Hallo allemaal,
Ik wil jullie even iets voorleggen,ik rijd een paard {die niet van mij is} dat is een ruin van nu 7 jaar.En ik rijd hem sinds de zomer op wedstrijd,nu is dit paard bang voor andere paarden en claustrofobisch.Als er een ander paard te dicht in de buurt komt,springt hij 3 meter opzij,en soms wil ie er dan een stukje vandaar gaan.Ook is hij bang voor pony"s en kan ik niet langs het hek rijden als er een ander paard rijd{ er tussendoor zeg maar} want dan draait hij gewoon om.Het is puur echt angst,dus ik ben hem continu op zn gemak aan het stellen,aan het werk zetten en proberen te blijven zitten.Maar in de zomer op de buitenconcoursen was het losrijden tot nog toe allemaal op gras met ruimte zat.Dus kon ik nog wel redelijk losrijden.Hij was trouwens de ene keer banger dan de andere keer,als hij weer erg geschrokken was van een paard dan was ie daarna weer bang voor alle andere paarden.En als het een tijdje goed ging dan weer voor enkele paarden.
Maar nu is het indoor seizoen begonnen en meer dan 3 paarden in de bak vind hij gewoon vreselijk,hij word steeds gestresster is niet meer te rijden etc.
Ik denk dat hij vroeger een pispaaltje is geweest in de opfok.Maar goed,wat te doen? Met oefeningen word het dus niet beter,hij blijft dit gedrag vertonen.Maar het is dus wel een probleem,heeft iemand hier ervaring mee? oplossingen etc?