Hoe omgaan met pony ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sunrise

Hoe omgaan met pony ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 13:15

Hoi , ik weet niet of deze hier goed staat ,
maar ik had een vraagje, en hoop er dit keer goed antwoord op te kunnen rijden Nagelbijten / Gniffelen
-

op school hebben we een pony van ongeveer 7 jaar,
een Koud bloedarabier.
toen ze 4 was is ze ingereden, maar daarna helemaal niks meer mee gedaan, nu moet ik hem dus
proberen alleen opnieuw te beleren...

Het is een heel erg lieve pony , maar zodra je haar uit de wei haalt ,
Is er weinig mee te beginnen,
Opzich hebben we al vooruit gang gemaakt, het gaat nu al wat beter van stal naar de wei.
Poetsen gaat opzich ook wel goed, maar zodra je je hand bij dr hoeven in de buurt komt,
begint ze te trappen en wordt ze erg gespannen,
Ik heb dus ookal verschillende keren een trap gehad Nagelbijten / Gniffelen
De ene keer doet ze lief , de andere keer dus zo..
Zodra ik alleen met haar ben gaat het allemaal wel goed, dan kan ze dr aandacht bij mij houden..
Ook heeft ze al een keer een hoofdstel in gehad, dat ging opzich wel goed,
natuurlijk niet perfect ,maar voor een eerste keer ging het goed.
Ook heeft ze het zadel al opgehad , aangesingelt enal, ging de eerste keer slecht,
bokken, steigeren niet vooruit lopen.
De dag daarna moest ik er op gang hangen, dat ging echt perfect.
Maar, ik moet toch wel veel alleen doen,
en ik heb het er met de leraren over gehad ,
maar hun geven geen advies.
Het is niet dat ik bang ben, maar ik heb totaal geen vertrouwen in dr,
De ene keer is ze poeslief, en de andere keer is er gewoon geen beginnen aan, ( alleen )

Ik hoop dat jullie mijn verhaal een beetje snappen, als je meer wilt weten ofzo , kan je altijd pb'n Ja
ik hoop wat tips te kunnen krijgen,

Liefs,
Kimberley
Laatst bijgewerkt door Sunrise op 13-10-08 13:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Tallout

Re: Hoe omgaan met pony ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 13:18

heeel veel blijven oefenen en laten zien dat er niks engs aan is aan bijv. hoeven uitkrabben.. misschien moet je der ook een keer uit de wei halen en dan gewoon niet poetsenmaar bijv. alleen even knuffelen en een rondje stappen.

Dan krijgt de pony vanzelf vertrouwen in je en laat ze waarschijnlijk meer toe! Heel veel succes

lLiekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:39

ik zou persoonlijk een keer een join-up proberen met hem.
ik weet niet of je de boeken van heartland kent, of miss mont roberts, miss vind je het flauwekul, maar ik doe het wel vaker met het paard van mijn buurmeisje, en hij herkent mij echt, je voelt echt, ook bij het omgaan en bij het rijden dat je een band met hem hebt.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:41

veel rustiger aan doen, in elk geval zorgen dat je vertrouwen in de pony hebt voordat je moeilijke dingen gaat vragen.
een paard voelt jou onzekerheid aan en gedraagd zich daar naar.
dus eerst maar eens een band opbouwen, althans, dat zou ik doen!

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 19:30

Oké bedankt allemaal Lachen
ja, die boeken ik heb er van gehoord,
een vriendin heeft ze wel, zou het vragen Knipoog

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:47

Ja zou ook op mijn gemakkie doen, niet de ene dag het zadel en dan de volgende dag gaan hangen,
Leer mekaar eerst eens kennen, ga wandelen , doe grondwerk , longeren aan de dubbelen lijnen , pas als dat allemaal goed gaat kun je er eens op gaan.
Heel apart ook dat je van de leraren geen advies krijgt, wat asl er wat met jou gebeurd, zij zijn verantwoordelijk voor jou als je op school ben en mogen jou nooit alleen laten met de pony.
Maar omwillen van de pony zou ik het lekker rustig opbouwen en niet over haasten, het dier zal best erg onzeker zijn en wie weet wat er al allemaal fout is gegaan.

SaarenDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:24

Ga steeds een stapje verder met opzadelen en alles. Steeds iets langer!
Voor dat been probleem: ga met je hand vanaf de rug naar een been, ga dan een klein stukje naar beneden.
Dan ga je weer naar de rug, dan glijd je weer naar het been en dan iets verder. Herhaal het dan, zodat je steeds lager komt.
Ga niet gelijk al te laag, dan zet je hem teveel onder druk. Gewoon stapje bij beetje! Succes ermee!

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:22

lLiekee schreef:
ik zou persoonlijk een keer een join-up proberen met hem.
ik weet niet of je de boeken van heartland kent, of miss mont roberts, miss vind je het flauwekul, maar ik doe het wel vaker met het paard van mijn buurmeisje, en hij herkent mij echt, je voelt echt, ook bij het omgaan en bij het rijden dat je een band met hem hebt.

NIET DOEN!
Als dat verkeerd gebeurd, en je doet het bijv. voor de eerste keer, is het zeeer gevaarlijk!
Je benaderd een paard op z'n natuur, je vraagt van hem dingen te doen die hij in natuur zou doen en ook zou reageren. Als hij dan denkt dat jullie een bedreiging zijn (Als je het dus verkeerd doet) zal hij jullie aanvallen of hij rent weg! Het is net wat het paard denkt, heeft totaal met karakter te maken. Monty Roberts is een ervaren man, die een paard door en door kent! Heartland is maar een boek, niet echt!

Ik zweer het, je verpest het paard. Als het verkeerd gaat, dan zal het paard z'n hele vertrouwen in de mens kwijt zijn. Doe het asjeblieft niet!

SaarenDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 16:00

Hallo,

ik snap het heel goed,
ik denk zelf dat het paard het moeilijk vind, het niet goed begrijpt en misschien zelfs een beetje bang is.
Ik zou heel rustig met hem doen en hem alles weer heel rustig aan leren met veel geduld.
Goed belonen als het paard het goed heeft gedaan.
Heel langzaam bij de hoeven proberen te komen, steeds een stapje verder.
Vooral heel veel geduld!

Succes!

Sunrise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 17:31

bedankt voor de reacties Knipoog

en, dan laat ik dat maar met dat boek denk ik Knipoog
ik denk dat dit allemaal al wat helpt Lachen

Friso_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 20:03

Kimm__ schreef:
bedankt voor de reacties Knipoog

en, dan laat ik dat maar met dat boek denk ik Knipoog
ik denk dat dit allemaal al wat helpt Lachen

Is VD geen optie?? Ik heb mijn paard de pas geleerd toen ik me verveelde en niet kon rijden Haha!
Was erg leuk! En merkte later ook meteen dat Friso en ik meteen een band kregen, omdat we elkaar moest leren begrijpen wat we bedoelden Lachen
Gwoon met je zweepje (wel een lange, dressuurzweep ofzo, want jullie paard kan toch niet over dat je met je handen bij zijn hoeven komt??) Als hij dan wel trapt, raakt hij jou tenminste niet Haha!
Ik neem aan dt je een bak tot je beschikking hebt?? Dan laat je hem daar gewoon los in, en als je denkt, "hij doet me toch niks" kun je het altijd proberen Haha!

Edit; zag net dat het een 'zij' is Tong uitsteken sorry, kheb steeds hij getypt xD

lLiekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-08 20:17

ja srry....ik wist niet dat het zo gevaarlijk kon zijn
ik heb het zelf geleerd van een man die er veel ervaring meer heeft!! dus bij mij lukt het wel altijd, en het is ook nog nooit fout gegaan
srry srry srry!! doe het dus maar niet, of je moet zoals mij iemand kennen die er ervarng mee heeft...
suc-6! groetjes

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:49

Wel vreemd trouwens dat je school je vraagt, onervaren als je bent, om hun pony in te rijden.. Ik zou hier helemal niet aan beginnen! Wat denken ze wel, lekker goedkoop zo aan een goed leerpaard te kunnen komen? Wat vinden je ouders hier eigenlijk van? Vindt het echt onverantwoord!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:54

