Welke klasse starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Welke klasse starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:32

Ik heb een vraagje over onderstaand deel uit het dressuurreglement..

Citaat:
2. Klassen B t/m Z2.
c. Indien een ruiter tenminste 2 keer met verschillende paarden in de klasse Z1
was opgenomen, dan moet hij een ongeklasseerd of B-geklasseerd paard in
de klasse L1 starten, maar hij mag dit paard ook in de klasse L2, M1, M2 of Z1
starten, met inachtneming van de bepalingen inzake de minimum leeftijd van
paarden. Uiteraard moet minimaal in de hoogst gemeenschappelijke klasse
worden gestart.
d. Indien een ruiter tenminste 2 keer met verschillende paarden in de klasse Z2
was opgenomen, dan moet hij een ongeklasseerd of B-geklasseerd paard in de
klasse L1 starten, maar hij mag dit paard ook in de klasse L2, M1, M2, Z1 of Z2
starten, met inachtneming van de bepalingen inzake de minimum leeftijd van
paarden. Uiteraard moet minimaal in de hoogst gemeenschappelijke klasse
worden gestart.

Ik heb dus met mijn E-pony bij de pony's Z2 dressuur gereden met iets van 10 winstpunten. Nu heb ik met mijn paard 1 winstpunt in het Z2.. Ik mag dus zoiezo geen B meer starten, maar zijn de 2 bovenstaande punten nu wel of niet op mij van toepassing? Mag ik dus ipv paarden hier ook pony's lezen? Knipoog

Christinaa

Re: Welke klasse starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:58

Ja, volgens mij zijn de bovenstaande punten voor jou wel van toepassing. Het maakt volgens mij niets uit of je nou 2 pony's/paarden of 1 pony en 1 paard naar het Z2 gereden hebt.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:36

Het klopt dat de pony's mee tellen, al weet ik niet zeker of Z2 bij de pony's dan ook als Z2 voor de paarden meetelt. Kan het me bijna niet voorstellen omdat er nogal wat verschil is in de proeven. Ik weet niet hoe lang het is gereden dat je Z was bij de pony's, zou namelijk kunnen zijn dat de KNHS daar geen gegevens meer van heeft en dan zou je dus foutief kunnen starten. Zou dus even bij de KNHS informeren wat zij aan standen van jou hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:03

Is ongeveer 8 jaar geleden denk ik. Tzt zal ik dan idd voor de zekerheid wel contact opnemen met de KNHS, maar wasgewoon voor nu ff benieuwd of ik dus meteen Z2 mag starten of Z1.. Ik vind het ook raar dat ze voor sommige regels Z2 paarden en Z2 pony's gelijk trekken..

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:08

Volgens mij staat Z2 pony's gelijk aan Z1- paarden. Dat zou betekenen dat je paarden gelijk Z1 mag starten.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:38

http://www.knhs.nl/objects/00001817.pdf

hier staat het artikel heel overzichtelijk aangegeven
tussen paard en pony wordt geen verschil gemaakt muv ab pony's
2 x Z1 of Z2 betekent geen B meer mogen starten
wel apart dat als je Lichte Tour gereden hebt je nog gewoon in het L mag beginnen met een jong paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:55

Dat is idd hetzelfde reglement, maar waar staat dat dat er muv AB pony's geen verschil wordt gemaakt? Dat kan ik er namelijk niet concreet uithalen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 07:24

Heb antwoord van de KNHS, had toch nog maar ff een mail gestuurd Knipoog

Citaat:
In het onderstaande stukje tekst moet u waar paarden staat inderdaad ook pony's lezen. Als u eenmaal bij de pony's en eenmaal bij de paard Z2 met winstpunten heeft gereden (uiteraard met verschillende dieren), bent u tweemaal Z2 dressuur geklasseerd.
Er mag dan geen klasse B meer gestart worden, tenzij het Hors Concours betreft. Daarnaast mag u elk paard versneld promoveren van het L1 tot en met het Z2.
Wel dient altijd rekening gehouden te worden met de hoogste klassering die het paard heeft behaald, er dient altijd in de hoogst gemeenschappelijke klasse tussen paard en ruiter gestart te worden.
Tevens dient u altijd rekening te houden met de leeftijd van het paard en de minimum leeftijd die voor de verschillende klasse vereist is.

Hopelijk bent u hiermee voldoende geïnformeerd. Mocht u toch nog vragen hebben, dan horen wij dat graag.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:14

Toch wel gek want Z2-pony's is niet te vergelijken met Z2 paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 08:20

Nee vind ik idd ook niet.. En voor andere regels (zoals jurycursus) maken ze wel het onderscheid.. Ja Als daar staat paarden bedoelen ze wel echt paarden Clown

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 14:51

lichte tour is wel heel wat anders dan grand prix, dus ik vind wel normaal dat ze L mag gaan starten...

en nog eens ZZ zwaar staat gelijk aan prix st georges...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:01

Euhm Thomas, wat bedoel je? We hebben het helemaal niet over GP/LT/ZZ-Z... Verward

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:39

jury schreef:
wel apart dat als je Lichte Tour gereden hebt je nog gewoon in het L mag beginnen met een jong paard.

Ik bedoel ermee dat er aantal LT ruiters soms jong paard op wedstrijd in klasse M1 uitbrengen die nog helemaal niet eens klaar voor is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 15:54

Oowww je reactie was op jury... Volgende keer meteen ff quoten Knipoog
Ach, ze moeten zoiezo de minimum leeftijdsgrens in acht nemen, dus veel maakt het niet uit denk ik

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:30

Ik vind zelf echt zoo zonde dat de regel: als je 2 paarden zz licht met winst hebt gereden daarna niet meer in L mag starten.
Er zijn menig ruiters (waaronder mijn instructrice) die graag L wil starten maar dat kan dan niet meer....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 16:39

Klopt, mijn juf heeft het ook, als ze nu ZZ-licht start mag ze geen L meer..