Paard dat zich vroegtijdig losrukt in de wei

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jessica23

Paard dat zich vroegtijdig losrukt in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 17:06

Ik heb een paard dat als je hem naar het land brengt er niks aan de hand is, loopt heel voorbeeldig mee. Zodra je in het land bent en je wilt het touwtje losknippen kan hij wegschieten. Ik heb het landje al kleiner gemaakt. Wat kan ik doen. Bijvoorbeeld niet het knipje aan het halster maar het touw door het ringetje doen zodat als hij losrukt ik niet het touw door mijn hand krijgt. Of is dit gevaarlijk?. Verder luistert hij heel erg goed als ik wil stoppen stopt hij ook etc. het is dus echt alleen in het land.

Jessica

aslo

Re: Paard dat zich vroegtijdig losrukt in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:10

Paard moet gewoon leren wachten. Neem wat lekkers mee, en draai je paard naar je toe zodra je in de wei bent, laat het lekkers alvast zien om te voorkomen dat ze al weg schiet. Tijdens het geven van het lekkers, knip je het touw eraf. Een aantal dagen herhalen en als je merkt dat het beter gaat, met interval training werken, totdat het niet meer nodig is.

LS_JACO

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:16

Loop ook de wei in en wandel een rondje, ga er desnoods weer uit en loop er nogmaals een ronde door.
Als je hem los maakt draai hem dan eerst weer terug naar het hek en sluit dat, daarna kan je hem idd belonen zoals Aslo hierboven schrijft, daarna loslaten.
Wij (mijn vriendin en ik) lopen ook eerst een rondje bak, voordat we losgooien.
De mijne wil nog wel eens jolig bokken bij het weg rennen, daarom draai ik hem eerst weer naar het hek dan moet hij zich eerst weer omdraaien voordat hij wegrent.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, want als je hem zijn gang laat gaan, zal hij steeds eerder al wegschieten en je zo meesleuren.
Succes

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 13:46

Dat losmaken dat gaat op zich wel goed, maar vanochtend ook dan heb je hem los en dan neemt hij een sprong en dan zie je die benen bijna langs je gezicht raken. Hij neemt dan een sprong en dan flink die benen naar achter uithalen. Dat vindt ik toch best wel link.

Jessica

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:48

Daarom is het van belang dat je je paard eerst omdraait voor dat je hem los laat.
Probeer hem ook niet direct los te laten, de ene keer wat langer wachten dan de andere keer, wacht hij braaf op je dan goed belonen.

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 17:43

Ik draai hem ook eerst naar me toe, maar hij is zo snel dat hij wegspurt en zijn benen de lucht in doet.

Jessica

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:06

Ik heb een verzorgpaard gehad wat dit deed bij het ingaan van longeerbak, losgooibak en de wei...
Ik vond het doodeng en het was hem ook niet af te leren, ik was er 4 dagen, maar de andere 3 stond hij vaak alleen op stal of werd hij alleen gereden.

Wat bij mij hielp was vanaf de andere kant (linksom, omdat ze in principe meestal rechts naast je lopen) de bak inlopen, en linksom wegsturen. Ik had dan genoeg tijd om uit te wijken voor zijn gedrag, want afleren was niet te doen. Hij ging dan de eerste minuut (zowel los als aan de longe) compleet uit zijn plaat, bokken, trappen naar mij, maar altijd zonder me echt te raken...
Ging ik na deze minuut de bak met hem uit en er weer in, was het gedrag weg... Dus oefenen lukte ook niet...

Het is er nooit uitgegaan, helaas...

Mijn ruin loopt keurig de wei en het hek uit, maar weer terug erin, dan MOET hij raar doen van zichzelf. Dus ik laat hem keurig wachten, zeg easy en dan gaat het redelijk...
Gister had hij weer zo'n vlaag, en dus heb ik hem steeds erin en eruit laten lopen. Eerst op zijn plek zetten, easy zeggen, net zolang tot hij het fatsoenlijk doet en dan rust...
Losmaken doe ik pas als hij ophoudt met al zijn streken (schuren, schudden met zijn hoofd).
Continu op je grenzen letten dus en heel goed blijven opletten.

Ik zou in jouw geval ook opletten dat losklikken niet persé loslaten betekent. Ik weet niet of je het hele halster afhaalt? Dat wordt dan wat lastiger. Ik zou het omlaten, losklikken, maar niet loslaten, tot hij rustig is, en dan pas loslaten.
Ik doe zelf een stap achteruit bij het loslaten, zodat voor mijn paard duidelijk is dat hij weg mag...

Succes!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:10

Knip hem aan een longeerlijn ipv een halstertouw, dan heb je genoeg ruimte voor jezelf en heb je hem toch nog steeds vast. Zodra je de wei in loopt loop je gewoon een rondje met hem aan de hand. Halthouden, wegstappen ed en zorgen dat hij op jou gaat letten. Ook eten mag dus niet op dat moment. Als dat allemaal goed gaat kan je hem losknippen.
Nog niet van hem eisen dat hij doodstil staat te wachten, maar dat is natuurlijk wel waar je uiteindelijk naartoe werkt. Een beetje dribbelen, maar op de plaats blijven staan en normaal doen is al een prima beginpunt Clown

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:10

buren hebben ook zo'n paard en die zet ik nogal regelmatig buiten..
doe het altijd zo dat ik eerst het land in loop en dan pas mag zij erin vaak stierde ze dan als een gek erin maar dan draaide ik dr gelijk om , ff wachten en dan klik ik dr los.

nu is ze veel rustiger aant worden.

jessica23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 16:54

Dat ff wachten is dus erg moeilijk. Ze is ook zo snel dat ze zo wegschiet. Ik moet eigenlijk en lekkers geven en dan tegelijk losknippen en dan vliegt ze er als een speer vandoor.

