paard is ongemanierd, rukt zich los!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

wimpie007

paard is ongemanierd, rukt zich los!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 21:11

ik heb een schat van een paard alleen 1 ding: als je hem met halster naar de wei brengt: alleen of met een ander paard erbij rukt hij zich los en gaat vervolgens onder de appelboom appels eten. ook bij het uit de wei halen aan het halster rukt hij zich los.En gaat verderop weer grazen
met het hoofdstel om gaat het goed, zolang hij een bitje in heeft geen probleem. maar ik wil hem ook met halster naar de wei kunnen brengen er is echt niets aan te houden als hij het op een lopen zet!!
En gaat vervolgens daar waar kan :grazen!

graag jullie hulp/tips om het paard weer manieren bij te brengen! Knipoog

amazone77

Re: paard is ongemanierd, rukt zich los!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:17

erg vervelend inderdaad,ik kan je 1 tip geven,maak van je halster touw een lus en doe die om zijn neus.
je haalt het touw over zijn neus en het uit einde haal je lang de zij kant van het halster,dan zit er een strop op zijn neus,als je het aantrekt zodat er een druk op zijn neus komt te staan zit het goed,en zo loop je naar de wei,wil het paard zijn eigen los rukken dan ruk jij nog harder aan het touw,en als het goed is hoef je dat maar 1 keer te doen en hij snapt het,wel voorlopig zo doen als je hem naar de wei brengt.
succes met je uitbreker haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:21

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:29

Ik sla wel eens met het uiteinde van het touw tegen de neus als ik er weer een probeer op te voeden. Ik sla dan hard, ben ik niet flauw in. Als hij braaf is dan beloon ik ook uitbundig. Dit hoef ik meestal maar een paar keer te doen (gelukkig maar want paarden slaan is niet mijn hobby) dan is het duidelijk. Braaf paard!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:33

touwhalster wil ook wel eens helpen, dat werkt wat beter in dan een stalhalster.
en ik denk dat het ook kan helpen als je met het paard loopt aan een lang touw, en een sterk iemand heeft het eind van het touw vast, mocht hij dan loskomen, dan kan diegene hem hopelijk houden, zodat hij leert dat het spelletje niet meer werkt..

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:34

amazone77 schreef:
erg vervelend inderdaad,ik kan je 1 tip geven,maak van je halster touw een lus en doe die om zijn neus.
je haalt het touw over zijn neus en het uit einde haal je lang de zij kant van het halster,dan zit er een strop op zijn neus,als je het aantrekt zodat er een druk op zijn neus komt te staan zit het goed,en zo loop je naar de wei,wil het paard zijn eigen los rukken dan ruk jij nog harder aan het touw,en als het goed is hoef je dat maar 1 keer te doen en hij snapt het,wel voorlopig zo doen als je hem naar de wei brengt.
succes met je uitbreker haha

Precies zoals ik het doe, werkt perfect!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:36

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 21:52

Grondwerk. Een paard wat repsect voor je heeft trekt zich niet los. Ga grondwerken, pasjes achterwaards, achter je blijven lopen... En pas als dat goed gaat weer proberen met halster naar de wei te brengen. Desnoods doe je het tot die tijd met een bitje in. Is iets meer werk, heb je wel langer lol van, en is wat diervriendelijker

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:47

Vjestagirl schreef:
Grondwerk. Een paard wat repsect voor je heeft trekt zich niet los. Ga grondwerken, pasjes achterwaards, achter je blijven lopen... En pas als dat goed gaat weer proberen met halster naar de wei te brengen. Desnoods doe je het tot die tijd met een bitje in. Is iets meer werk, heb je wel langer lol van, en is wat diervriendelijker

maar ik denk dat als het paard die appel boom ziet hij gelijk alles al weer vergeten is haha hij doet het namelijk om naar de appel boom te kunnen gaan,hij word daar iedere keer door beloond als hij zijn eigen los rukt,hij eet dan de appels op......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:50

Wimpie, ik vind het een beetje achterlijk om te stellen dat je paard ongemanierd is. Het is logisch dat hij naar die appeltjes toe wil en het is niet de schuld van het paard dat het hem nog lukt ook, maar de jouwe want je hebt je paard niet onder controle. Tip: touw over de neus en anders bit erin.

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:53

Of een ketting over de neus of onder de kaak door aan het halster, die werkt wat sterker als een halstertouw.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:58

Ketting, maar dan onder de kin door. Flinke ruk en na een keer of 2 weten ze precies als de ketting eraan zit. Ketting over de neus ben ik geen voorstander van, daar word een paard vaak kopschuw van ( je kan zelfs de neus breken met een ketting) en doet vele malen meer pijn dan onder de kin door.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:02

Ketting, maar dan onder de kin door. Flinke ruk en na een keer of 2 weten ze precies als de ketting eraan zit. Ketting over de neus ben ik geen voorstander van, daar word een paard vaak kopschuw van ( je kan zelfs de neus breken met een ketting) en doet vele malen meer pijn dan onder de kin door.

