehouden voor mezelf (want ik vind het rijden nog veel te leuk).

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 21:36

meestal is het wel te combineren en als ik echt een wedstrijd heb die ik ABSOLUUT wil rijden ( en dat weet je best ver van tevoren) dan ga ik dus niet jureren. Verder doe ik het ook wel zoals Relaxed.Even informeren wat, wanneer gereden wordt en dan is er altijd wel een mouw aan te passen.
Kan mij trouwens niet schelen of ik én jureer én rijd op 1 dag...