Manegeruiter wegwijs maken wbt serieus rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Concorde

Manegeruiter wegwijs maken wbt serieus rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 15:39

Af en toe gaat er een meisje met me mee om te groomen, in ruil krijgt ze les. Helaas nu niet op mijn eigen paard, want die heeft een lichte peesblessure, maar heb voor morgen het paard van een stalgenootje gestrikt om even een halfuurtje rond te hupsen Tong uitsteken
Ik heb wel meer lesgegeven, maar dat waren eigenlijk allemaal ruiters die wel een beetje basis hadden qua dressuurmatig rijden, of iig begrepen waarom je een paard dressuurmatig fijn zou willen hebben en er dus bewust aan konden werken.

Dit meisje heeft nog les op een manege (ze is 15 trouwens, de manege ken ik goed en is niet bepaald geweldig, helaas), vind aan de teugel rijden onzin ("een paard moet ontspannen zijn, als hij maar luistert"...), vind dressuren niks aan, wil vooral springen en hard ("ik zit heeeel raar met springen maar ik stoor het paard niet en ik krijg ze er altijd over!!") ze is nog behoorlijk penny (paarden wandelen zonder pardon over haar heen, en ze stopt ze vol met paardensnoepjes, vind alles schattig en lief Tong uitsteken ) maar ze zegt dat ze leren wil. Geloof ik ook wel. Maar er is dus nog wel wat werk aan de winkel voordat ze in de gaten heeft dat zélfs de allerallerwildste ponies (ze moet altijd op de wilde beesten om ze mak te maken... Vork ) van de manege toch nog wel heel anders zijn dan het gemiddelde wedstrijdpaard, en dat gewoon netjes dressuurmatig trainen niks te maken heeft met kunstjes, maar dat het gewoon belangrijk is om je paard heel te houden.
Ik heb haar al wel wat theorie proberen bij te brengen laatst Tong uitsteken maar hoe ga ik haar met rijden aan haar verstand brengen dat bepaalde dingen toch echt wel belangrijk zijn, zonder dat ze er de brui aangeeft? Het is allemaal nog echt lang leve de lol, en het moet natuurlijk ook leuk zijn, maar ik ben zelf wel vrij fanatiek en wil echt wel aan de slag met haar basis, ze moet eerst goed leren zitten en een beetje gevoel ontwikkelen.
Hoe pakken andere instructeurs dit aan, en hoe neem je dat spelenderwijs mee in je lessen?

mltex

Re: Manegeruiter wegwijs maken wbt serieus rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 15:51

Ik zou het haar gewoon voorleggen. Dat dit niet jouw manier is en als ze zo graag wilt leren dat ze nu de kans krijgt (anders zou ik toch op zoek gaan naar een serieuze hulp, die zijn er zat).

Krijg nu zelf het idee dat ze beetje over jou heen hobbeld met haar 'pennygedrag'.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 16:05

Ze is er nog maar net hoor, heeft bij mij 1 x op t paard gezeten. En tis echt wel een leuke meid, eindelijk eentje die niet met een hoop poeha aan komt zetten, vrij terughoudend zelfs, maar ze zit gewoon echt nog een beetje in haar eigen wereldje zeg maar.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:24

Dan kan je 'in ruil voor rijden' les geven niet zelf laten rondhobbelen.
Misschien iets als we je b klaarstomen mag je sprongetje met hem maken of iets in die trant wat haar misschien enthousiast maakt voor dressuur Haha!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:36

Je zegt ze heeft geen "poeha" maar ze weet wel te vertellen dat alle paarden bij haar over de hindernis heen gaan? Natuurtalent dus?
15 jaar?? Dat is een hele moeilijke leeftijd omdat een hele boel van deze dames denken het allemaal te hebben uitgevonden en niemand het beter weet dan dat zij dat doen. Geef het paard geen tik, dan ben je een dierenbeul, maar vervolgens is elk paard vervelend en luisterd niet. Komt niet bij hun op dat ze het zelf niet goed doen, en het paard dus niet begrijpt wat ze nu eigenlijk willen. Paard is duidelijk niet goed bereden door de eigenaar! Zijgangen, achterwaarts, longeren ze hebben het allemaal al gedaan, maar geef ze jou paard in handen en het lukt ineens niet meer. Net als nagevelijk rijden...kan je dat en weet je wat vw nw is?? Ja NATUURLLIJK weten ze dat...wat een stomme vraag zeg! Vervolgens rijden ze het makkelijkste paard niet eens van de hoefslag af en staan in het midden van de bak stil! Sorrie voor het best wel negatieve verhaal, maar ik begin het langzamerhand een beetje zat te worden al die meisjes die het wel denken te weten!
Ik geef je geen advies...geef mij dat maar....en wens je een hele hoop succes!

