HELP! Niet alleen kunnen zijn en respectloos

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

corine1981

HELP! Niet alleen kunnen zijn en respectloos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 12:24

Ik weet even niet meer wat ik met mijn merrie aan moet.

Ik heb haar als 12 jarige gekocht, als een opknappaard, ze was er erg aan toe, dat is inmiddels helemaal bijgetrokken.
Ze stond via een stichting te koop, welke me wel contactgegevens van de vorige eigenaar doorgemaild hebben, dus ik weet inmiddels wat meer over haar geschiedenis.
De merrie is een oud-renpaard, heeft maar enkele keren op de baan gelopen, maar daarvoor natuurlijk wel in training gestaan.
Daarna is ze gekocht door de vorige eigenaar (dus voor mij) en daar heeft ze jaren in een kudde op het landgoed gelopen.
Als ze uit rijden ging was dit samen met een ander paard.

En dat is nu dus het hele probleem: Ik ben amper de wei uit, of ze begint al met klieren, druk en neurotisch doen. Rijden is een ramp, nu ja, ze is continu bezig met: waar is mijn kudde? Hoor ik ze? Ik hinnik wel even of ze in de buurt zijn. Ze blijft wel eerlijk naar mij toe (ze zal niet stijgeren, bokken of ervandoor schieten), maar die desinteresse is behoorlijk frustrerend. Ik probeer haar steeds net zo lang te rijden, tot maar dat moment van ontspanning komt: hoofdje naar beneden en kauwen. Dan stap ik af en beloon haar door haar weer terug naar de wei te brengen.
Buitenrijden is niet te doen, na 1 kilometer zweet ze al zo erg dat mijn broek er zelf nat van wordt..

Op stal, of liever gezegd, in nauwe ruimtes, wordt ze compleet geflipt... Ze loopt dan dwars over me heen... Waar ik bij mijn ruin genoeg heb aan hee of ho brommen, moet ik haar tot mijn spijt veel harder aanpakken, anders is ze levensgevaarlijk, ze klemt je zo vast of loopt gewoon door.

Ik weet niet zo goed wat ik hiermee aan moet?
Ze krijgt geen krachtvoer, dus opgefokt door het voer is het niet.
Ik denk dat ze een naar verleden heeft op de renbaan, nauwe ruimtes betekenen voor haar waarschijnlijk: starthok en gaan met die banaan... alleen banketstaaf dat dat nu niet meer de bedoeling is.

Zolang ik bij haar kudde naast of in het land blijf, is ze de liefste pennypony van de wereld.

Heeft iemand tips?
Ik weet het zo 1-2-3 niet... Geduld blijkt niet echt een sleutelwoord bij haar, opbouwen van alleen zijn ook niet, het kan de dag erna weer terug bij af zijn...

GamblersCup

Re: HELP! Niet alleen kunnen zijn en respectloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:28

Als je een paard koopt via zo'n stichting, weet je dat je met dat soort dingen rekening moet houden en geen paard-uit-het-boekje koopt. Ik denk dat je toch het meeste kan bereiken met geduld (en tuurlijk, als ze over je heen denderd natuurlijk geen "ach, liefje, braaf hoor!") en anders gewoon accepteren dat zulke dingen met dit paard niet gaan lukken. Nogmaals, dat weet je vantevoren als je via zo'n stichting koopt. Zijn allemaal paarden met een verleden.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:31

Het basiswoord in deze is denk ik vertrouwen.
Ik heb geen idee hoe lang je de merrie al hebt en hoeveel je er al mee hebt gedaan, maar een paard zal dit gedrag veel minder vertonen wanneer jij zijn 'Kuddeleider' kan worden en zij er dus ook op kan vertrouwen dat jij wel weet wat er wel en niet eng is.

Ik zeg niet dat ze je niet vertrouwd, maar het zal denk ik nog sterker moeten worden. En daarbij zijn consequent zijn, geduld hebben, zo min mogelijk straffen en zoveel mogelijk belonen sleutelwoorden van.

Grondwerk, schriktraining, wandelen aan de hand zijn onder andere goede trainingswijzes om hiermee verder te komen.

