stamboek

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

melcior

stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 15:18

hallo Haha!

Ik had even een vraag.. ik zit met een klein probleempje..
ik heb in dec 2006 mijn paard gekocht toendertijd een veulen van 6,5 maand, bij een boer gewoon. Alleen die had hem ingeschreven bij het europees stamboek.. maar ik wil hem uit dat stamboek hebben aangezien het geen erkend stamboek is en allemaal moeilijk moeilijk..
en nu ben ik al bij nrps geweest en hij mag daar ingeschreven worden aangezien hij aan het voldoende aantal bloed zit.. maar dan komt hij in het B register met blauw papier.. en ik moet zo rond de 305 euro betalen..
omdat ik 3x dna bepaling erbij moet doen..
nu is mijn vraag weet iemand hier een stamboek die misschien iets goedkoper of zonder blauw papier paarden opnemen..
heb al contact gehad met kwpn maar die wouden hem niet aannemen omdat hun het europees stamboek niet erkennen... ik heb al rondgekeken maar bijna elk stamboek heeft zo zijn eisen zeg maar qua rasgebied..
dus alsjeblieft als jullie wat voor me weten wil ik het graag horen zodat ik hem uit het europees stamboek kan halen..
alvast hartelijk bedankt

groetjes Haha!

Thirsa_

Re: stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:44

tamoreliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 19:07

Ik denk dat het overal het zelfde is. Mss BWP

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 21:25

Is het zo duur geworden?
Ik betaalde in 2001 voor: 2x DNA * Registreren NRPS * Provinciale Keuring totaal ƒ 233,25

melcior

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 12:54

ja echt duur geworden..
ik moet deze dingen doen
- inschijfkosten en admk
- lidmaatschap 2009
- reg paard
- 3x dna onderzoek
en dan kom ik in tot op 302,50
dus ja ik heb zoiets van misschien kan het ergens goedkoper misschien ook niet hoor.. maar ik vind het ook gewoon zonde dat hij daar in het B register komt met blauw papier.. Kijk als het niet anders kan prima maar echt zonde gewoon dat hij eerder in het europees stamboek is ingeschreven..
maar ik heb even via de mail die easp wat dingen gevraagd.. dus wie weet.. alvast bedankt he..

groetjes

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 17:53

Gewoon uit nieuwsgierigheid hoor, maar waarom wil je hem persé in een stamboek hebben? En als ze bij het NRPS zeggen dat ie over voldoende bloed beschikt, dan moet je toch iets van een afstamming hebben? Ik heb van stamboeken niet zo veel verstand, maar vraagt dat Europese stamboek waar ie nu staat ingeschreven niet naar een afstamming?
Is ie voor de fokkerij interessant of ....... wil je em gewoon in een erkend stamboek hebben?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 18:43

Citaat:
Het Europees Stamboek is geen erkende paspoortuitgevende instantie, het Paardenpaspoort dat zij uitgeven is daarom niet geldig als identiteitsdocument voor paarden en pony’s. Dit is afgelopen week besloten.

Het Productschap Vee en Vlees stelt de regels vast voor het uitgeven van identiteitsdocumenten voor paardachtigen en welke instanties dit mogen doen. Deze identificatiedocumenten zijn verplicht voor paarden en pony’s die worden vervoerd over de openbare weg en/of deelnemen aan wedstrijden. Zonder een erkend paspoort mag je hier dus niet aan deelnemen.
Neem contact op met de afdeling identificatie en registratie van de KNHS wanneer je paard enkel beschikt over een paspoort van het Europees Stamboek.

dit komt van de KNHS site

Dus eigenlijk kun je niets met zo'n paard als hij dit papier heeft. Je mag m niet vervoeren en niet aan wedstrijden meedoen (logisch als je niet mag vervoeren), ook voor eventuele fokkerij kom je dan in de knel.

Helaas kost het zoveel met DNA onderzoek etc, anders hadden we dit ook wel gedaan bij het veulen wat we gekocht hebben, pony met papier is interessanter dan zonder (fokkerij)
Uiteindelijk hebben we besloten dat de kosten ons teveel werden en gekozen voor chippen + knhs paspoort, kosten zo'n 80,-

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:05

Oke, dat volg ik nog wel. Maar als ik bovenstaande goed lees, kun je via de KNHS wél een erkend paspoort aanvragen, OOK als je paard staat ingeschreven bij het Europese Stamboek.
Dan vervalt het paspoort van het E.S. wel, maar hij kan gewoon ingeschreven blijven staan bij datzelfde E.S. ....... toch?

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:26

als je je paard naar een ander stamboek wilt hebben, wil dit stamboek er zeker van zijn dat de afstamming klopt en zal dus om DNA onderzoek vragen, hier gaat het de TS om, want dit is zeer prijzig.
Paard kan wel naar een ander stamboek worden overgeschreven, maar dan als afstamming onbekend (en dan word je geweigerd door NRPS en EASP omdat je te weinig arabisch bloed voert)

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:15

annastasia schreef:
als je je paard naar een ander stamboek wilt hebben, wil dit stamboek er zeker van zijn dat de afstamming klopt en zal dus om DNA onderzoek vragen, hier gaat het de TS om, want dit is zeer prijzig.
Paard kan wel naar een ander stamboek worden overgeschreven, maar dan als afstamming onbekend (en dan word je geweigerd door NRPS en EASP omdat je te weinig arabisch bloed voert)

Bij het NRPS komt het paard dan in het sportregister.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 19:08

Ik heb de beste heer van het ES vorige maand gebeld. Ik wil mijn paard laten overschrijven, want het (flut) papier staat nog op de vorige eigenaar. Ik wil mijn paard alleen laten overschrijven als ik een ECHA papier krijg. De beste man van het ES is een soort verdrag aangegaan met de ECHA. Zie de 'geweldige' website van het ES.
Volgens de beste man van het ES, kan je per 1 november je paard laten overschrijven op een ECHA papier, kost ongeveer 100 euro (zei hij).

ECHA is volgens mij wel europees erkend. Lijkt me in iedergeval beter dan het ES. Want het ES stelt helemaal niets voor.

Wellicht ben je nog goedkoper uit, als je je rechtstreeks wendt tot het ECHA.