paard explodeert in vreemde bak

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

irisK

paard explodeert in vreemde bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 11:53

mijn paard is eigenlijk altijd braaf. in een vreemde bak lijkt ze ook ontspannen. maar op een onverwacht moment kan ze ineens exploderen. laatst was ze bang van de zon die op de bodem scheen. ze bokt dan en spuit ervandoor. soms val ik er dan af, dan stopt ze niet maar gaat gewoon door. ik heb al een hersenschudding hiervan. ik oefen veel in vreemde omgeving. de ene keer doet ze niks en de andere keer wel. ze is nog maar 6, ik probeer haar zoveel mogelijk te laten ontspannen, ik zie het nu niet zitten om een wedstrijd te rijden, terwijl we daar voor de rest wel aan toe zijn.

leannegr

Re: paard explodeert in vreemde bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 14:28

Ik heb vroeger ook een paard gereden dat uit het niets met 4 benen in de lucht sprong. Die ging er dan gelukkig niet vandoor, maar het was ook bijna niet uit te zitten. Die deed het vooral op de deur in de binnenbak. Ik geloof ook niet dat het de bedoeling was om mij eraf te krijgen, maar beestje had dan zelf ineens zoveel spanning. Ik heb er geen oplossing voor, maar ik denk dat je er eerst zelf vertrouwen in moet hebben voor je op wedstrijd gaat. Bij regelmaat eens ergens anders rijden, zodat ze er hopelijk aan went en meer gaat ontspannen. Gewoon geduld hebben en thuis rustig verder trainen. Als jullie dan uiteindelijk wel toe zijn aan wedstrijden, zal het ook makkelijk gaan omdat je thuis al verder bent.

X_Lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:03

IK heb dat ook altijd.
De pony waar ik altijd op rij is ook altijd super zenuwachtig.
Maar je moet geduld hebben op een geven moment zal hij rustiger worden.

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:25

Ik heb een aantal jaren geleden ook zo'n bommetje gereden.
Misschien lag het aan de afstamming die niet als makkelijk bekend staat, maar telkens als ik de ring in reed en ze zag ook maar een klein iets, dan ontplofte ze al. Met het trainen ging het wel, daar kon ik het goed onder controle houden.
Ik heb haar ook een paar keer flink laten lopen nadat ze eens was uitgebroken, en daar is het toen wel minder van geworden.
Ik zou zeggen, blijf op vreemd terrein komen en blijf oefenen net zolang ze toegeeft en ontspant. Hier hoef je niet perse voor op wedstrijd, maar je kunt ook eens gaan oefenen op een ander door de bak een uurtje te huren.

Shetje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:00

Ja inderdaad, veel op plekken oefenen die vreemd voor haar zijn, zodat ze went aan vreemde situaties.

Isa_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 12:05

Desensibiliseren, dat is het toverwoord. Alles laten zien, overal mee naartoe nemen, alles mee laten maken, dat is het enige wat je kunt doen. Het paard is natuurlijk nog jong, dus logisch dat het nog niet alles kent.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 04:48

Afhankelijk van hoe vaak je al weg bent geweest maak ik me toch wel zorgen.
Met 6 jaar moet ie toch wel ook op vreemde tereinen mak zijn of hij moet nog nooit buiten het eigen terrein geweest zijn.

Wat doet ie met buitenrijden?

Je komt hier alleen maar doorheen door veel op vreemd terrein te oefenen, doe dit ook (of vooral) buiten wedstrijden om. Dan heb je in ieder geval niet die stres.

Tessa_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 18:57

Je kan altijd een longeerlijn mee nemen en der eerst aan vast zetten mischien doet ze dan niks maar het is dan voor je eigen gevoel ..

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 19:00

Isa_W schreef:
Desensibiliseren, dat is het toverwoord. Alles laten zien, overal mee naartoe nemen, alles mee laten maken, dat is het enige wat je kunt doen. Het paard is natuurlijk nog jong, dus logisch dat het nog niet alles kent.

Overal meenemen, alles tonen MAAR altijd de rust bewaren! Als ze iedere keer uit der plaat gaat, wordt het enkel erger.
Gewoon rustig opbouwen, veel ander advies kan ik je niet geven....

scooby1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:15

mijn pony kan soms ook heel gek doen in een vreemde bak, soms schrikt hij zich dood van de juryhokjes en gaat hij heel hard achteruit. Niet erg gevaarlijk maar ook niet echt fijn.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 02:22

Heb ook zo'n dame Lachen gaat al twee jaar mee op wedstrijd maar nog steeds als die in de wedstrijd piste komt "ontploft" ze zo nu en dan, heel kijkerig, op zij springen, niet er langs door willen enz. Lachen

In een vreemde binnenbak heeft ze het heel erg, training of wedstrijd doet er niet toe. Soms gaat het super, soms is ze nagenoeg niet te rijden. En dat is dan ook echt bokken met hoofd tussen de benen of er keihard van door sprinten en niet meer te stoppen zijn tot zij denkt dat het goed is. Ik hoop elke dag dat het er nog een keer uit gaat. Lachen

Ik zit er tegenwoordig ook heel relaxt op, als ze weg hupst kan ik gewoon rustig in mijn zadel blijven zitten Clown ben het onder hand zo gewoon... Op wedstrijd is het natuurlijk jammer als ze zo de proef een beetje verknalt maar ik leer er mee leven, de wilde haren verliest ze ooit nog wel. Lachen Ex was op zijn best op zijn 14 dus ze heeft nog een drietal jaar om haar wilde haren kwijt te raken *LOL*

Longeerlijn helpt overigens niet, ze draaft rustig aan de longeerlijn en als je er op kruipt ontploft ze Clown Ze "bewaart" het. En toch wéét ik dat ze het niet echt gemeen bedoelt, ze beseft gewoon niet dat ze soms best gevaarlijke kuren uit haalt. Als ze echt iets doet waarvan k denk "dit gaat fout" gil ik eens van "driedubbele idioot doe toch gvd een keer normaal!" dan krijgt ze een tik tegen haar oren (met de hand) en dan stopt ze Clown