Ook lang losrijden bij binnenconcoursen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

#Ymke#

Ook lang losrijden bij binnenconcoursen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 11:17

Eindelijk ga ik na 1,5 jaar weer eens de concoursen onveilig maken. Dit keer begin ik met indoor ipv outdoor. Nu is het alleen zo dat op dit moment mijn paard wat langere tijd nodig heeft om echt helemaal fijn te worden en op concours sowieso meer tijd nodig heeft door alle spannende dingen. Op een outdoorconcours maakt het niet uit als je er al een uur voor tijd opzit, maar ik ben erg benieuwd hoe dat bij indoor word gezien? Hoe kijk jij er tegen in als er een combinatie al een uur losrijd in een soms beperkte losrijbak. Ik ben een beetje aan het uitvogelen wat ik het beste kan doen, eventuele tips zijn dus ook welkom!

milou123

Re: Ook lang losrijden bij binnenconcoursen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:20

Als ze dat nodig hebben, heb ik er geen problemen mee hoor. Als mijn paard dat nodig zou hebben zou ik dat ook gewoon doen. Lachen

Snorkel8

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:22

Het ligt er natuurlijk aan waar je gaat starten! er zijn verschillende lokaties waar je in een 2e binnenbak kunt losrijden. Ik heb er nooit raar naar gekeken als een combinatie langer aan het losrijden was. Iedereen kent zijn/haar paard het best en als die van jou nou wat langer nodig heeft dan moet je gewoon er wat eerder op gaan zitten. nu moet ik wel zeggen dat ik ook wel eens ergens heb gestart en er iemand ook lang aan het losrijden wat terwijl er maar een heel klein bakje voor was. dan kan het soms wat druk zijn. maarja thats life! ik zou goed orienteren waar de inrijd mogelijkheden goed zijn!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:25

Mwah ik kijk er niet van op. Als jou paard even wat langer nodig hoeft om warm te worden, waarom niet? Alleen in een kleine losrijbak kan het nog wel eens vervelend zijn.. Maargoed, desnoods kan je daar in de omgeving even buiten wat losrijden? Of vind je dat zelf vervelend?

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:35

Zelf kijk ik er ook niet raar van op, ik zit er zelf ook 45 minuten van tevoren op. Het is alleen even goed opletten wanneer je aan de beurt bent, na wie je bent, dat is wel zo fijn om te weten. Waar ik wel tegen aanloop in het indoorseizoen, is sinds ik in een buitenbaan train, die binnenbakken echt verschrikkelijk warm zijn, waardoor mijn paard eerder terugkomt en ik er meer aan moet rijden. Succes dit seizoen in ieder geval!
Laatst bijgewerkt door Sjel op 13-10-08 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

elude

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:36

ik rijd altijd enige lange tijd los.
maar binnen of buiten maakt voor mij niks uit

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:37

Ik rijd altijd 3 kwartier tot uur los, vind het zelf geen probleem hoor Lachen Ook niet als anderen het doen.

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:33

Ik begrijp Ymke haar probleem. Hier zijn vaak de mogelijkheden beperkt...dus 4 paarden mogen maar binnen losrijden, je komt er dus gewoon niet in Knipoog. Vaak is er buiten geen bak of alleen maar een bak die gewoon te nat is om te rijden.

Wat ik wel eens doe, thuis loswerken.
Daarnaast doe ik thuis wel eens een dagje "staptraining", door te oefenen hoe ik hem daarin lekker los kan maken kan ik dit op concours gebruiken als ik nog rond aan het stappen ben op het harde buiten.

QueenE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:03

Ligt er inderdaad aan waar je heen gaat Ja
Hier hebben wij ook vaak maar een klein stukje rijbaan om in te rijden.. Waar dan max. 5 mensen ofzo in mogen en daar kom je gewoon niet eerder in dat dat je aan de beurt bent.. Persoonlijk heb ik daar geen problemen mee.. Maar als je dus een paard hebt waarbij je een uur moet inrijden heb je wel een probleem.. Dan word het veel buiten stappen of geluk hebben dat er een goede buitenbak aanwezig is..

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 15:42

Als er een goede buitenbak is dan wil ik gewoon buiten losrijden en hebben mensen ook geen last van mij. Hier in de omgeving heb je soms wedstrijden waar je 5 combinaties van te voren mag losrijden en daar ga ik dan ook alleen maar heen voor de ervaring. Maar het gaat mij er dus voornamelijk om dat je een bak hebt waar geen limiet aan het aantal ruiters is en er dus waarschijnlijk heel erg veel mensen losrijden omdat sommige een uur van te voren erop moeten. Thuis al losrijden is ook wel een idee, dat soort tips zijn meer dan welkom!

farahmunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 10:37

Je moet gewoon doen wat goed is voor jou en je paardje. Wil jij 'lang' los rijden dan doe je dat toch gewoon!
Ik heb nog wel een tip als de bak waar je moet inrijden niet geschikt is. Je kunt je paard ook thuis alvast longeren (met of zonder pessoa of bijzet) Dan is je paard de eerste gekkigheid kwijt en ook al een beetje los!

lorelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:18

je moet deon wat voor jou paard het beste is en je hoeft je toch niks aan te trekken van andere

pennypony15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:36

als jouw paar het nodig heeft om lang los te rijden dan zou ik dat ook gewoon doen watn je wil natuurlijk wel goed je proef kunnen rijden.Knipoog

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:15

Als jouw paard veel tijd nodig heeft, moet je die gewoon nemen Ym. Iedereen heeft er imo recht op om zich zodanig voor te bereiden dat ze optimaal kunnen presteren.
Accomodaties waar je maar gedurende vier/vijf combinaties los kan rijden laat ik links liggen.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:25

Ik rij ook altijd 45 min los, heb er nog nooit commentaar op gehad.
Ik heb er trouwens ook nog nooit van gehoord dat er een max is aan het aantal mensen wat mag losrijden. Erg vreemd.
Als je als vereniging niet de ruimte hebt om een concours goed te organiseren, doe dat dan ook niet.

Isa_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 14:29

Gewoon doen wat bij jou en je paard past - dat is voor iedereen toch verschillend?

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 15:24

Na een goed 3-kwartier loopt mijn pony ook eindelijk lekker los. Ik rij dan ook zolang los. Iedereen betaald evenveel startgeld, en moet dan ook zelf weten hoelang je losrijdt. Zolang je anderen maar niet hinderd. (maar dat spreekt voor zich) Knipoog

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:00

Dat is voor iedereen persoonlijk denk ik. Ik heb zelf maar 20 min nodig. Maar ik heb er totaal geen problemen mee als iemand bijv. een uur losrijd. Je moet idd wel informeren of er nog een extra buitenbak is, of dat je steeds met een groepje van 5 binnen op een klein stukje mag losrijden.
Leuk dat je weer gaat starten!

Nathalie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:32

Urielle schreef:
Als jouw paard veel tijd nodig heeft, moet je die gewoon nemen Ym. Iedereen heeft er imo recht op om zich zodanig voor te bereiden dat ze optimaal kunnen presteren.
Accomodaties waar je maar gedurende vier/vijf combinaties los kan rijden laat ik links liggen.

dan kun je hier nergens op wedstrijd (limburg) bij bijna alle wedstrijden is het zo dat ze bijhouden wie er aan het losrijden en dat je er dus gewoon niet in komt als je nog niet aan de beurt bent. Ik ken het probleem, ik heb ook een paard wat langer nodig heeft. Daarom ga ik in de winter ook minder op wedstrijd dan in de zomer.

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:45

Ik heb er ook totaal geen problemen mee als iemand lang losrijdt, maar ik zie bijna nooit de voordelen daarvan in de ring bij de betreffende combinaties.

Nu vind ik toch dat een paard thuis getraind moet worden voor het concours (oefeningen) en dat dat niet nog eens op concours moet gebeuren. Ik weet dat sommige paarden langer tijd nodig hebben, dat heeft mijn paard ook, maar ik zit er nooit langer dan 35 minuten op, loswerken en even de oefeningen doornemen en dat is het..

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:09

Nee, als je nog de oefeningen erin moet rijden klopt er iets niet. Ik rijd zolang in, omdat het anders een bom is Knipoog Thuis rijd ik altijd een uur en na 3 kwartier wordt hij iets rustiger, op vreemd terrein duurt dat langer

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 09:16

malloesje schreef:
Ik heb er ook totaal geen problemen mee als iemand lang losrijdt, maar ik zie bijna nooit de voordelen daarvan in de ring bij de betreffende combinaties.

Nu vind ik toch dat een paard thuis getraind moet worden voor het concours (oefeningen) en dat dat niet nog eens op concours moet gebeuren. Ik weet dat sommige paarden langer tijd nodig hebben, dat heeft mijn paard ook, maar ik zit er nooit langer dan 35 minuten op, loswerken en even de oefeningen doornemen en dat is het..

Mijn paard heeft gewoon de tijd nodig om te ontspannen, het is nogal een heethoofd. Een uur losrijden wil bij mij niet zeggen een uur keihard voorwaarts stampen, maar ik kan gerust een poos stapwerk doen om hem te ontspannen. (edit: stapwerk kan je evt ook buiten het op terrein doen natuurlijk, maar ik wissel drafwerk en stapwerk heel veel af) De oefeningen zitten er wel in, als dat niet zo was heb ik imo niks op concours te zoeken.

Bedankt allemaal voor de reactie's, fijn om te lezen dat het gewoon als "normaal" word gezien. We gaan ons eerste concours gewoon een uurtje warmdraaien Haha!

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:37

Vooral de 1e keer is het belangrijk dat jij je fijn voelt en het paard uiteraard.. Daarna zie je vanzelf wel hoe het gaat.

Veel succes iig Lachen

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:42

malloesje schreef:

Bij mij loopt mijn pony zoals gezegt pas lekker los door het lichaam als ze 3 kwartier heeft gelopen. Als je het niet doet, zie je wel de nadelen.(bij mij in ieder geval wel)