Blijft moeilijk.

Jes

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 16:57

In hoekje zetten van het weiland, misschien is j epaard bang voor het *click* geluidje dat je klipje maakt, of zet het hek open en maak je paard los, ín de opening, en "duw" hem gewoon het weiland in

Edit: of maak je paard met 1 touw vast aan het hek, en 1 touw hou je in je hand, degene in je hand maak je los, zo kan hij niet wegrennen, maarja, wat heb je daaraan? Nou: dat doe je dan een paar keer en dan denkt je paard vanzelf: Hmmz.. wegrennen heeft geen zin, want ik zit toch vast..! Knipoog Maar dan zit ie eigenlijk gewoon los Haha!.. Euuh, ja, heel duidelijk Tong uitsteken

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:43

Wil jij verongelukken? Moet je vooral jou tactieken uitvoeren Nagelbijten / Gniffelen

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:48

Kun je geen schaapskooi realiseren? Dus dat als je in het weiland komt, je eerst in een "sluis" loopt, hier klik je haar los, en vervolgens moet ze nog wachten tot jij de tweede draad hebt losgemaakt. Dan stormt ze waarschijnlijk ook weg, maar zit jij er in ieder geval niet meer aan vast. En dan kun je daarnaast aan oplossingen gaan werken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 17:49

Utixo schreef:
Kun je geen schaapskooi realiseren? Dus dat als je in het weiland komt, je eerst in een "sluis" loopt, hier klik je haar los, en vervolgens moet ze nog wachten tot jij de tweede draad hebt losgemaakt. Dan stormt ze waarschijnlijk ook weg, maar zit jij er in ieder geval niet meer aan vast. En dan kun je daarnaast aan oplossingen gaan werken.

Vind ik ook levensgevaarlijk. Het is niet voor niks dat je paarden met het hoofd naar je toedraait voor je ze losmaakt, als een paard wegstormt met een flinke bok heb jij een zware hersenschudding en dan mag je nog van geluk spreken

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:01

Lastig iets. Mijn pony deed het ook toen ik hem kreeg, een paar meter voor het weiland dan "hield" hij het niet meer en ging hij. Geen kwestie van even vast blijven houden, dat heeft iemand ondanks mijn afraden wel geprobeerd, maar na 3 rondjes op zijn achterwerk door het weiland toch maar los gelaten Clown

Het is natuurlijk ongehoorzaamheid, maar het heeft toch ook te maken met het heftige karakter van het dier. Ik zag dingen als hengstenkettingen ed. in dit geval gewoon niet zitten omdat hij verder altijd keurig braaf aan de hand was. Alleen die wei hè.....

Ik deed hem dus maar geen halster meer om maar sloeg gewoon het touw om de nek. Probeerde hem zolang mogelijk met de stem er van te weerhouden om te vertrekken, wat uiteindelijk niet lukte, en als hij dan vertrok liet ik hem gewoon gaan en mopperde hem wat achterna. Klinkt misschien erg lachwekkend, maar het "vertrek" punt kwam al snel steeds dichter bij de wei en na een tijdje was het helemaal over.

Ik draai hem nog steeds om voordat ik hem loslaat, hij kan wel eens enthousiast wegspurten en ik heb geen zin in hoefjes in mijn gezicht.

Dus het enige wat ik je kan aanraden is gehoorzaamheid trainen in het algemeen. Als hij te sterk of te snel is, kun je daar uiteindelijk toch niks tegen doen. Hij moet gewoon willen wachten. En mopperen natuurlijk als ie de fout in gaat Tong uitsteken

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 18:28

BrittKitt, het idee is dus dat ze pas kan wegstormen als jij veilig bent. Aangezien je ook aan de andere kant van het draad kan staan om het open te maken, en dus naar achter kunt lopen.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:43

Ik zou zeggen knip hem eerst los en houdt hem losjes vast aan het halster en dan de wei in. Als hij zich losrukt zit jij er iig niet aan vast! Als je meer tijd hebt en dat zou ik je erg aanraden Haha!
Bedenk dan eventjes of hij dat altijd al heeft gedaan of dat hij het nu doet omdat hij b.v als laatste de wei in gaat of hij nu minder op de wei staat. Dat laatste is vaak uit een energie teveel dat ze enorm graag de wei op willen om hun ei kwijt te kunnen. Gebrek uit respect is het iig!! Ga dus grondwerk met hem doen. Als je hem uit de wei haalt, oefen dan met het in de wei gaan. Is hij dan nog steeds zo druk? Waarschijnlijk niet.. dus heb je mooi de kans om te oefenen. Zet hem aan het denken, probeer dan eens om hem achteruit de wei in te laten lopen etc etc. Leer hem ook dat als je de wei in gaat hij eerst zich omdraait en dus met zijn neus naar het hek staat. Rustig hek dicht doen, paard een aai over zijn bol en dan pas los. Desnoods geef je hem daar een snoepje bij voordat je hem loslaat.