Paard valt iedereen aan die hem niet aanstaat...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Amanda_T

Paard valt iedereen aan die hem niet aanstaat...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 09:13

Sinds vorige zondag heb ik een 5jarige Indorado merrie bij ons achter in de wei staan. Deze wei is van een goede kennis, en er lopen nog 3 shetlanders en nog 1 bwper. De merrie heeft altijd bij mijn schoonouders gestaan, en er is de laatste 5 jaar vrij weinig mee gebeurd, ze is wel ingereden maar ze is niet gewend dat er dagelijk mensen door de wei lopen en haar willen pakken zeg maar. En ze heeft altijd bij haar zusjes en haar moeder gelopen en die is dus precies hetzelfde, ook zeer dominant en vijandig..Thuis vloog ze dus ook weleens mensen aan en moest ik haar altijd pakken, door haar te lokken met wat brood en dan dus snel halstertouw eraan en dan was het goed. Want als je haar eenmaal te pakken hebt, doet ze niks meer.. Het probleem is dus het gaan halen in de wei.

Vorige week zondag is ze met de trailer naar ons gekomen, van mijn schoonouders thuis (ze is van de opa van mijn vriend), naar ons toe. Onderweg ging alles goed en de wei in was ook geen probleem. Ze heeft in een apart deel gestaan en maandag is ze de draad doorgevlogen en liep ze bij de anderen. Dit ging gelukkig allemaal heel goed, geen gevecht of wat dan ook..

Afgelopen woensdag hoorde ik al van de eigenaresse van de bwper, dat mijn merrie geprobeerd had haar aan te vliegen, toen zij haar paard wat voer gaf. Zomaar uit het niets kwam ze met open mond op haar afgevlogen. Gelukkig had ze dit op tijd door en kon ze wegspringen en een keer goed uithalen, vervolgens ging de merrie omhoog, draaide om, bokte naar haar en rende weer weg. Ik hoopte dat ze na deze ene keer haar lesje wel geleerd had...

Helaas..
Gisteren stond ik in de achtertuin en zag ik dat ie aan het stieren was en dat de eigenaresse van de bwper geen kant op kon. Zij voert namelijk haar paard buiten de wei sinds die ene aanvalspoging. Dus ze zet haar paard terug in de wei en loopt naar het afgezette stukje waar een aanhanger in staat met een waterkan erop. Hier kom je dus door ong. 10 meter door de wei te lopen. Zij heeft de waterbak toen gevuld en wilde eigenlijk de wei uitlopen toen mijn merrie aan kwam vliegen. Dus zij verkoopt 'm een tik en hij ging recht omhoog, al maaiend, rende een rondje en vloog toen weer op d'r af, alsof ze haar aan het opdrijven was. Gelukkig heeft Iona haar toen weer een mep kunnen verkopen, ze draaide om en bokte naar haar en toen zag Iona de kans om de wei uit te rennen. Toen kwam ze weer achter haar aan en zelfs toen Iona buiten het hek stond, en haar een mep verkocht, ging ze weer omhoog.

Uit veiligheid voor alle anderen heb ik haar nu apart gezet met de shetlander, want ik kan er gerust bij de wei in lopen, als ik maar oppas dat ik wel een uitweg heb mocht ze het in haar hoofd krijgen. Maar ze zou, als je dus geen uitweg hebt, andere mensen echt kunnen verwonden. Vanmorgen toen ik in de wei kwam, kon ik haar meteen pakken omdat ik haar van de week al een paar x flink op haar plek heb gezet.....

Ik heb al contact gehad met de trainen van mijn vorige paard en die adviseerde me gewoon met een zweep de wei in te gaan als ik haar moet hebben of de wei in moet, en elke keer als ze iets probeerd, meteen afslaan..Want hij gaat er vanuit dat het dominantie is.

Ik kan haar nu dus pakken, zonder dat het echt gevaarlijk word..Maar hoe ga ik dit verder oplossen? Want ze moet zowiezo respect hebben voor iedereen..Maar als het haar niet aanstaat of niet via haar regeltjes gaat, dan komt ze je gewoon "pakken"....Het stomme is ook, bij mij legde ze eerst altijd de oren achter in haar nek, maar als ik eenmaal dichtbij was, werd ze heel vriendelijk..Alsof ze je gewoon bang probeert te maken zodat je haar met rust laat...

Iemand dit ook weleens meegemaakt met een paard? En hoe hebben jullie dit opgelost? Want ze moet niet alleen vriendelijk doen tegen mij, maar tegen iedereen. Ze hoeft echt niet helemaal vrolijk op je af te komen rennen, als ze mensen maar gewoon met rust laat....

Sanya

Re: Paard valt iedereen aan die hem niet aanstaat...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 09:21

Ik zit op een manege. En daar rijden ook sommige mensen die paarden in , maar we hebben ook weleens zo'n wilde gehad. Heeft hij geen raar verleden gehad ofzo ? zo ja , dan probeer hem eerst daar op te kalmeren. wordt niet bang , want dan wordt het paard ook bang en gaat automatisch aan vallen. Mss wil jouwn paard bij die van die vrouw zijn of bij de shetlander. maar probeer rustig te blijven. Ga eens buiten de wei staan en lok het paard naar het hek en geef hem eens iets lkekker of aai hem. Ik hoop dat je hier iets mee kan. & laat eerst het paard aan jouw wennen kom dan pas met andere mensen aan en ga samen dat is wat beter voor het paard.

