twijfel; wel scheren of niet scheren (paard met volop looplu

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

twijfel; wel scheren of niet scheren (paard met volop looplu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 12:22

ik heb mijn paard al ruim 1,5 jaar en had vorig jaar een halsdeken op (losse hals) en toen schuurde het hele middenstuk van zijn manen eraf en het duurde half jaar voordat de manen weer aangroeiden
dus de halsdeken heb ik weggedaan
mijn paard staat het gehele jaar onder dekens en n u al weer zo 2 weken minimaal met de bucas smartex rain
300 grams fleece
ik heb er al weer bijna een week nog een fleecedeken onder liggen want hij komt al behoorlijk dik weer in het haar
vooral ook op de hals
nu ben ik dus enorm aan het twijfelen; wel of niet scheren???
mijn paard (kwpner)is namelijk een paard met volop looplust; vooral in de winter wil hij nog wel eens te voorwaarts zijn:D
en nu ben ik dus bang als ik ga scheren dat mijn paard echt te fris en voorwaarts word en dat het dus dadelijk tussen mij en hem weer een gevecht wordt om normaal te trainen Bloos
we beginnen in januari met de officiele wedstrijden

heeft iemand ervaring met een geschoren paard met een dergelijk karakter als die van mij?

LIQUITA

Re: twijfel; wel scheren of niet scheren (paard met volop looplu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:16

Ik ben hier ook heel nieuwsgierig naar. Ik ben ook erg aan het twijfelen of ik mijn paard zal laten scheren. Mijn paard staats sinds kort in een buitenstal en ze zit nu al behoorlijk dik in het haar, ondanks een 150 grams deken. Ik rij ook wedstrijden en mijn paard kan ook in de winter behoorlijk fris zijn. Dus ben ook zeer benieuwd naar de ervaring van andere.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:55

Bij mijn merrie maakte het geen verschil in haar gedrag met rijden als ze wel of niet geschoren was.
Het enige grote verschil was dat ze stukke eerder droog was!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 17:20

Ik zou er bij zo'n paard voor kiezen om vroeg te scheren en het goed bij te houden, zodat je geen grote temperatuursverschillen creeert waarop ze kan reageren en te zorgen dat je loswerkt en uitstapt met uitstapdekens.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-08 19:03

Urielle schreef:
Ik zou er bij zo'n paard voor kiezen om vroeg te scheren en het goed bij te houden, zodat je geen grote temperatuursverschillen creeert waarop ze kan reageren en te zorgen dat je loswerkt en uitstapt met uitstapdekens.

daar zat ik dus idd ook aan te denken; loswerken en uitstappen doe ik sowieso met uitrijdekens
maar ik denk dat ik wel ga scheren en dan deze maand nog
verder nog meer mensen dier er ervaring mee hebben??

manitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:34

scheren als je veel dekens op doet anders kweet je een ideaal milieu voor allerlei ongein wat je niet wilt zoals schimmel en luizen

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-08 22:15

ik heb vandaag toch besloten om absoluut niet te gaan scheren

ik gaf al eerder aan dat ik twijfelde omdat mijn paard nogal fel kan zijn
en de laatste paar weken heb ik hier al veel hinder van ondergaan maar vanmiddag is hij vol op de kletter gegaan in de binnenbak
dus heb besloten om absoluut niet te scheren want hij is op dit moment al te fris laat staan als ik ga scheren

hier mag dus een slotje op Knipoog

AniqueN

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 08:34

Bij mijn paard merk ik ook geen verschil, maar ik zie dat je je keuze al gemakt hebt. Anders zou je je paard ook voor een deel kunnen scheren? Zodat je wel fijn door kunt trainen zonder dat ze halverwege last krijgen van de warmte.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:32

De vraag is beantwoord dus hier een slotje..