Ik heb een tinker en 2 shetlanders. Shetlanders staan bij huis in een inloopstal met een kleine weide. De tinker staat in pension (de laatste 2 weken voornamelijk binnen) zonder deken.
Nu ben ik in de gelukkige positie gekomen dat we een ander huis hebben met ruim voldoende grond om alle 3 de paardjes bij huis te houden, grote weide en mijn man heeft een kapschuur gemaakt ong. 3 mtr. diep en 10 mtr. lang met daar aan een groot zandpaddock waar ze 's nachts in kunnen zodat ze zich niet klem eten aan het gras en ik de weidegang een beetje kan doseren (zijn toch sobere rassen).
Ik wil alle 3 de merries tegelijk in de nieuwe situatie brengen omdat er 2 vrij dominant zijn(de tinker en de oudere shet merrie) en ik dacht zo de kans dat er 1 zich de hele schuur toebedeeld en de andere buiten sluit te verkleinen.
Nu menen ze op de pension stal dat het voor de tinker te koud is om nu nog in deze half open situatie gehuisvest te worden. Ze heeft natuurlijk niet zoveel haar als de shetten maar wel veel meer als de "sport"paarden op stal.
In mijn ogen is het helemaal nog niet zo koud, en ik heb 2 regendekens gekocht 1 keer 0 grams en 1 x 150 grams voor als de nacht temperatuur toch daalt, en ik dacht aan onder de 5 graden 0 grams en onder de -5 graden 150 grams.
24/7 uur buiten is toch beter dan 2/7 buiten en 22/7 binnen?
Kan ik de tinker naar buiten doen eind oktober of moet ze in pension blijven tot het voorjaar met het risico op een merrie rangorde probleem?
Mijn voorkeur gaat uit naar naar buiten, maar ben ik dan te hard voor de tinker?