Stoere vent

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sieppus

Stoere vent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 16:33

Ik kom net bij de weide weg waar ik mijn jaarlingen heb staan. De kwpner is de baas van de twee.
Ik ben even bezig geweest, mest eruit halen enzo. De paardjes hebben de hele tijd bij me gestaan. Niks aan de hand.
Op een gegeven moment loop ik weg, gallopeerd de kwpner met oren in de nek mijn kant op!!! Hij dacht dat ie me uit de wei kon jagen ofzo, of kijken dat ik weg rende, ik weet het niet.
Ik heb me heel erg groot gemaakt, met de armen en heb hard gescreeuwd. Ik hoopte zo dat ie me niet zou aanvallen. Toen hij zag dat ik niet bang werd droop hij af en begon zijn frustaties op de Fries af te reageren!!!
Ben het zat met de stoere man, hij gaat naar een grote opfok, dan kan ie manieren leren, in een grote groep! En hopen dat de fries dan weer zijn rust krijgt.

aerdenhout1

Re: Stoere vent

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:37

In elk geval heel goed gereageerd. Onzin om hem voor dit voorval meteen weg te doen naar de opfok...zie het als een uitdaging om zelf leider te worden over je 2 paarden...ik heb een donkerbruin vermoeden dat dat je best gaat lukken.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 16:40

Hij is zo extreem in zijn gedrag na de fries dat deze van angst al meerdere malen door het draad is gebroken, onder de beet plekken zit, al gigantisch kreupel is geweest en nog meer van die gekke dingen.
Dus het lijkt me beter dat ie gewoon goed opgevoed moet worden en dat lukt de fries en mij niet. Dat moet door paarden worden gedaan.

daantje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:46

Jaa, daar heb ik dus ook last van gehad. Dat was al een oudere kwpner. Hij gegon de jaarling helemaal aan te vallen. Was het zo zat. Heb het beest op stal gezet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:48

aerdenhout1 schreef:
In elk geval heel goed gereageerd. Onzin om hem voor dit voorval meteen weg te doen naar de opfok...zie het als een uitdaging om zelf leider te worden over je 2 paarden...ik heb een donkerbruin vermoeden dat dat je best gaat lukken.

inderdaad !! Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:49

Ja ik begrijp het volkomen...als het ten koste gaat van een ander paard moet hij even op zijn nummer gezet! Ik heb wel een merrie die je erbij kan zetten...weet alleen niet of je ruin daar helemaal goed van af komt Haha!

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 16:50

Vandaar dat ie gewoon naar de opvoed moet. Ik ben al druk opzoek geweest naar een goede opfok en heb er denk ik eentje gevonden in drenthe.

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 16:51

aerdenhout1 schreef:
Ja ik begrijp het volkomen...als het ten koste gaat van een ander paard moet hij even op zijn nummer gezet! Ik heb wel een merrie die je erbij kan zetten...weet alleen niet of je ruin daar helemaal goed van af komt Haha!

Op het moment kan me dat even weinig schelen!!! Dan leert hij er wel van. Het is een varkentje, en die moet af en toe gewassen worden! Clown

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:51

Ga regelmatig kijken he!! Je hoort zulke rare verhalen op bokt over opfokadressen!

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 16:54

aerdenhout1 schreef:

Ik ben het met je eens dat het TS waarschijnlijk zelf eigenlijk toch best zou lukken. Maar ik vind het geen onzin om hem, als hij zo dominant is, naar een opfok te doen. Paardje wordt er tenslotte niets slechter van, zal de tijd van zijn leven hebben in een kudde, en wordt hopenlijk op zijn plek gezet.

Er is echter wel een nadeel mijn inziens, TS, en dat is dat de meeste Nederlandse opfokbedrijven werken met leeftijdsgroepen. Als hij behoorlijk dominant is, en hij wordt in de kudde de dominantste, ben je dan niet bang dat het probleem verergert? Ik zou in een 'normale' kudde verwachten dat de alpha merrie hem wel op zijn plek zet, of wat andere pittige volwassen merries, of oudere hengsten als hij in een 'vrijgezelle' groep zou lopen, maar als het allemaal twee jarigen zijn en hij wordt daar de leider van, zou hij wel eens bevestigt kunnen worden in zijn leiders rol en nog dominanter thuis komen...

Of denk ik nu verkeerd?

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 19:03

Ik denk niet hoor dat je verkeerd denkt. Ik heb met de eigenaar van de opfok gesproken en ik mag daar elke dag komen als ik dat zou willen. Deze man heeft ook erg veel ervaring met paarden en heeft in zijn vroegere jaren ook zelf gereden. Ik kan hem daar laten staan tot aan zijn 2e jaar en dan daar proffesioneel laten beleren. Dus dat zit wel goed.
Ik heb de man de situatie van deze stoere man uitgelegd en hij zegt dat ie wel voor hetere vuren heeft gestaan. Hij was erg vriendelijk en ik moest eerst maar eens een keertje komen kijken en praten.
De fries die zet ik dan wel bij een paar lieve brave pony's dat hj zijn ego weer een beetje kan oppoetsen, want deze is nu ver te zoeken....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 00:46

Denk ook dat je goed gehandeld hebt, maar bij opfok heb ik altijd zo mijn vraagtekens. Ik ben van mening dat je je eigen paard beter zelf kan opvoeden, vermits je de mogelijkheid hebt het dier in een kudde te plaatsen waar de alpha-merrie een groot deel van de opvoeding op zich neemt. Bijkomend voordeel is dat het paard ook aan jou gewend is tegen de tijd dat je er serieus mee aan het werk gaat.

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:02

ja zeker goed gereageerd, als je weg was gerend of opzij gesprongen dan was hij de volgende keer nog dominanter geweest tegen je.

lin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 18:33

Misschien raar gedacht, maar als je paard in de opfok staat, en hij is daar ook de baas, dan heeft het toch geen zin.
Hij wordt naar mijn idee, dan alleen maar erger en erger.
Misschien kan je hem dan beter zelf proberen op te voeden.
In ieder geval succes met het monster

Sieppus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-08 18:39

lin_ schreef:
Misschien raar gedacht, maar als je paard in de opfok staat, en hij is daar ook de baas, dan heeft het toch geen zin.
Hij wordt naar mijn idee, dan alleen maar erger en erger.
Misschien kan je hem dan beter zelf proberen op te voeden.
In ieder geval succes met het monster

Haha, ja een monster is het idd! Wel een lekker monster hoor, ben er onwijs gek mee. Het probleem is duidelijk dat hij te dominant is naar de fries toe en deze zich al meerdere malen de benen kapot heeft gerend. Ik heb hem al een paar keer volledig in paniek op zijn smoel zien gaan. En alles kan niet ten koste van de fries gaan. Dat is sneu werk.