Heb je er al begeleiding bij? Weet je instructrice niet iets?

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 12:38

GamblersCup schreef:
Als je een paard koopt via zo'n stichting, weet je dat je met dat soort dingen rekening moet houden en geen paard-uit-het-boekje koopt. Ik denk dat je toch het meeste kan bereiken met geduld (en tuurlijk, als ze over je heen denderd natuurlijk geen "ach, liefje, braaf hoor!") en anders gewoon accepteren dat zulke dingen met dit paard niet gaan lukken. Nogmaals, dat weet je vantevoren als je via zo'n stichting koopt. Zijn allemaal paarden met een verleden.

Uhm, ZOU ik met je eens kunnen zijn GC, ware het niet dat de stichting dit paard alleen maar door hoefde te verkopen, en er in zoverre dus domweg geen sprake zou zijn van een slecht verleden. Door overmacht moest ze bij haar vorige eigenaar weg, welke overigens ook grotendeels dezelfde problemen had.
Dus nee, alleen roepen van: dat weet je met zo'n paard, dat gaat niet op.
Dan erbij: daar gaat het mij ook niet om, ik vraag wat iemand hier van denkt, en om tips. Dat het geen modelpaard wordt zal me een worst wezen, ik weet even niet wat goed voor haar is.

@Judje: Mijn rij-instructrice heeft haar 2 keer gezien, we hebben 1x grondwerk met haar gedaan, wat redelijk ging, en ik heb 1 x les gehad, en oh ja, een clinic gevolgd.
Alles ver weg van haar kudde en daar waren de aandachtsproblemen ook aanwezig, maar nogmaals, met rijden blijft ze eerlijk en uiteindelijk kom je er wel doorheen.
Maar ze kan dus als een blad aan een boom omslaan.

Ik denk ook dat het vertrouwen flink moet groeien, ik heb haar nu vanaf mei, en ze hangt wel aan mij in vreemde situaties enzo maar we zijn er nog lang niet...
Uiteindelijk doet ze al haar oefingetjes met rijden enzo braaf (als je haar voorkant wegdenkt Lips are sealed )...

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:50

Mei is pas een half jaar, dan zou het goed kunnen dat het vertrouwen nog meer moet groeien. Lachen
Als je bijv. grondwerk met haar gaat doen in de wei? Of vrijheidsdressuur? Blijft ze dan op jou geconcentreerd of op de andere paarden? Wanneer ze namelijk bij de paarden al de aandacht bij jou houdt kan dat ook makkelijker worden wanneer ze niet bij haar paardenkudde is.

Zelf zou ik dus proberen met bovenstaande tips aan je leiderschap te werken en dus ook het vertrouwen.
Imo is het zelfs verstandiger om het rijden te laten zitten totdat je op een rustige wijze met haar aan het werk kan als je er niet op zit en dan pas proberen het vertrouwen en het leiderschap te behouden als je er op zit.
Heel veel succes! Lachen

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 13:05

Nee, een half jaar is ook niet lang, dat weet ik zelf ook.
Maar dat grondwerk is wel een dilemma Judje. Haar vorige eigenaar vertelde mij dat ze meer met Sapinia kon tijdens het rijden, dan tijdens grondwerk. Dit laatste heeft ze zelfs opgegeven omdat ze bleef proberen dominant te zijn en er geen land mee te bezeilen is.

Dus dat is ook iets wat in mijn achterhoofd speelt.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:29

Hmm, dat is lastig.
Maar het is ook makkelijker om een paard 'in toom' te houden als je er op zit, dan wanneer je er naast loopt. Dit is namelijk iets wat vaker voorkomt: met rijden gaat het goed, maar daarnaast niet.
Het betekend imo dan toch dat de oude eigenaar niet haar volledige leider was en dan hoef je ook niet te luisteren. Knipoog Paarden zijn in dat opzicht heel simpel: of je staat boven me in rang, of onder me, of we zijn er nog niet uit...
Waarschijnlijk zit jouw merrie nou in de fase: we zijn er nog niet uit. En bij paarden bepaald voornamelijk deze rang of ze wel of niet braaf zijn. Lachen