Sorrie hoor..had gister wer zo'n natuurtalent die wel een paard in 1/2 pension wilde hebben ...ZUCHT...denk het even niet!!! Natuurlijk zitten er ook goede amazone's bij die wel open staan voor een andere manier van rijden!

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:43

Moet toegeven dat ik met aerdenhout meega, mijn eerste reactie is ook : doei doei ga maar manegepaarden temmen.

Als je haar perse wil houden tja....

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:50

Als ik dit zo lees, zou ik er geens aan willen beginne. Zonde van mijn tijd.
Laat haar eerst mee ergens anders uit pubberen, om daarna als ze volwassen kan handelen weer terug te komen.

Ik geef les aan 6 jarigen die er serieuzer mee omgaan dan jouw verhaal doet overkomen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 17:02

Ze was behoorlijk verlegen in t begin hoor, ik ben echt anti-eigenwijze-manegetrutjes, believe me Tong uitsteken
Toen ze laatst mee was werd ze op een gegeven moment gewoon minder verlegen en begon enthousiast te vertellen, niet op een eigenwijze belerende toon, maar gewoon op de manier van een blij kind. Ik ben er toen niet zo op in gegaan, heb hier en daar wat dingetjes opgemerkt (dat dressuur dus wél belangrijk is bijvoorbeeld Tong uitsteken )
Het is gewoon echt nog een beetje haar waarheid, ik bedoel, hoe kan ze nou beter weten als ze nooit wat anders heeft geleerd? Heeft gewoon waardeloos les gehad op slecht gereden manegeponies.
Ik was toen ook zo. Wilde alles wel leren, maar was echt een compleet penny'tje toen ik op mn eerste stageadres begon. En ja, ik dacht dat ik wel paarden kon beleren, want waar ik toen reed dééd ik dat inderdaad ook (achteraf leerde ik dat dat vooral met mazzel te maken had dat er geen rare dingen waren gebeurd). Die mensen leerden me zóveel, maarja, heb toen ook wel eens heel trots een verhaal verteld dat imo helemaal waar was omdat ik gewoon niet beter wist. Kreeg daar na 2 weken stagelopen wel superpositieve feedback... En dat was niet omdat ik kon rijden, of alles al wist, maar puur omdat ik alles wel wilde.
Dit meisje is niet bang, ze pakt wel aan, houdt écht van paarden (niet omdat je er hippe roze dekjes op kunt knopen) maar kent t gewoon nog niet. Ik weet dat het voor mij toen een flinke omschakeling was (ben eigenlijk pas op mn 17e serieus gaan rijden... toen had ik al 7 jaar les en verschillende bijrijpaarden), je gaat echt wel even op je bek als je ontdekt dat je eigenlijk echt helemaal niks kunt.

Aerdenhout: Ik weet absoluut wat je bedoeld, die hebben we hier ook gehad. Meiden reden een paard hier, dan sloopten ze weer eens wat, en dan waren ze te bedonderd om t gewoon te vertellen. En dan hadden ze ineens een vriendje, moesten ze voor de zoveelste keer shopppen, waren ze lam van het uitgaan, weet ik t, en die tuthola's waren ook 14/15... ik ben er behoorlijk klaar mee. Deze trekt iig mijn paard niet in de krul en vind niet dat ze het allemaal wel even veeeel beter kan dan al die wedstrijdruiters. (ik moest trouwens wel heeeel hard lachen toen ik vroeg wat ze dan in die F proefjes allemaal moesten doen, en zij vertelde dat je in de F20 piaffe moet Cool , haar maar ff uitgelegd dat dat toch echt godsonmogelijk was. had ze weer van een ander manegemeisje gehoord Vork )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:16

Zo te horen is ze ook nog vrij speels? Misschien kun je spelgewijs/creatief met haar werken en als iets gelukt is er steeds een stukje theorie in verwerken?
Na je laatste stukje komt ze niet zo eigenwijs over, en verm. schaamt ze zich na een jaar begeleiding van jou dood over wat ze allemaal uitgekraamd heeft in het begin Lachen

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 17:19

Ja, ze komt jonger over dan de meesten van haar leeftijd (en misschien gelukkig... Als je dat soms ziet hebben ze helemaal geen jeugd meer... Met 12 jaar gedragen ze zich als een feestbeest van 18 met alles van makeup en kleren er op en eraan) Ze is ook vrij klein en mag met de manegelessen eigenlijk nog niet eens op de paarden (en daar baalt ze van, haha Clown )

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:48

Ik wilde net vragen of 15 tikfout is of dat ze wat simpeler is aangezien je op die leeftijd echt wel weet dat een manegepaard niet aan piaff doet Clown

Ze heeft zich iig geenzins in paarden en paardensport ingelezen, gebrek aan motivatie/intresse?

