ben ik gek???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

claud1

ben ik gek???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 07:56

ben boos en zeer ontstemd.
Op zich hebben we een leuke stalling. Gaat allemaal prima
heb duidelijke afspraken vwb het voer. Alleen hooi en weide
en in plaats brok (word ze te dik en fatsig, we hebben een
sober ras) zou onze pony pavo koeken summer fit krijgen.

Niet dus (had al wel een vermoeden) ze krijgt gewoon
1kg brok (en weet niet eens welke) en denk dus ook geen koeken.
ben er zelf achter gekomen nota bene. Toen ik zag dat ze brok
kreeg was ik zo overrompelt dat ik alleen kon zeggen huh
dacht dat ze alleen hooi kreeg.

waarop de stallingseigenaar zegt : is ze vervelend dan. Hamer
ben best goed gebekt maar was gewoon echt overrompelt
heb verder niets gezegd, maar inwendig kook ik.
Ze lopen gewoon over je heen. Verdorie het is onze pony
klaar uit. Ga dit toch wel bespreek baar maken.

Tenslotte houd ik mij ook aan de afspraken!!!
als ze nou gewoon overlegd hadden. Het gaat mij nog niet
eens over het brok, maar gewoon om de slinksigheid.

Zo dat moest ik effe kwijt. (wat een lang zemel verhaal he Haha! )

CM_

Re: ben ik gek???

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 07:59

Die koeken schijnen niet eens zo goed te zijn Knipoog
Dat ff ten eerste.

Ten tweede, het is niet netjes van ze, maar als ze alle paarden brok voeren, en die van jullie niet,dan staat die van jullie wellicht urenlang te trappen degen deur en wand, omdat ie geen voer krijgt.

En misschien hebben de eigenaars van de stalling wel net even wat meer kennis van zaken. Ookal is het een koudbloedpony, dan nog kan ie brok nodig hebben, alleen hooi en daarbij redelijk wat rijden, dat is niet voldoende .

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:00

Hoezo slinksigheid??
Hij kan zich toch ook vergissen of de afspraak vergeten zijn??

Als ik jou was zou ik even met hem gaan praten en overleggen dat je (dacht) een afspraak te hebben gemaakt, dat jouw paardjes geen brok zouden krijgen.
En even rustig uitleggen waarom dat voor jou belangrijk is.

Ik denk niet (zoals ik zijn reactie lees) dat hij dit gedaan heeft om jou een hak te zetten. Of lekker achter jouw rug om je paardjes toch stiekem brok te geven.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 08:04

Kan me je reactie voor stellen, maar ze leeft al jaren van hooi.
een pony kan best zonder brok maar niet zonder ruw voer. En drammen dat doet ze niet als ze hooi krijgt en de rest brok. En dan als nog vind ik niet dat ze op eigen houtje zonder overleg iets doen. Stel dat het bij jou pony andersop het geval was van ach we geven maar geen brok heeft ze niet nodig wat zou jij hiervan vinden als ze dat zonder overleg doen. Dat ik geen brok wil is niet zomaar he ! Zijn genoeg pony's die geen brok eten. En ook op advies van vorige eigenaar houden we dit aan.
En die kennen de pony echt door en door.

gamblerlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:05

crossmonster schreef:
En misschien hebben de eigenaars van de stalling wel net even wat meer kennis van zaken. Ookal is het een koudbloedpony, dan nog kan ie brok nodig hebben, alleen hooi en daarbij redelijk wat rijden, dat is niet voldoende .

Hier ben ik het absoluut niet mee eens! In principe hebben paarden die normale arbeid verrichten (waar ik in dit geval vanuit ga) genoeg aan ruwvoer en eventueel een aanvulling als summerfit. Van achter de computer kunnen zeker wij niet bepalen of deze pony die brok nodig heeft ja of nee.