Ik zou eens een aantal lessen nemen in grondwerk/vrijheidsdressuur o.i.d. z odat jullie er samen mee bezig kunnen. O.a. Monya en John van 't Balingehof zijn aan te raden (o.a. probleempaarden en schriktraining) en ook Amable van Bokt geeft les in Vrijheidsdressuur. Nogmaals, succes!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:54

Ik ging daar van uit omdat je het hebt over "via de stichting gekocht" en "opknappaard".
Nu komt er meer informatie boven water, wat betreft haar gedrag tijdens grondwerk. Ik sluit me aan bij Judje, en het handigste is hier inderdaad begeleiding bij te zoeken. Dat een vorige eigenaar geen overwicht kreeg, betekend niet dat jij dat ook niet kan krijgen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 14:12

Nou ja GC, bij de stichting stond ze dus idd te koop en opknappaard omdat ze flink verwaarloosd was, schimmel had en nauwelijks te eten.

Ik hoop alleen maar van harte dat grondwerk helpt, temeer omdat ik dus het idee heb dat er een soort van verlatingsangst achter zit, en ik weet niet of je dat met slechts grondwerk doorbreekt, maar misschien ook wel.
It's worth a try Knipoog

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:26

Ik denk dat het met dat klieren en druk doen gedaan is, als jullie door het grondwerk eenmaal zover zijn dat duidelijk is wie de leider is en het vertrouwen groeit. Ook tijdens het rijden. Dat gaat alleen héél veel geduld kosten...

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:16

Wat hielp bij mijn vreselijk dominante paard die mij altijd liet skiën als ik haar uit de wei haalde was achteruit laten lopen. Probeer voor haar te lopen aan een lang touw (longeerlijn bijv.) en eerst een metertje voor haar uit. Lekker bochtjes maken, je omdraaien en haar stilzetten door het touw tussen twee handen te spannen en je helemaal op te blazen. Zet haar pas stil zodra ze ok honderd procent op jou let, zo niet gewoon 180 graden omdraaien. Als ze stilstaat een beetje met het touw gaan klapperen en haar achteruit laten lopen, als ze niet aan de kant wil loop je maar gewoon door haar heen. Het kan zijn dat ze in het begin denkt 'wat krijgen we nu?' maar als je dat iedere dag een paar keer doet (ook met poetsen, zorg dat ze op JOU let) gaat het al snel beter.

Het klinkt misschien allemaal wat bot en agressief maar als ze echt geen respect voor je heeft is dit een goede oplossing. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je je paard te lijf gaat met het touw of met een zweep Clown zorg gewoon dat jouw ego groter is dan je paard. Als je respect uitstraald en je paard zie je als leider dan gaat ze automatisch op de 'slaapstand' als jij met haar bezig bent: niet meer letten op de omgeving want daar heeft ze de Grote Leider (=jij) voor. Zodra mijn paard nu niet op mij let of bovenop me gaat staan jaag ik haar nu gewoon achteruit een stuk van me weg, MIJN ruimte. Lief tuttelen met 'zou je eventueel even aan de kant willen gaan' was niet echt een oplossing met mijn paard, anders had ik dat graag gedaan.

Deze tip komt trouwens van mijn lesgeefmens Knipoog

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 19:39

Mijn pony was toen ik hem net had ook zo als jij beschrijft. Hij had (en heeft nog steeds wel een beetje) ernorme verlatingsangst. Ook alleen op stal was niet te doen, dan liep hij ook door me heen (en nee hij heeft niet op de renbaan gelopen dus het hoeft daar niet mee te maken te hebben) en steeds maar draaien en roepen naar vrienden. vaststaan ging goed, totdat ik verder weg liep als 10 meter om iets te pakken. Dan gilde hij alles bij elkaar en stond hij op 2 benen.
Alleen in de wei blijven? Dat werd net zolang rennen en brullen totdat de wei was omgeploegd, pony uitgeput was en ik + ponyvriend terug was.
Elke dag heb ik met hem gewandeld (echt zonder andere paarden, ook niet erlangs), grondwerk gedaan, en héél veel geduld. En ik moet zeggen, na een ruim half jaar ging het veel beter en beter. Nu hinnikt hij alleen nog even als hij alleen achterblijft, loopt een paar rondjes, maar ploegt echt niet meer de hele wei om.
Tijdens het werk had hij eerst ook totaal geen aandacht voor mij (alleen maar roepen naar andere paarden + dingen wat op een een paard leek) maar dit ging ook steeds beter. Maak veel overgangen, bijna overgangen, zodra de aandacht weg is. Zo moet je pony zijn kop er wel bij houden.
Succes ermee! Bij mij is het in ieder geval goed gekomen, eerst was het echt bijna niet te doen.