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:14

Heeft ze haar 'ongeluk' al gehad?
Ik heb de theorie dat alle paardenmeisjes op een gegeven moment, als ze weer eens onbezonnen bezig zijn, een ongeluk met een paard moeten krijgen. Niet heel ernstig, maar wel dat ze even goed schrikken en zich realiseren dat paarden grote sterke dieren zijn waar je op een doordachte manier mee om moet gaan. Als ze dat beseffen kunnen ze op een serieuze manier met paarden leren omgaan. Dan zijn ze ook pas klaar voor niet-manegepaarden.
Ik denk dus dat je dat moment zult moeten afwachten.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 08:29

Ach..probeer het gewoon een maandje of zo, dan merk je snel genoeg of ze echt wil leren of dat ze denkt het allemaal wel te weten.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 18:39

Ik was op mijn 15e al heel wat serieuzer dan haar! Maar goed... Je kan haar idd fanatiek proberen te maken door te zeggen dat ze eerst op een B nivo moet rijden, voordat ze mag gaan springen, zodat ze in iedergeval een beetje dressuur basis heeft. Op een gegeven moment moet je toch echt wel leren dat je niet alleen maar kan doen wat jij leuk vind, maar ook dingen moet doen die goed voor het paard zijn en voor je eigen ontwikkeling! Misschien eens een keer beginnen met een zitlesje aan de longe?

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 15:05

Ik zou gewoon rustig beginnen met jouw manier en kijken hoe ze reageert. Vertel haar eerst hoe een jong paard beleerd wordt en waarom het zo moet. Dat richt haar op een paard (en daar wil ze kennelijk het beste voor doen) en niet zozeer op haarzelf en wat zij nu doet. Dan kan je stukjes daarvan in je les verwerken. En vertel inderdaad ook hoe jij tegen dingen aan kijkt, jij bent imemrs a. meer ervaren en b. jij bepaalt hoe je wilt dat je paard gereden wordt en hoe je 'leerling' rijdt.
Het is dus niet aanvallend maar opbouwend. Probeer of je haar dingen kan laten voelen. Ze wil dat het paard ontspannen loopt. Weet ze hoe dat voelt en hoe je dat bereikt? Het verband met voorwaarts-neerwaarts en rug loslaten? Hoe werken de spieren en natuurlijke reacties op de hulpen? Hoe krijg je een paard lichamelijk EN geestelijk ontspannen en dat in meerdere gangen en verschillende oefeningen? Waar zit het verband met springen? Daar zit al heel veel basistheorie in terwijl je aansluit bij iets dat ze kennelijk wel wil doen. Het punt is natuurlijk dat zij niet weet wat er nog te leren valt.
Veel succes en plezier voor allebei, wie weet hoe leuk het kan uitpakken!

En ja, ik ben begonnen als manegeruiter met aardige zit, wist na 7 jaar manegeles niet wat stelling en nagefelijkheid was en kreeg toen een groene pony. Gelukkig ben ik bij een goede en geduldige instructeur terecht gekomen en zijn we (na lange tijd) M2 met wp geworden bij de paarden... Haha!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 16:24

Wat een leuk topic.

Ik kan me jouw verhaal helemaal voorstellen.
Het is niet erg dat dit meisje nog relatief onvolwassen is, juist wel praktisch. Je kunt haar waarschijnlijk júist nog wel het een en ander bijbrengen. Daarbij hoeft ze dan waarschijnlijk ook minder 'cool' te doen tegenover haar vrienden. Koesteren dit!

Waarom vertel je haar niet dat goed zitten het allerbelangrijkste is, en begin je met een paar creatieve zitlessen. Ik weet niet of het paard een beetje shockproof is? Anders kun je haar eens aan de longeerlijn zetten en 'rare' opdrachten laten uitvoeren. Dit lijkt kinderachtig, maar probeer maar eens stil te zitten - in draf op de volte met je armen wijd zonder beugels met je ogen dicht - Clown. Jij kan toezien of het paard het nog leuk vind, zij krijgt speels les maar leert zeker wel zitten!

Als ze tegen je opkijkt kan je misschien eens wat bepaalde dingen voordoen, zodat het een uitdaging wordt om juist dat ook te kunnen, en 'dat' kan dan simpel genoeg zijn.

Misschien kun je haar ook eens laten grondwerken, of een schrikparcours met haar oefenen? (Een paard spiegelt > geeft uiteindelijk soort inzicht, en lekker bezig) Zodat ze ontdekt dat een band het belangrijkste is.

