.Kan ik een ongevoerde regendeken ook soms opdoen, dus als ik s'morgens ga lessen dat ik hem dan de avond ervoor opleg. Of is het net als met andere dekens dan ik hem dan steeds om moet laten ?
Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
.
broadway schreef:de reden waarom (schoon blijven) is gewoon een verkeerde manier van denken over het gebruik van een deken en kan juist het paard ziek maken...een gezond paard ,die zichzelf op temperatuur kan houden hoeft géén deken op en doe je hem dan af en toe een deken op dan ontregel je hem en gaat hij juist extra haar aanzetten, wat weer gevolgen heeft met het rijden (zweten) en minder snel drogen (longontsteking) en spierproblemen....
.
), die het hele jaar door buiten staat en zich daar heel gelukkig bij voelt. En ja, ook ik heb een ongevoerde regendeken die ik 's winters soms uit de kast trek bij extreem nat weer in combinatie bij bv. storm. Dan heb ik het dus over de dagen dat het echt dagenlang regent, want hij kan echt wel wat hebben.
broadway schreef:nee, ik heb het NIET over het rijden, maar wel over een paard met wintervacht een deken op doen....een gezond paard met wintervacht zal het dan warm krijgen en zijn haar weer los laten, als dat de bedoeling is...prima, maar dit paard moet zijn vacht juist houden voor die keren dat hij zo naar buiten gaat, dus als er géén les is....als het haar dan aangepast is met een deken als bescherming, dus dunner in het haar , zal dit paard problemen krijgen !
Dus te warm, haar uitval ....
te koud, haar aanzetten....
Een wollebal moet inderdaad langer uitstappen en een paard met deken, dus dunner in het haar moet een zweetdeken op met het uitstappen !
De ongevoerde regendeken beschermt tegen regen en tocht , voor 1a2 uurtjes (even benen strekken, rollen) is prima , maar een hele nacht ....
dan neem je een risico dat je hem ontregeld.....houdt dus zijn vacht in de gaten en controleer hem op het zweten....
Veel regendekens "ademen" niet , die zijn niet luchtdoorlatend en juist deze dekens vormen het probleem ! Dan begint het paard te zweten...koud weer....ziek worden (longontsteking)
Met een goed ademende regendeken is af en toe even op géén probleem !