Ik vind het niet netjes van de eigenaar als hij dit bewust doet. Maar vraag het eerst en maak het bespreekbaar. Misschien is hij het idd vergeten. Mocht hij het gewoon onzin vinden dan zou ik zelf rondkijken naar een andere stal. Jij bent de baas over je pony en niemand anders, zelfs al mocht deze er meer verstand van hebben. Jij moet je goed voelen bij de keuzes die je voor je pony maakt. Jij bent eindverantwoordelijk! Succes ermee!

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 08:07

breinless ik kom er iedere dag, en ze weten heel goed wat eenieder op de stal wil. Ze wisten ook meteen waar ik het over had. Bovendien moet onze jongste er ook nog op kunnen ipv dat ze er van afgekeild zou worden.

En ze weten dat onze dochters er op rijden en dat de pony er ook te heet van kan worden. Zit echt niet op
echte "brokken " te wachten hoor.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:08

crossmonster schreef:
Dat ff ten eerste.

Ten tweede, het is niet netjes van ze, maar als ze alle paarden brok voeren, en die van jullie niet,dan staat die van jullie wellicht urenlang te trappen degen deur en wand, omdat ie geen voer krijgt.

Ook al is het slecht, ook al is het vervelend als die pony druk is, dan nog hoft die stalhouder geen biks te geven achter de rug van TS om. Ga dan in overleg, of zeg in ieder geval dat je het niet wilt voeren, maar doe het niet zomaar.

Ik heb ook een koudbloedje, en als die biks krijgt is het een raket, dan kan ze alleen maar galloperen. Ik zet voer klaar in bakjes, dus ik kan altijd zien wat ze heeft gekregen. Als ze gewoon biks zou krijgen, zou ik er ook niet blij mee zijn.

Amanda__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:08

aan de opmerking van de staleigenaar: "is ze vervelend dan". Kun je al opmaken dat hij het duidelijk niet vergeten is.

Ik begrijp de TS heel goed, en zou ook koken van binnen. Het is jou paard en je legt genoeg euros per maand neer....
Ik zou het idd even om een rustige normale manier bespreekbaar maken en ook even in de gaten houden Lachen
succes

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:09

crossmonster schreef:
Dat ff ten eerste.

Nou, afspraak lijkt me toch echt afspraak. En als de afspraak is 'geen brok' dan heeft die pony gewoon geen brok te krijgen. Dat 'urenlang trappen' zal wel meevallen, en dan nog, dan is een klein handje brok voldoende voor het idee. Dan hoeft een pony geen kilo per dag te krijgen.

TS: ik ben het met jou eens dat dit geen manieren zijn en ik zou hier zeker een gesprek over aangaan.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 08:11

Tja denk ook dat dit echt wel goed is. Maar moet eerst
afkoelen anders ga ik mischien dingen zeggen waar ik spijt van krijg.... Verder de stalling is verder echt oke hoor
heb nooit wat aan de hakken gehad met dit soort dingen.
En de bedoeling kan ook wel goed zijn, maar zo kwam dat helaas niet over

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:11

Ik heb dat ook meegemaakt op onze vorige stalling...Gaven ze hem notabene haver Rolleyes
En mijn dochter maar vliegen iedere keer. Toen ik er wat van zei werd er helemaal niet naar geluisterd Niet lang daarna is onze poown verhuisd naar een stalling waar wél naar de eigenaren wordt geluisterd, zoals het hoort!

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 08:14

Fijn voor je miryamk dat dit opgelost is. Het zou wat zijn zeg haver!!! Wat een ongelukken kunnen zo gebeuren, wat bezielt mensen om zo maar te wijzigen in het voer zonder overleg of wat dan ook. Deden ze dat ook met andere pension houders en hoe ben jij er achter gekomen?

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:23

Het was een hele kleine stalling Knipoog
Ik ben zelf maar eens goed gaan kijken wat er allemaal in het voer zat. Mijn pony heeft ook niet veel nodig om goed te functioneren. Daarbij stond hij ook alleen maar op stal, het werd een echt bommetje.
Als ik hem daar had gehouden was hij inmiddels allang verkocht denk ik... Bloos

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 08:38

Zo zie je maar weer dat je altijd moet mee kijken helaas.
Bij ons is ook een kleine stal (prive)
Ben nu continue aan het nadenken hoe ik dit ga aanpakken. En wat de consiquenties kunnen zijn als
dit niet goed uitpakt.

