Praam

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Pommier

Praam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 16:41

Weet iemand misschien de werking van een praam?
Volgens wikipedia
Citaat:
Een praam is een dwangmiddel om verzet van het paard te voorkomen.

Een praam bestaat uit een stuk hout met aan het uiteinde een gat. Door dit gat zit een lus van koord. De bovenlip van het paard wordt door deze lus heen gehaald, waarna het houtje rond gedraaid wordt zodat de lus strak om de lip komt te zitten. Door de pijn die hierdoor ontstaat maakt het paard endorfines aan, een natuurlijk verdovingsmiddel waardoor het rustig wordt.

Er zijn ook pramen te krijgen die bestaan uit een metalen klem. Het principe is verder gelijk.

Bovenstaande dacht mijn moeder ook maar volgens onze hoefsmid worden ze alleen rustig door de pijn omdat er zoveel zenuwen in de neus zitten.

Wat is hiervan waar?

blokje

Re: Praam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:43

Het is een stofje wat door de pijn vrijkomt in hun hersenen en daardoor worden ze rustiger. ( NIet altijd trouwens Tong uitsteken)
Ik gebruik de praam als het nodig is. Hij hangt gewoon in de zadelkamer (A)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:43

Je lichaam (en ook dat van een paard) maakt endorfinen *natuurlijke pijnstiller van het lichaam, variant van morfine* als reactie op pijn. En in de neus zitten idd veel zenuwen, waardoor dat een gemakkelijke en effectieve plek is voor de praam Lachen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:44

In respons tot pijn maak je endorfine aan. beide hebben dus gelijk. Pijn kan daarom ook verslavend werken en dat is ook een basis voor bepaalde sporten (maraton).

Donkim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:45

Het bovenstaande klopt maar als je met de hand de lip opdraaid of met de praam maakt een paard endorfine aan
( weet niet of ik het goed spel ) waardoor die rustig word.
Gebruik um zelf ook bij de hoefsmid aangezien onze oude hoefsmid men paard un beetje heeft verknalt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:45

Toen mijn paard naar de hoefsmid moest werd ze heel vervelend en kreeg ze ook een praam om, om rustiger te worden. En de hulp van de hoefsmid ging ook aan haar oren friemelen, dat zou ook rustgevend moeten werken Clown

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:46

Ik heb gehoord dat aan een oor 'trekken' ook kan helpen...
En bij mij hielp het nou jah bij een paard waarvan ik een oogwond moest verzorgen

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:54

Bij de verzorging van mijn paard met droes (waar ik hem flink pijn moest doen... ) heb ik ook steeds zijn neus stevig vastgehouden. Het hielp inderdaad prima. Een oor omknakken/masseren helpt inderdaad ook.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:55

blokje schreef:
Ik heb gehoord dat aan een oor 'trekken' ook kan helpen...
En bij mij hielp het nou jah bij een paard waarvan ik een oogwond moest verzorgen

oor een slag draaien bedoel je. Doet ook zeer en werkt hetzelfde. Ik vind het eng omdat ik bang ben wat te beschadigen aan het oor. Heb het wel 1x stiekum toegepast.
Eigenaar van een zeer eigenwijze onopgevoede etterige haflinger wilde een wond verzorgen aan het achterbeen maar werd daarbij haast de stal uitgemept. Ik vroeg of ze een praampje wilde maar dat was zielig en zou hij ook nooit accepteren. Ik was echter heel bang dat er wat mis zou gaan dus bood aan hem even vast te houden en te aaien. Tijdens het vasthouden hield ik ook heel onopgemerkt zijn oor maar even in de kreukels. En stil dat hij stond.....
Zie je wel zie ze daarna, als je geduld hebt en aardig bent houden ze vanzelf op met vervelend doen.... Haha! Ik heb uiteraard gewoon ja geknikt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:56

vroeger werd een praam ook wel op de oren gezet (mag volgens mij tegenwoordig niet meer) en ik zie ze in amerika bij de RSPCA ook regelmatig een oor pakken, dus in dat opzicht kan dat idd goed blokje

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:56

Suzanne_k schreef:
Weet iemand misschien de werking van een praam?
Volgens wikipedia
Citaat:
Een praam is een dwangmiddel om verzet van het paard te voorkomen.

Een praam bestaat uit een stuk hout met aan het uiteinde een gat. Door dit gat zit een lus van koord. De bovenlip van het paard wordt door deze lus heen gehaald, waarna het houtje rond gedraaid wordt zodat de lus strak om de lip komt te zitten. Door de pijn die hierdoor ontstaat maakt het paard endorfines aan, een natuurlijk verdovingsmiddel waardoor het rustig wordt.

Er zijn ook pramen te krijgen die bestaan uit een metalen klem. Het principe is verder gelijk.

Bovenstaande dacht mijn moeder ook maar volgens onze hoefsmid worden ze alleen rustig door de pijn omdat er zoveel zenuwen in de neus zitten.

Wat is hiervan waar?

klopt, en daardoor maken ze endorfines aan Lachen Lachen

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:57

Oor omklappen deden wij.
Tjah ik had geen keuze meer.
Het paard had een trap gehad net boven zijn oog door een paard met ijzers. Nou dan heb je een vieze grote wond. Deze moest elke dag schoongemaakt worden en dan moest er zalf in.
Dat paard liet het dag 1 wel toe. Dag 2 wel met praam. Toen stijgeren en gek doen. Dus dag 3 werd met praam en met oor. Dag 4 konden we niet bij zijn oog komen. Gelukkig is alles goed genezen.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 16:57

Het is inderdaad wat op wikipedia staat. Doordat je de bovenlip even afklempt word er endorfine aangemaakt, de endorfine zorgt ervoor dat het paard rustig word.

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 17:20

bedankt voor alle reacties. Ik maak vrijwel nooit gebruik van een praam, maar mijn paard had een hoefzweer die de hoefsmid eruit moest snijden dit deed haar goed zeer en begon daardoor te stijgeren, met die praam was ze direct rustig.