Misschien kun je haar voor de hulp eens een boek cadeau doen? Er zijn ongetwijfeld mooie boeken voor meiden van haar leeftijd/met haar 'denkwijze'.

Verder ga ik ook met Martie mee. Lachen

Niet bang zijn, probeer het eens voorzichtig op jouw manier. Het klinkt eigenijk best wel alsof ze er voor openstaat. Lachen

Verder ga ik helemaal mee met Martie.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 13:30

ik zit een beetje in hetzelfde pakket.
Heb nu een meisje hier, ook van jaar of 15, en die kon ook wel paardrijden en had stage gelopen op bekende springstal hier in de buurt (niet gereden overigens) Maar zag ook al bij de eerste drafpas dat ze eigenlijk nog heel erg beginner was, en van dressuur rijden of zelfs maar figuren rijden nog helemaal geen kaas gegeten had.
Maar wel veel tijd om te komen helpen en wilde heel graag een verzorgpony. Dus nu ga ik haar eerst ook maar 2x per week helpen met rijden.

Maar echt beginners lesgeven heb ik eigenlijk al bijna 20 jaar niet meer gedaan, en zeker niet op mijn eigen liever, netjes doorgereden, maar zeer eigenwijze pony, die liever ook niet een pas te hard draaft en eigenlijk gewoon het liefst achter mij aan loopt dat halve uurtje Tong uitsteken

Ik probeer ook uit te leggen tussen neus en lippen door waarom netjes dressuurrijden belangrijk is. En 1e reden di voor haar van belang is: Als je een paard netjes dressuurmatig kunt rijden, is het veel makkelijker een verzorgpaard te vinden waar je op mag rijden dan wanneer je dat niet kan Schijnheilig...
2e reden was om je paard gezond te houden
3e reden noemde ik maar dat het voor paard en ruiter een stuk minder saai wordt om in de bak te rijden als je allerlei dingen kunt doen, zoals figuren rijden, bewust overgangen rijden op of tussen de letters, tempowisselingen etc. Allemaal controle dingetjes.

Voor de afwisseling en om het leuk te houden wil ik haar meenemen op buitenritje (aan halstertouw eerst maar) en verder heb ik gedacht aan zitles aan de longe (heb eerst haar beugels maar een gaatje langer gemaakt), stuuroefeningen door haar de figuren te leren en overgangen rijden. Als ze dan haar balans vind en vrijer gaat rijden en de pony beter onder controle krijgt, kijken we wel weer verder (als ze tegen die tijd het rijden nog steeds leuk vind en nog steeds komt helpen)

Heb wel eerder meisjes gehad die wel meer manege/verzorg ervaring hadden en daarmee kon ik vaak wel beginnen met dingen als netjes met je benen en zit sturen en proberen een fijne aanleuning te krijgen en een paard nagevelijk te rijden.
Maar ontspanning bij mijn pony was altijd het belangrijkste. Liever aan los teugeltje met lage/lange hals rondrijden, dan teveel druk waardoor hij helemaal op de handrem gaat lopen met neus in de lucht...

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:51

Ik denk dat ze gewoon eens moet 'voelen' wat de dressuur nu eigenlijk is. Meestal als je een paar passen dat gevoel hebt gehad wil je meer. Clown
Of je kunt haar natuurlijk de springkant ophelpen aangezien ze graag hard gaat. Knipoog
Probeer haar te stimuleren om hoger te willen komen, tips te geven en positief te zijn. Haar iets moeilijks te laten proberen (laten we zeggen schoudervoor/stukje aan de teugel/stap-galop). Iemand die er echt voor wil gaan gaat dat zeker serieus proberen en komt erachter dat ze toch wat 'basis' missen en het beter willen leren. Vanuit dat punt gaan ze serieuzer om met de begeleiding die daarbij hoort en beseffen dan ook waarom ontspanning zo belangrijk is.
Anders is ze misschien nog niet klaar om het 'boscrossen' te verlaten.

Zo werd ik toen ik mijn allereerste pony kreeg op 12-jarige leeftijd gevraagd, 'rij eens een stap-galop overgang', koppie in de lucht en hups. Commentaar: 'de overgang is gemaakt maar doet anky dat ook zo?, ziet dat er netjes uit'?
Antwoord van mij was: 'Nee'
Instructeur: 'Daar gaan we aan werken maar dan moet je pony eerst in constante ontspanning kunnen lopen'.
En nou, daar wilde ik wel mee bezig hoor, want zo zou ik die stap-galop overgang net als anky kunnen maken!

Nu was ik wel zeer fanatiek en wilde ik heel graag goed leren rijden.

Andersom heb je ook, 8-jarige die alléén maar bezig zijn met dressuur, hup zet eens een hindernis in de bak denk ik dan.