Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
suleilitha schreef:Ten eerste zorgen dat ie niet onnodig lang op stal staat, ten tweede negeren, dus als er wordt gestampt, wegwezen.
De mijne heeft er ook een handje (hoefje) van. Die presteert het om tegen de muur aan te meppen als hij buiten staat, zodra hij mensen hoort. Je doet er verder niet veel aan.
Natuurlijk moet je wel uitsluiten dat je paard mok o.i.d. heeft. Er zijn zat paarden die stampen omdat ze jeuk hebben.
suleilitha schreef:Papier op de deur hangen dan?
ellepel schreef:onbeperkt hooi voeren?
dan hebben ze geen reden meer om in elk geval om eten te stampen.
zoveel mogelijk naar buiten en als ze op stal staan moet een paard gewoon bezig zijn met datgene wat hij normaal gesproken ook 16 uur per dag doet en dat is eten!
omdat ze dus al teveel voer krijgen. Dusja niet handig als die dan ook ng onbepekt hooi krijgen, s'avonds krijgen ze natuurlijk wel hooi en als ze binnekomen ook maar dan staat die ong 2-3 uurtjes op stal zonder eigenlijk eten jomaro schreef:Deur eruit halen![]()
Hebben wij wel gedaan en geen getrap meer, maar ja moet het wel mogelijk zijn natuurlijk.
denk niet dat de boerin dat toelaat hahaha. suleilitha schreef:Helpen? Ik denk niet dat een paard dan stopt met het stampen.
Splash_ schreef:Die van mij staat ook naast zo'n stamper, ben ook wel bang dat hij als 3jarige het zou kunnen overnemen. Hoe je het kunt afleren, geen idee... daarom lees ik hier even mee.
ellepel schreef:je kunt ook oud hooi voeren he..worden ze echt niet dik van en dekt ook de voederbehoefte.
en is je gestamp over..
als iederen dat dier aandacht blijft geven zolang het stampt zal het er gewoon niet mee ophouden vrees ik.
dan blijft stampen een beloning en krijg je het er niet uit.
hebben ze wel stro in de stal?
jomaro schreef:Wat misschien zou kunnen helpen/werken is een stroomdraadje plaatsen. Dat moet zo hangen dat er een schok komt voor het moment van de knal tegen de deur. Paarden vinden dat niet leuk, en ze weten dat heel erg snel.
ellepel schreef:nou ja dat scheelt al dat ze daar dan op kunnen knabbelen.
ik heb een paard gehad wat het ook deed.
toen ik verhuisd ben was het acuut over omdat op mijn nieuwe stalling wel onbeperkt hooi gevoerd word en ze dus altijd wel wat te doen hebben
Hij stampt niet meer, hij is niet meer vervelend, hij luistert veel beter, braver met rijden, ging rustiger eten.. MysticTinker schreef:Die van mij deed het ook heel erg. We hebben alles geprobeerd; eerst 3 hooinetten helemaal vol voor de staldeur hangen.. Daarna een grote skippybal ervoor hangen.. Daarna een rubberen mat ervoor gehangen.. Daarna een stroomdraadje gespannen. Alles hielp wel eventjes, een weekje maximaal, en dan vond hij weer een andere manier om lawaai te maken.
Ik was op t laatste echt bang dat hij zijn hele knieën kapot zou stampen door dat gebonk de hele nacht. Dus toen zijn we verhuisd, naar een wei met uitloopstal, en sindsdien is hij echt héél erg veranderdHij stampt niet meer, hij is niet meer vervelend, hij luistert veel beter, braver met rijden, ging rustiger eten..
Ik vind een tweejarige eigenlijk sowieso erg jong om op een pensionstal te staan, ik zie zo'n jong dier liever in een kudde of in de opfok.