Xxx

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 09:28

Is grondwerk geen optie?
Mijn merrie is ook ontzettend dominant, maar heeft vooral voernijd en heeft in de afgelopen paar weken dus al 3 mensen gepakt; mijn stalhoudster heeft ze flink in haar rug gebeten en een trap na verkocht, en een paar stalgenootjes bijna gepakt Nagelbijten / Gniffelen
Maar bij mij doet ze vooralsnog nog niets, maar ik doe dan ook vrij veel grondwerk met haar en ze weet precies wat ze aan me heeft.
Als jij en de mensen die veel met haar omgaan eens goed aan de gang gaan met grondwerk? Als ze in de wei niet wil komen neem je de volgende keer een leadrope oid mee waarmee je aan de slag gaat. Weer even duidelijk krijgen wie er ook alweer de baas was, óók op de wei en waarschijnlijk kan je haar daarna gewoon pakken of komt ze zelf al naar je toe?

chanora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 09:39

ik volg dit topic even, ben wel benieuwd
ik heb er geen ervaring mee..
ik zou het ook gewoon rustig oplossen en niet meteen gaan slaan, je weet nooit wat er met der gebeurt is

Dianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 09:52

Het paard meppen geven is geen optie want dit maakt het dier angstig waardoor het nog agressiever kan worden. Bij sommige paarden helpt een tik wel eens, maar ik denk dat je ondertussen al wel door hebt dat dit bij jouw merrie niet veel uithaalt. Zoals BrittKitt zegt, probeer eens grondwerk met haar te doen. Lachen Hopelijk komt het in orde, veel succes!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 09:59

ben ook bang dat slaan het gedrag alleen maar erger maakt. maar ja je moet wat! begin idd met grondwerk, vraag hier goede hulp bij! voorlopig haar alleen in het land, halster om en goed gedrag belonen. hoop dat het gaat lukken, succes

krak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:06

mijn laatste verzorgpaard deed dit.
ik kon haar zonder halster of touw los uit de weide gaan halen, geen probleem. ze hoorde me aankomen en stond al netjes aan de poort te wachten.
hoorde ze of zag ze iemand anders -op den duur zelfs haar eigenaars- aankomen, dan was het oortjes plat, mondje open, bokken, steigeren, in volle galop aangevlogen komen en no way dat ze aan de kant ging hoor!

aangezien ik de enige was die met haar werkte, vond haar eigenaar het absoluut niet nodig dat er iets aan gedaan werd... tot we op een dag slaande ruzie kregen en ik niet meer ging.... toen belde hij snel op zijn blote knieën omdat ze niet aan haar konden geraken....

mijn advies?
geduld, veel tijd erin steken en voorzichtig zijn!

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 10:08

Ik zou idd beginnen met grondwerk, toen mijn haf nog een hafje was was hij ook verschrikkelijk dominant en had hij een beetje ditzelfde gedrag naar mensen die hun paard uit de wei kwamen halen. Ik ben toen hard met hem aan de slag gegaan door middel van grondwerk (longeren zonder touw, aan de hand oefeningen doen zonder touw etc) zodat hij echt mij (en zowieso de mens) als baas zag. Omdat ik hier toen nog geen ervaring mee had heb ik hulp gevraagd aan een trainer hier uit de buurt die veel bezig was met 'álternatieve dressuurtechnieken'. Dat heeft heel erg geholpen en ik pluk hier nog steeds de vruchten van. Omdat hij mij en mijn paard tegelijkertijd les gaf kan ik nu andere paarden en eigenaren op stal ook helpen met het aanleren van het grondwerk zonder lijnen etc..
Mijn paard is nu trouwens de braafheid zelve, mijn dochtertje van 3 kan hem uit de wei halen en naar zn stal brengen (moet natuurlijk wel even halstertje aandoen daar kan ze nog niet bij Knipoog )
Succes ermee!!

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 13:18

Ik heb er niet zoveel verstand van, maar ik vraag me af of grondwerk ook helpt om haar tov andere mensen wat minder agressief te maken. Want het probleem zit er volgens mij met name in dat de eigenaren van de andere paarden in het land niet meer bij hun eigen paarden kunnen door haar fratsen. En om nu de eigenaren van de andere paarden ook met deze dame aan de slag te laten gaan gaat wel wat ver.. (afgezien van een flinke zweep mee nemen bij het land ingaan heb ik trouwens ook geen goede ideeen ben ik bang.. En wat betreft paardvriendelijkheid daarvan, is dat natuurlijk ontzettend onvriendelijke maar ik heb liever dat dat dier flink bang wordt voor die zweep dan dat ik zelf een schedelbasisfractuur heb doordat ik een hoef tegen mijn hoofd heb gekregen).