Ik zou hier dus keihard tegenin gaan, ze laten jou zomaar een pony beleren??? En je loopt nu al tegen problemen aan? Wat voor school is dit?
Meid, laat het lekker aan een ander over.....
En wat moet ik me voorstellen bij een koudbloedarabier?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 11:58

Als het opzadelen al niet goed gaat is het ook veel te vroeg om al verder te gaan. Je hebt de keer na het opzadelen meteen erover een gehangen, terwijl het opzadelen zelf nog niet bevestigd was. Je moet eerst zorgen dat de voorafgaande stap helemaal bevestigd is voor dat je verder gaat. Niet elke dag iets meer willen doen. En niet bang zijn om ook eens een stapje terug te doen...

lobbie10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 13:13

IK zou veel aan het vertrouwen gaan werken... en zorgen dat het paard er plezier in krijgt. Dus al je naar het paard in de wei loopt en als hij rustig is en braaf is moet je belonen.. belonen... belonen! En idd waarom moet jij het paardje van de school rijden? koudbloedarabier?

previr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:29

suleilitha schreef:
Ik zou hier dus keihard tegenin gaan, ze laten jou zomaar een pony beleren??? En je loopt nu al tegen problemen aan? Wat voor school is dit?
Meid, laat het lekker aan een ander over.....
En wat moet ik me voorstellen bij een koudbloedarabier?

arabierenhoofd en de benen van een knol Tong uitsteken

ik denk eerder dat ze zich zelf aangeboden heeft voor de pony te beleren,
kan me niet voorstellen dat een school iemand daarmee aan laat rommelen, de school wordt aansprakelijk gesteld als er iets gebeurd.

aan TS: doe maar beetje poetsen en knuffelen met t beestje, maar laat t daar ook bij. niks gaan doen zonder begeleiding..
je geeft zelf aan dat t al niet al te makkelijk gaat dus neem geen risico, je verpest het paard en mee, maar ook je zelf... je wordt bang of er gebeuren ongelukken.
onder begeleiding van een leraar (met verstand van paarden!!) is het wel een optie.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 15:32

ik vindt het onverantwoordelijk van de school, en vindt niet datze jou alleen met het dier bezig mogen laten zijn..

ik zou ermee stoppen, jer riskeerd hiermee je eigen leven, strax zit je invalide in een rolstoel daar heb je helemaal niets aan.

groetjes tatjana

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:14

troi schreef:
Wel vreemd trouwens dat je school je vraagt, onervaren als je bent, om hun pony in te rijden.. Ik zou hier helemal niet aan beginnen! Wat denken ze wel, lekker goedkoop zo aan een goed leerpaard te kunnen komen? Wat vinden je ouders hier eigenlijk van? Vindt het echt onverantwoord!

denk geheel hetzelfde.....en in hemelsnaam wat is een koudbloedarabier Haha!

jollie112

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 17:57

Marigold schreef:
veel rustiger aan doen, in elk geval zorgen dat je vertrouwen in de pony hebt voordat je moeilijke dingen gaat vragen.
een paard voelt jou onzekerheid aan en gedraagd zich daar naar.
dus eerst maar eens een band opbouwen, althans, dat zou ik doen!

mee eens! Veel geduld hebben en de pony veel vertrouwen geven en duidelijk maken dat er niks engs aan de hand is en als ie goed meewerkt, goed belonen!

Prestige___

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 19:20

Hou je zoveel mogelijk met de pony bezig,doe eens een join-up ofso,(weet niet of je dat kent)?
Dat ze je vertrouwt,maar echt rustig aan.
Nog niet beginnen met zadel enz,en veel geduld mee hebben.
Beloon ze als ze goede dingen doet,maar ook direct afstraffen als ze dingen doet die niet mogen!

Veel succes verder Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 13:52

--> OPG

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 14:04

GEEN JOIN UP! KAN BLOEDLINK ZIJN!

Ga grondwerk doen om de verhoudingen recht te zetten, en doe dat alleen maar onder begeleiding. Want ook daar moet je weten wat je moet doen, wanneer je het moet doen en waar je moet staan (en vooral, waar je niet moet staan).