vertrouwen terug winnen tussen mens en paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

brenda13

vertrouwen terug winnen tussen mens en paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 08:50

hallo, wij hebben 2 jaar geleden een grote 8 jarige shetlander merrie gekocht voor onze jongste dochter en als gezelschaps paard voor onze haflinger die toen nog een veulen was en natuurlijk niet alleen wilde zijn als haar moeder bereden werd,
we kregen van de verkoper te horen dat ze niet graag door volwassenen gepakt wilde worden als ze in het land stond, dit bleek te kloppen, ze heeft dus waarschijnlijk erg slechte ervaringen opgedaan met mensen, ze was erg schrikkerig en bijna niet te pakken, het was absoluut geen spelletje maar soms pure angst. toen we haar een jaar hadden bleef ze een keer vastzitten met haar halster aan een paar hekken die je in elkaar kon zetten en was bont en blauw aan haar benen toen we haar vonden, ze was toen echt niet meer te benaderen en hebben haar de hele zomer maar laten lopen in het land,
nu zal je natuurlijk zeggen ,,,nooit geen halster in het land of zo maar bij ons is dat niet de gewoonte, wij gebruiken eigenlijk nooit halsters als ze in het land staan, die gebruiken we alleen bij het uit het land halen .
wij hebben lang zitten nadenken hoe je weer een band kon opbouwen en hebben toen besloten om gewoon in het land te gaan zitten om af te wachten wat er zou gebeuren als de shetlander dat zag, na een tijdje kwam ze toch voorzichtig kijken en kon je haar soms aanraken, we lieten haar de keus om contact te zoeken, na een aantal keren kon je haar wat langer aanraken en begonnen wij met aanrakingen die paarden ook bij elkaar doen zoals het met de tanden krabben en met de lippen kriebelen, dit bootsten wij natuurlijk na met onze vingers en nagels (een mond met zwart haar is natuurlijk niet erg smakelijk)
nu zijn we een jaar verder en ze heeft alle vertrouwen weer terug en nog meer, ze is niet meer te vergelijken met de shetlander die we kochten, het is een echte knuffel die ons de hele dag achterna loopt als we er zijn .als ik op mijn knieen ga zitten gaat ze meteen voor me staan met haar borst en wil tussen haar voorbenen gekrabt worden, diit is een vast ritueel geworden wat ze altijd doet als we er .zijn
wat ik dus wil zeggen is dat als je paard een vertrouwens probleem met mensen heeft deze benadering een hele goeie kans heeft om van je bange en misschien mishandelde paard weer een lief en vertrouwensvol dier te maken waar je van alles mee kan doen
hier onder het filmpje ...

http://mijnhaflingerpony.blogspot.com/2 ... abben.html

Myrano

Re: vertrouwen terug winnen tussen mens en paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 08:56

Wat leuk dat je nu terug een vertrouwensband hebt kunnen opbouwen met je shet!
Op die manier zou ik het ook hebben gedaan... Ja
Nog veel plezier met haar Knipoog

manitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:20

Jah inderdaad vertrouwen opbouwen duurt een tijd maar je krijgt er heel wat voor terug. Heb vroeger ook een mishandelde pony gehad. Heeft heel wat bloed zweet en tranen gekost. Ik moest haar zelfs zelf gaan bekappen zo erg was het. 3 jaar later kwam ze elke dag trouw in galop hinnekend op me af

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:34

Wat super voor jullie zeg! Wat een beetje verstand en veel geduld alemaal kan doen!
Veel plezier samen! Haha!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:19

dat filmpje is echt super Haha!

Dat ze zo gaat krabbelen, en dat neusje Lachen echt een leuke shet, goed vanje.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 07:24

Wat een leuke shet!
Heel leuk dat ze nu zo gek op knuffelen is, goed gedaan!!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:48

Wat ontzettend mooi om te lezen ook om te zien hoe ze nu reageert op mensen, gewoon tranen in mijn ogen aan het prikken. engelengeduld en tonnen liefde, zo behandel je je dieren en vooral als er wat aan de hand is. het zegt ook veel over de mens hoe hij met zijn /haar dieren omgaat.

gewoon super Knipoog doe ze maar een dikke kroel van een medebokker!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 14:52

Ik blijf de vergevingsgezindheid van paarden ontzettend ontroerend vinden. Fijn dat ze zo is bijgedraaid en het vertrouwen weer terug heeft.

pearno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 12:20

Vertrouwen opbouwen kost tijd maar als je die tijd neemt krijg je er heel veel voor terug