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:39

heej wij hebbe ook zo'n paard op stal en die is heel erg bang om een ander paard te verliezen neem toch een ander paard mee want je leert het ze niet af...

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 22:07

Mijn merrie hangt ook vreselijk aan de andere paarden op stal. Vorig jaar in de winter was het een heel karwei om haar in de bak te rijden terwijl de rest op stal stond. Bleef maar hinniken en zodat je er af stapte sleurde ze je naar de bakdeur! Uiteindelijk heb ik er heel de winter nagenoeg elke dag aan moeten geloven! Afstappen, naast je laten lopen, ook inderdaad achterwaarts laten gaan etc. Na een lange tijd ging het goed! Geduld is een schone zaak! Boos worden en gaan gillen etc heeft totaal geen zin zo zul je geen overwicht en vertrouwen krijgen. Nu het 's avonds weer sneller donker wordt staan de andere paarden ;s avonds als als ik wil rijden weer op stal en dit jaar maar 1 week wat problemen gehad en nu doet ze het super!!!

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 18:21

Het klinkt alsof dit paard gewoon bang is, geen zelfvertrouwen heeft..zodra zij zich veilig(er) zal voelen, zal het denk ik al een heel ander paard zijn.
Als de vorige eigenaren er ook problemen mee hadden, hebben ze daar wel aandacht aan besteed?
Je zou eens met T-touch kunnen werken en veel grondwerk doen, veel aan de hand werken. Desnoods bach remedie..weet niet of je daar bekend mee bent, maar dit hielp onze dieren perfect (en mijzelf overigens ook)..
Respect afdwingen is denk ik niet aan de orde, want gok zomaar dat als zij zich veilig voelt, het respect ook in verhouding zal staan (gezien ze niet ervan door schiet, bokt of steigerd, tis geen rotpaard zo te horen). Ik bedoel hier ook noet mee dat je je als een watje op moet stellen hoor, want bij angstige mensen geef je soms ook een zetje om over drempels te gaan..

Veel succes.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 09:08

Bedankt voor de tips/
Ik zat zelf ook aan bach remedie te denken, tegen de nervositeit, het rare is idd dat ze daar op het land dus totaal geen last van heeft en ze duidelijk de alfa is... Dus onzeker? Niet daar Lips are sealed

Afijn, na mijn verhuizing heb ik weer tijd zat om met haar aan de slag te gaan, ze staat nu heerlijk te soezen op het land en we vinden het allebei wel even best zo denk ik Knipoog Ik deel dagelijks wat snoepjes uit, een knuffel en ze hoeft niets Lips are sealed
Wellicht zijn er motiverende snoepjes Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:13

Dit klinkt inderdaad als stevige verlatingsangst. Het is een kuddedier, staat nu in een kudde en heeft daarvoor ook veel in een kudde gestaan. Met vertrouwen en respect kom je een heel eind, maar ik vrees dat je het nooit helemaal kunt oplossen.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 10:31

Nee, dat vrees ik dus ook, dat het niet meer op te lossen is, daar ze al 12 is.
Met andere paarden erbij kan je je geen liever dier voorstellen...
Dan doet ze ook alles wel.
Afijn, van de winter gewoon vaak oefenen, misschien ervaart ze dat al anders, omdat haar vriendjes dan toch relatief dichtbij in de stallen staan... We duimen Lips are sealed