Voedselbeloningen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Voedselbeloningen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 18:12

Ik lees op Bokt best vaak dat belonen met voedsel verkeerd zou zijn, en nu vraag ik me af wat daar dan fout aan is.

Eén van de argumenten die ik nogal eens tegenkom is dat paarden opdringerig/schooierig worden van belonen met voedsel. Met (bijvoorbeeld) een clicker zou dat niet gebeuren. Hoe komt dit?

Als een kliksignaal voor een paard dezelfde waarde zou hebben als een voedselbeloning, dan zou het daarvoor toch ook moeten gaan schooien?
Als een paard dat niet doet voor de clicker en wel voor voedsel, dan heeft een voedselbeloning blijkbaar een hogere "waarde" voor het paard. Het voedsel wordt dan méér als beloning gezien dan de klik, en zou dus eigenlijk veel geschikter moeten zijn als beloning, toch?
(Als paarden niet schooien voor een beloning, dan kan het natuurlijk ook betekenen dat ze gewoon goed zijn opgevoed, maar dan zou dat bij zowel voedsel als andere beloningen moeten gelden)

Een ander veelgehoord argument is dat paarden elkaar in het wild ook niet belonen met voer.
Dit misverstand komt volgens mij doordat paarden met hun klompvoetjes niet zo gemakkelijk een stuk eten oppakken en daadwerkelijk géven.

Volgens mij moet je voedsel geven daarom ook niet bekijken zoals wij dat doen, maar vanuit het paard.
Als een paard op een plek staat met lekkerder/beter/makkelijker voer, en bewust aan de kant gaat of een ander paard toelaat, dan kan dat ook als een "voedselbeloning" gezien worden.

Kan iemand mij uitleggen wat er dan wél fout is aan het geven van voedselbeloningen, of waar mijn redenering niet klopt?

GeaRiemis

Re: Voedselbeloningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 22:06

Hoi,

Ik denk persoonlijk dat er niets mis is met voedselbeloningen. Zolang je deze maar consequent gebruikt. Zoals je zelf al aangaf bv. met een clicker, mmar kan ook door steeds een bepaald woordje te gebruiken. Het is gewoon het klikje of woordje linken aan voedsel en na verloop van tijd is het klikje al een beloning op zich. (Zie pavlov en honden).

Ben het ook met je eens dat schooien meer te maken heeft met opvoeding en gebrek aan respect. Als je trouwens heel consequent enkel een beloning geeft nadat hij iets goed heeft gedaan, dan zal hij na verloop van tijd goed weten dat hij enkel iets krijgt als hij ervoor gewerkt heeft..

Citaat:
Een ander veelgehoord argument is dat paarden elkaar in het wild ook niet belonen met voer.

Rijden doen ze ook niet in het wild hé. Haha!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 23:25

GeaRiemis schreef:
Hoi,

Ik denk persoonlijk dat er niets mis is met voedselbeloningen. Zolang je deze maar consequent gebruikt. Zoals je zelf al aangaf bv. met een clicker, mmar kan ook door steeds een bepaald woordje te gebruiken. Het is gewoon het klikje of woordje linken aan voedsel en na verloop van tijd is het klikje al een beloning op zich. (Zie pavlov en honden).

Ben het ook met je eens dat schooien meer te maken heeft met opvoeding en gebrek aan respect. Als je trouwens heel consequent enkel een beloning geeft nadat hij iets goed heeft gedaan, dan zal hij na verloop van tijd goed weten dat hij enkel iets krijgt als hij ervoor gewerkt heeft..

Citaat:

Rijden doen ze ook niet in het wild hé. Haha!
Consequent zijn is natuurlijk altijd belangrijk.
Hét principe van een beloning is nog steeds wel 'voor wat hoort wat'.
Wanneer een beloning zomaar om niets wordt gegeven, kun je hem niet echt zien als een beloning.

Wát je precies voor eisen stelt voordat je beloont is dan punt twee. Een poging tot gewenst gedrag is ook al gewenst gedrag, ookal is het niet precies het gedrag wat je uiteindelijk wilt bereiken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 23:34

GeaRiemis schreef:
Hoi,

Fout click is een markeringssignaal : nl dit is wat ik vraag en waarvoor je beloont wordt. Je maakt de afspraak dat op een click altijd een beloning volgt! Wat en wanneer je beloont is waar je varieerd om je paard te blijven motiveren.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 10:04

Ik denk dat het pas 'slecht' wordt als het verkeerd gebruikt wordt, die snoepjes. Mensen die gewapend met een zak wortels de wei in lopen om hun paard te vangen zijn fout bezit. Dat zijn/worden schooiers, en die komen echt alleen maar naar de baas toe voor het eten.
Die van mij krijgen na het werk een paar snoepjes. Als ze zijn afgezadelt, droog gestapt, gerold hebben en ik op het punt sta ze terug te zetten in de wei. En ook echt alleen dan.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 12:32

Die van mij vindt lekker kriebelen en aaien al een beloning.. en volgens mij geldt dat voor meer paarden..
Natijd een snoepje o.i.d. doe ik ook altijd..

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:15

Citaat:
Fout click is een markeringssignaal : nl dit is wat ik vraag en waarvoor je beloont wordt. Je maakt de afspraak dat op een click altijd een beloning volgt! Wat en wanneer je beloont is waar je varieerd om je paard te blijven motiveren.
[/quote]

Het principe clicker training is gebaseerd op de principes van Ivan Pavlov en geconditioneerd gedrag. Het clickje wordt gekoppeld aan een beloning wanneer er een gewenst gedrag wordt vertoont. Na verloop van tijd linkt het paard het clickje met de beloning en weet dat het iets goed gedaan heeft. Natuurlijk omdat in stand te houden moet je met regelmaat wel blijven belonen met voedsel, maar als je bv. een keer klikt en je beloning blijft uit, weet het paard ook dat het goed was.(bv. tijdens het rijden kan je ook gebruik maken van de clicker, maar misschien kan je niet altijd onmiddellijk een voedsel beloning geven. Het principe van de clicker wordt gebruikt omdat je heel snel kan reageren op gewenst gedrag, heel snel belonen.