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:40

Is de eigenaar zo'n onredelijke man dan? Denk je dat als je een rustig gesprek begint dat het uit de hand zou lopen?
En wat je je moet afvragen: wil je daar nog wel blijven na zo'n akkefietje? Misschien kan het geen kwaad om eens een beetje om je heen te kijken naar een andere stal.

claud1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-08 08:45

Dat is idd de afweging steeds. Vind het zo jammer want voor de rest is het daar echt oke en de kinderen hebben het ook naar hun zin daar (en dat is ook belangrijk) Verder is het dichtbij de manege. Daarom plaatste ik dit hier ook om idd een indruk te krijgen of ik dit teveel opblaas of dat ik idd het recht heb om hierover in discussie te gaan (de pensionhouders zijn redelijk eigengereid en zeer kort door de bocht verder wel vriendelijk hoor !)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 08:50

Ik heb ook zo'n koudbloed die je lanceerd als ze teveel brok krijgt. Ze krijgt nu 2x per dag een handje. Toen ik net op mijn stalling kwam vertelde ik dat mijn paard maximaal een halve kilo brok per dag mag hebben. Stal eigenaar: 'je bedoeld een halve kilo per voerbeurt?' 'nee, een halve kilo per dag'. Paard werd bijzonder vervelend. Ik ernaartoe om te zien of er te overleggen viel dat ze nog minder zou krijgen. Staleigenaar: 'oh ja, ik gaf d'r 2x per dag een kilo'. Sinds dien staat ze op haar oude rantsoen en gaat dat stukken beter...

Het is ontzettend vervelend als een staleigenaar weigerd om te doen wat jij wilt. Bij ons gaat alles in constand overleg. Wat vind jij, hoe vind jij dat ze eruit ziet, misschien moet ze iets meer dit of wat minder dat. Gaat geweldig.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:05

Gewoon nog eens een gesprek aanknopen met de pension-eigenaar en nogmaals jullie afspraak bespreken. Jullie hebben die afspraak gemaakt, dat is nu even misgelopen en dat kan gebeuren. Gewoon nogmaals nieuwe afspraak maken (misschien was de eerdere afspraak niet duidelijk genoeg geweest). Als het aan blijft houden dat er niet naar geluisterd wordt kun je altijd nog op zoek gaan naar andere stallingsmogelijkheden.

Evt. stel je voor dat je dagelijks het voer per voerbeurt in bakjes bij de stal zelf klaarzet bv. Dan vraag je dat te voeren. In ieder geval overleggen, dan kunnen vaak dingen wel opgelost. Als je daar uiteindelijk niet tevreden over bent kun je altijd nog andere alternatieven zoeken. Succes!

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:05

Voor mijn opleiding heb ik op verschillende pensionstallingen stage gelopen.
Was geschokt toen ik zag hoeveel dingen er achter de rug om van de eigenaar gedaan worden, of juist niet gedaan worden bij sommige stallingen.

In sommige gevallen was het in het voordeel van het paard en de eigenaar, bv een meisje vondt dat haar (allereerste pony) new forest zeker 4 kg biks nodig had.
Op een kg deed de pony het veel beter en kon zij tenminste ook blijven zitten.
Er is eerst overleg over geweest maar ze bleef bij haar standpunt, dus werd er gedaan of de pony 4 kg kreeg.

Stel je pony krijgt nu zonder dat jij het weet al een half jaar een kg biks.
Je hebt nooit aan de pony vernomen dat het hem geen goed deed, dan zou ik het zo laten.
Maar ik zou wel een gesprek aangaan met de pensionhouder, want wat hij heeft gedaan dat kan echt niet door de beugel.