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 16:29

mijn pony deed dit ook, het heeft een tijd geduurt maar gaat beter en beter. ze heeft veel klappen gehad in het verleden en doet het nu allen nog als een vreemde haar wilt pakken. ik heb alle aandacht die ze kreeg om kunnen toveren in leuk. misschien kan die eigenaresse ook kleine dingen met haar doen waardoor ze meer vertrouwen in elkaar krijgen? een keer poetsen of misschien eens wat grondwerk oefeningen (kan heel simpel op de wei. stap halt en terug ofzo) en natuurlijk een beloning toe. het foute negeren en als ze over een grens van toelaatbaar gaan zegmaar afstraffen maar niet om alles straffen. dan blijft het allemaal zo negatief.

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:04

@troi, zoals ik al eerder schreef heeft het bij mijn paard erg goed gewerkt om het grondwerk te gaan doen. Juist omdat hij zo leerde dat de mens de baas is en niet het paard. Toen hij dat eenmaal doorhad ging het al snel veel beter met het uit ed wei halen van zijn weidegenoten..

manitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:12

als ik jouw was zal ik eerst proberen uit te zoeken waarom ze dit gedrag vertoont. Het heeft namenlijk altijd een reden. Deze redenen kunnen heel erg uit een lopen. enkele voorbeelden zijn: Iemand die altijd de wei in kwam met wat lekkers als je die goed laat schikken laat tie vaak het lekkers vallen en het paard krijgt de beloning. Of er is verkeerd omgegaan met het paard waardoor het het liefst niet mee wil maar wel weet dat als hij eenmaal vast zit niks meer kan of overgenomen van de moeder. Afhankelijk daarvan kun je een plan maken. Door haar snel een halstertouw om te doen en belonen met brood terwijl ze zich al agressief gedraagt dan beloon je haar. Wat denk ik het aller belangrijkste is als je naar haar toe gaat is schouders recht en niet rechtstreeks op het paard aflopen. Veel succes

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:28

is ze niet enorm beschermend?
naar haar moeder en nu naar de shetlander.
ik weet van een hengst die met een ruintje die ook zijn beste vriend was en die was zo bang om alleen te blijven, terwijl zij natuurlijk gewoon met dat ruintje bezig waren, dat hij ook begon te dreigen.
zij dachten dat negeren het beste was, en deden eerst niets, maar dat liep uit op aanvallen en je omver lopen,
en dan ook echt gericht, die beschermde zijn vriend echt letterlijk met zijn leven.
via een gedragspersoon of iets dergelijks zijn ze daar achter gekomen en ze hebben hem vervolgens verkocht omdat ze er geen ervaring en lef voor hadden.
hij wilde gewoon niet dat iemand hem verliet omdat hij bang was.

verkijk je ook niet teveel op uiterlijk vertoon, mijn verzorg heeft ook vaak een grote bek uit angst,zij kan ook echt lomp zijn als je niet verder kijtk denk je dat ze vervelend is, terwijl het een soort bescherming is voor zichzelf en onhandigheid

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 19:49

Hallo, sorry voor mijn late reactie, ben druk bezig geweest vandaag.

Gisteren was madam weer eens over de draad gegaan en blijven hangen, waardoor ze al het lint mee heeft genomen en dus nog verder bij de anderen vandaan stond met zijn vriendje het shetlandertje..

Ik heb haar flink op haar plek gezet door haar af te zonderen van de rest en eerst constant te negeren en het spelletje eens andersom te spelen, door ineens achter haar aan te gaan en "min of meer op de loop te jagen"...Na dit 10minuten vol te houden ben ik haar compleet gaan negeren, en daarna ben ik min of meer haar aandacht gaan trekken, door haar nieuwsgierig te maken, en toen vriendjes geworden, dus ik naar haar toe, ipv. dat zij naar me toe kwam en de oren in de nek legt....Ze heeft me sindsdien niet meer proberen aan te vallen, en is heel vriendelijk als ik haar ga pakken. Maar alles gaat op mijn manier, en niet volgens haar regeltjes...

Ik heb haar gisteren even onder stroom gezet Bloos . Ze was al zovaak door de draad gegaan, dat ik haar met haar neus op de draad heb geduwd, en ze er nu dus wel achter blijft.. En vandaag nog een keer, zodat het kwartje is gevallen..Lachen..Wel was ze gisteren ontzettend dwars en agressief voordat we vriendjes werden, dus ik heb haar een aantal goede corrigerende tikken(voordat ik bokt over me heen krijgt...) verkocht, en ik denk dat ze nu ook wel meer respect voor me heeft dan eerst...

Ze staat inmiddels nog steeds apart, maar het chagrijnige n aar mij toe is over. Nu een tijdje apart totdat ze echt wat gekalmeerd is, ook naar anderen toe, en daarna mag ze bij de anderen...Het rijden is ook erg goed gegaan, hebben vandaag zelfs los gedraafd door de bak..Moet je nagaan, de 3e x dat ze uit de wei was en 3e x sinds een jaar dat ik/iemand erop zit. Met rijden is het dus gelukkig niet zo een draak Bloos