GRondwerk helpt niet...mijn merrie ( die af en toe denkt dat ze een hengst is) loopt als een hondje achter me aan in de bak of paddock. Kan ik longeren zonder lijn en op stem vanuit galop stil zetten en weer laten galoperen. Maar s'morgens met het naar buiten gaan wil ze ZO graag, dat er geen houden aan is. Ja als ik de ketting alleen maar in mijn handen heb blijft ze netjes naast me. Ik heb nu zoiets van...ach dit is nu eenmaal Harmony...laat maar en maak me er niet druk meer om.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 16:02

Slim paard Vork

Naast wat hierboven ook al gezegt is, zou ik ook je stem gebruiken. Paard moet op jou letten! en nu heeft hij totaal geen respect voor jou. Dus niet alleen een ruk aan het touw geven of aan de ketting (inderdaad niet over de neus, zou niet de eerste keer zijn dat je dan wat breekt) maar ook een duidelijke nee.

yvetjuh89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:38

het lijkt mij dat als je een paard gaat slaan of pijn gaat doen hij alleen maar sneller weg wil. je kan hem beter te slim af zijn en een middel zoeken zodat je hem wel houd. (hoofdstel of een halstertouw even door de mond halen). en grondwerk is inderdaad ook niet verkeerd. hij moet wel respect voor je hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:41

.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 04-04-23 16:58, in het totaal 1 keer bewerkt

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:44

Hekje om de boom heen, als hij zich dan toch losrukt heeft hij er niks aan Knipoog nu wel..!

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:52

Probeer eens op het moment dat hij weg wil lopen héél boos/streng 'NEE!' te roepen,
je zou het misschien niet denken, maar het wil nog wel eens helpen... Huilen van het lachen
Had ik laatst met mijn verzorgpaard,
hij was een paar keer van te voren op een onbewaakt moment ontsnapt naar zijn weide (licht aan de plek waar ik met m werk vast),
en toen zag ik t m weer doen.
Uit reflex riep ik toen dus flink pissig 'NEE!' en daar luisterde hij gewoon naar...
Hij stond op het punt om in galop aan te springen en hij stopte gewoon,
juist omdat je het niet zou verwachten zou ik het een keer proberen Lachen

mijntjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:52

Ik heb ook ooit zo'n paard gekocht. als je hem naar de wei bracht, zette hij het op een rennen en dan was hij niet te houden. niet voor mij maar ook niet voor een sterke volwassen kerel hoor.
Ik ben met hem gaan naturallen, dat hielp fantastisch. hij zag mij als leider, liep na een tijdje op zijn gemak achter mij aan, als hij toch eens te hard ging zette ik hem gewoon achterwaarts of ik zwaaide wat met het uiteinde van de leadrope op mij heen, paard krijgt daar ook snel genoeg respect voor.
Bij veel andere mensen bleef hij treiteren met naar de wei brengen, maar ik heb er geen last meer van gehad.

als je tips wilt, pb me maar.

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:56

ik ben erg benieuwd of de TS al wat gedaan heeft met de tips...
Mijn paard had er ook een handje van... hoewel ik hem nooit los heb hoeven laten, keer goede mep tegen zn neus en t was klaar...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:59

aerdenhout1 schreef:

GRondwerk helpt niet...mijn merrie ( die af en toe denkt dat ze een hengst is) loopt als een hondje achter me aan in de bak of paddock. Kan ik longeren zonder lijn en op stem vanuit galop stil zetten en weer laten galoperen. Maar s'morgens met het naar buiten gaan wil ze ZO graag, dat er geen houden aan is. Ja als ik de ketting alleen maar in mijn handen heb blijft ze netjes naast me. Ik heb nu zoiets van...ach dit is nu eenmaal Harmony...laat maar en maak me er niet druk meer om.

Grondwerk helpt misschien niet bij iedereen. Bij ons heeft het perfect gewerkt. Ik heb aan arabische volbloed Fjord, die denkt dat ze een dekhengst is. Als ze eerder naar huis toe wilde terwijl we aan het wandelen waren, dan ging ze. Ik ben gaan grondwerken, heb de dominantie bevestigd. Nu blijft ze bij me...

wimpie007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 18:24

Voor iedereen die gereageerd heeft : mijn dank!

en suleilitha je hebt gelijk dat het probleem bij mij ligt vandaar dat ik er ook een oplossing voor probeer te zoeken. maar achterlijk is niet hoe ik mijzelf zou omschrijven (haha) Haha! erg gemanierd vind ik de actie van mijn paard ook niet!

Ik ga met de tips aan de slag!!!!!!

Nienkeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:52

Mijn verzorgpony wil ook wel eens wegschieten als ik haar naar de wei breng, ik heb haar een touwhalster omgedaan en na een paar keer een ruk aan het touw te hebben gegeven had ze in de gaten dat dat niet mocht, nu doet ze dat niet meer =P

Je kunt trouwens ook het halstertouw aan de zijkant vastmaken, zodat je het paard naar je toe trekt in plaats van het op de rem proberen te gooien, als je snapt wat ik bedoel.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:06

yvetjuh89 schreef:
het lijkt mij dat als je een paard gaat slaan of pijn gaat doen hij alleen maar sneller weg wil. je kan hem beter te slim af zijn en een middel zoeken zodat je hem wel houd. (hoofdstel of een halstertouw even door de mond halen). en grondwerk is inderdaad ook niet verkeerd. hij moet wel respect voor je hebben.

Je spreekt jezelf wel behoorlijk tegen zeg. Een halstertouw door de mond halen zal ook niet bepaald voelen als een massage. Oftewel, een flinke ruk in de mond met een touw of bit zal even veel pijn doen als een lel tegen de neus.

@TS wat je ook kan proberen is om je halster onder je hoofdstel te doen, zolang die braaf mee loopt houdt je druk op het halster, maar mocht die losschieten, dan kan je snel het touw van het hoofdstel erbij pakken.

Dearntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:13

of een be nice halster zo heeft mijn paard het "af"geleerd....