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:12

Bienotje schreef:
Gewoon nog eens een gesprek aanknopen met de pension-eigenaar en nogmaals jullie afspraak bespreken. Jullie hebben die afspraak gemaakt, dat is nu even misgelopen en dat kan gebeuren. Gewoon nogmaals nieuwe afspraak maken (misschien was de eerdere afspraak niet duidelijk genoeg geweest). Als het aan blijft houden dat er niet naar geluisterd wordt kun je altijd nog op zoek gaan naar andere stallingsmogelijkheden.

Evt. stel je voor dat je dagelijks het voer per voerbeurt in bakjes bij de stal zelf klaarzet bv. Dan vraag je dat te voeren. In ieder geval overleggen, dan kunnen vaak dingen wel opgelost. Als je daar uiteindelijk niet tevreden over bent kun je altijd nog andere alternatieven zoeken. Succes!

Op zich is dat een goede oplossing, bakjes klaarzetten. Alleen ben je dan als klant wel weer werk aan het doen wat eigenlijk niet nodig zou moeten zijn. Je bent verplicht elke dag te komen om die bakjes klaar te zetten.

Het zou met goede afspraken gewoon geregeld moeten zijn eigenlijk.

Hoe is het eigenlijk geregeld bij jullie op stal? Bij ons hangen bordjes op de staldeuren waarop staat wat een paard krijgt, en hoeveel. En die hoeveelheid wordt echt bepaald door de klanten zelf, en degene die de paarden voert (waaronder in het weekend ook ik) heeft zich aan die bordjes te houden.

TS: hou je ons op de hoogte van hoe het gesprek gelopen is? Ik ben eigenlijk best heel benieuwd.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:15

Al wil de TS dat de stalhouder haar paard oud papier voert!! Zij betaald een godsbedrag aan stalling en houd zich aan de afspraken (neem ik aan), dan geld vice versa ook. Vrienden van mij hadden een falabella op een pensionstal met eiwit allergie en ze mocht maar bepaalde hoeveelheden eiwit. Speciaal voer en exact afgemeten hooi. Pony was op een dag heel erg ziek, bulten, vochtophopingen en ademnood. Op een haar na net niet overleden, hadden ze haar gewoon brok gegeven, want 'ze stond zo sneu te kijken toen de andere paarden wel kregen'.

Al is de beste man veearts, voerdeskudnige of wat dan ook, dan nog moet hij dat in overleg doen. Zeker als er duidelijke afspraken zijn gemaakt! Klanten bedonderen vind ik dat!

Ik hoop dat je eruit komt met de stalhouder, ik vind dat je in je recht staat!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:37

Ligt inderdaad ook aan de manier die op de stalling wordt gehanteerd en is afgesproken. Knipoog Bij sommigen koop je zelf je voer of spreek je af dat jouw paard ander eigen voer gevoerd krijgt. Dan werkt dat vaak prima, weet je als eigenaar wat gevoerd wordt en zo kom je ook de pensioneigenaar een beetje tegemoet met tijd en moeite.

nuldertien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:39

Absoluut. Bij ons krijgen sommige paarden muesli ipv brok en dat hangt gewoon in emmertjes aan de deur. Ook medicijnen ed worden door de 'voerders' gegeven, maar die hangen dan ook afgepast in bakjes oid aan de deur. Dat werkt gewoon prima.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:56

Raar dat hij wel voert, want dat kost hem geld.
Ik had vroeger ook zo'n boer, de paarden kregen altijd zoveel te eten...ontzettend! En 1 zomer gingen we op vakantie, had hij de pony voor die 10 dagen verplaatst naar een heel vet weiland...hoefbevangen dus toen we thuiskwamen!
En daar is ze dus uiteindelijk 10 jaar later aan overleden(ingeslapen)
Indirect heeft hij onze pony 'vermoord'...
Wat nou als jij eraf valt en je nek breekt omdat je pony zo fris is geworden door al die goedbedoelde brok?
Of net als wij enorme kosten van de kliniek hebben vanwege hoefbevangenheid enz..?
Hou hem dat maar eens voor!
Succes!

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:27

onze vorige staleigenaar was er ook zo eentje.
kocht het goedkoopste brok wat er was,en voerde hoeveel hij het zinde.
en maar liegen tegen iedereen Boos!