Sinds vorige zondag heb ik een 5jarige Indorado merrie bij ons achter in de wei staan. Deze wei is van een goede kennis, en er lopen nog 3 shetlanders en nog 1 bwper. De merrie heeft altijd bij mijn schoonouders gestaan, en er is de laatste 5 jaar vrij weinig mee gebeurd, ze is wel ingereden maar ze is niet gewend dat er dagelijk mensen door de wei lopen en haar willen pakken zeg maar. En ze heeft altijd bij haar zusjes en haar moeder gelopen en die is dus precies hetzelfde, ook zeer dominant en vijandig..Thuis vloog ze dus ook weleens mensen aan en moest ik haar altijd pakken, door haar te lokken met wat brood en dan dus snel halstertouw eraan en dan was het goed. Want als je haar eenmaal te pakken hebt, doet ze niks meer.. Het probleem is dus het gaan halen in de wei.
Vorige week zondag is ze met de trailer naar ons gekomen, van mijn schoonouders thuis (ze is van de opa van mijn vriend), naar ons toe. Onderweg ging alles goed en de wei in was ook geen probleem. Ze heeft in een apart deel gestaan en maandag is ze de draad doorgevlogen en liep ze bij de anderen. Dit ging gelukkig allemaal heel goed, geen gevecht of wat dan ook..
Afgelopen woensdag hoorde ik al van de eigenaresse van de bwper, dat mijn merrie geprobeerd had haar aan te vliegen, toen zij haar paard wat voer gaf. Zomaar uit het niets kwam ze met open mond op haar afgevlogen. Gelukkig had ze dit op tijd door en kon ze wegspringen en een keer goed uithalen, vervolgens ging de merrie omhoog, draaide om, bokte naar haar en rende weer weg. Ik hoopte dat ze na deze ene keer haar lesje wel geleerd had...
Helaas..
Gisteren stond ik in de achtertuin en zag ik dat ie aan het stieren was en dat de eigenaresse van de bwper geen kant op kon. Zij voert namelijk haar paard buiten de wei sinds die ene aanvalspoging. Dus ze zet haar paard terug in de wei en loopt naar het afgezette stukje waar een aanhanger in staat met een waterkan erop. Hier kom je dus door ong. 10 meter door de wei te lopen. Zij heeft de waterbak toen gevuld en wilde eigenlijk de wei uitlopen toen mijn merrie aan kwam vliegen. Dus zij verkoopt 'm een tik en hij ging recht omhoog, al maaiend, rende een rondje en vloog toen weer op d'r af, alsof ze haar aan het opdrijven was. Gelukkig heeft Iona haar toen weer een mep kunnen verkopen, ze draaide om en bokte naar haar en toen zag Iona de kans om de wei uit te rennen. Toen kwam ze weer achter haar aan en zelfs toen Iona buiten het hek stond, en haar een mep verkocht, ging ze weer omhoog.
Uit veiligheid voor alle anderen heb ik haar nu apart gezet met de shetlander, want ik kan er gerust bij de wei in lopen, als ik maar oppas dat ik wel een uitweg heb mocht ze het in haar hoofd krijgen. Maar ze zou, als je dus geen uitweg hebt, andere mensen echt kunnen verwonden. Vanmorgen toen ik in de wei kwam, kon ik haar meteen pakken omdat ik haar van de week al een paar x flink op haar plek heb gezet.....
Ik heb al contact gehad met de trainen van mijn vorige paard en die adviseerde me gewoon met een zweep de wei in te gaan als ik haar moet hebben of de wei in moet, en elke keer als ze iets probeerd, meteen afslaan..Want hij gaat er vanuit dat het dominantie is.
Ik kan haar nu dus pakken, zonder dat het echt gevaarlijk word..Maar hoe ga ik dit verder oplossen? Want ze moet zowiezo respect hebben voor iedereen..Maar als het haar niet aanstaat of niet via haar regeltjes gaat, dan komt ze je gewoon "pakken"....Het stomme is ook, bij mij legde ze eerst altijd de oren achter in haar nek, maar als ik eenmaal dichtbij was, werd ze heel vriendelijk..Alsof ze je gewoon bang probeert te maken zodat je haar met rust laat...
Iemand dit ook weleens meegemaakt met een paard? En hoe hebben jullie dit opgelost? Want ze moet niet alleen vriendelijk doen tegen mij, maar tegen iedereen. Ze hoeft echt niet helemaal vrolijk op je af te komen rennen, als ze mensen maar gewoon met rust laat....