snel naar huis

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen__

snel naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 19:44

amber de haflinger die ik nu 3 weken rij is buiten heel braaf en ze is ook heel vlot,alleen als we de straat in komen naar huis,is ze bijna niet te houden Nagelbijten / Gniffelen
het vervelende is dat als je haar dan even stil zet om daarna weer verder te gaan ze ontzettend vervelend word Boos!
gaat ze lopen bokken en zo...
ik heb vandaag voor t eerst buiten gewandeld met haar en dat ging hartstikke goed tot we weer bij 'haar' straat kwamen,toen was ze bijna weer niet te houden en begon ze dus ook te bokken en vervelend te doen,ik heb nu nog last van m'n arm Nagelbijten / Gniffelen
wat kan ik hieraan doen?
ze is wel dominant weet niet of dat ermee te maken kan hebben?

RosaNur

Re: snel naar huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:47

Dominantie heeft daar zeker mee te maken, aangezien je haar nog maar net 3 weken rijdt zal ze nog flink uitproberen.
Je moet erg duidelijk zijn dat jij de baas bent, niet door straffen maar door je groot te maken en zekerheid uit te stralen.

Als je uitstraling niet genoeg is moet je misschien eens op zoek naar iemand die je kan helpen met gehoorzaamheidstraining want eigenlijk is ze gewoon ongehoorzaam en gaat ze haar eigen gang. Dat kan door middel van grondwerk worden verbeterd.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 19:49

oke bedankt voor je antwoord!
ik heb t touw om haar neus gedaan toen liep ze redelijk rustig mee!
ik had al zo'n idee dat het met dominantie te maken had Bloos
grondwerk is idd een goed idee Knipoog

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:54

Wat misschien ook helpt is als ze begint lastig te doen, dat je omkeerd en juist de andere richting uitgaat en pas weer terug gaat wanneer ze rustig is. Maar ik weet niet of het haalbaar is onder het zadel?

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 20:01

ik kan t natuurlijk altyd een keer proberen Haha!
zie t vanzelf wel of ik ernaast lig dan Tong uitsteken

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:08

jha! je zult wel merken wat ze zegt Knipoog
ik doe het ook met mijn paardje aan de hand dan (nog te jong voor onder het zadel) omdat hij nog niet veel respect voor mij heeft en wandelingetjes doen helpt erg. En op weg naar huis wil hij ook crossen! Bloos Haha!

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 20:09

dankjewel voro je bericht!
jij ook suc6 Knipoog

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:16

Mits je er de ruimte voor hebt kanje dit ook is proberen:

Als Amber loperig of druk begint te worden zowel onder het zadel als dat je ernaast loopt, haar op de volte zetten, en dit net zolang blijven doen todat ze fatsoenlijk in jou tempo meeloopt zoals jij het wilt hebben, al moet je de weg vervolgen in voltes tot aan stal, op een gegeven moment krijgt ze echt door dat het veel leuker is om gewoon te lopen i.p.v de weg te vervolgen d.m/v voltes, zodra ze braaf is en in jou tempo loopt beloon je haar door haar weer gewoon naast je te laten lopen ( rechtuit dus)

Ik heb deze tip een tijd terug mee gekregen van een stalgenoot, omdat mijn paard ook loperig kan zijn, dit heeft ons erg geholpen, maar zoals ik in het begin al zei, je moet er wel de ruimte voor hebben, ik heb dit met mijn paard op een breed bospad gedaan.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 20:29

oke en dan alleen als je ernaast loopt?
want het is wel een asfaltweg en ze heeft ijzers..

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:32

Het kan ook als je er op zit hoor, mijn paard heeft ook ijzers en tot nu toe is het altijd goed gegaan, ik heb het ook wel is op de weg/straat gedaan maar dat was maar een kort stukje omdat langer niet nodig was.

Die van mij is ook erg dominant en ook nog is vreselijk nieuwsgierig, ik moet hem dus echt bezig houden om zijn volle aandacht er bij te houden, maar tot nu toe nog geen problemen gehad met het vervolgen van de weg dmv voltes, bij mijn paard werkt het in ieder geval wel.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:20

Je paard is gewoon blij als hij de straat ziet en hij lekker naar huis mag naar ze veiligen plekje! Waarom beloon je hem niet om gewoon lekker door te stappen. De rest heeft hij toch goed gedaan!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:23

ik zou het is met een martingaal met borstuig proberen dit helpt mijn merrie nog steeds af en toe zich eraan te herinneren dat ik de baas ben en niet zei.

ik weet ook dat het er niet voor is maar je zou een paar keer een slof erop kunnen hangen.. als NOOD.
verder kun je hem gewoon los laten hangen maar stel het wordt echt gevaarlijk.. kun je dat altijd nog doen

succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 15:45

aira2005 schreef:
Je paard is gewoon blij als hij de straat ziet en hij lekker naar huis mag naar ze veiligen plekje! Waarom beloon je hem niet om gewoon lekker door te stappen. De rest heeft hij toch goed gedaan!

Dat gaat van kwaad tot erger. Beste oplossing is dat je haar even voor stal omdraait en weer wegrijdt. Ze moet gewoon leren dat jij niet accepteerd dat ze sneller gaat dan jij wilt. Paard moet geduldiger worden. En dat leer je hem niet door hem gewoon zijn gang te laten gaan.

Dus las eens een dag in dat je alleen een stuk van stal en weer terug rijdt. En doe dat 10 keer achter elkaar, zodat ze leert dat: richting huis, niet meteen betekend dat ze echt op stal mag.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 17:23

idd cassidy..
dat ga ik idd eens doen!!
het lijkt mij ook niet de oplossing haar haar zin te geven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:25

Succes met oefenen. Een paard geduld leren en leren berusten in wat jij wilt is nog het moeilijkste van heel het paardrijden.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 17:26

idd ik hoop dat t goedkomt Haha!
dankjewel!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 17:33

Kleine tip: leer je paard vaststaan in de box, en zet haar vast iedere keer als je gereden hebt, voor minstens een half uur. Ook al ligt er voer in de bak. Worden ze heel geduldig van (en ze gaan vanzelf op de plek staan, ook al ligt er voer in de bak).

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 18:31

in de box kan ik haar niet vastzetten,wel als de boxdeur open is..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:36

Er valt vast wel een ring in te monteren dat je haar alsnog vast kunt zetten. En gaan er andere mensen met deze pony om? Het is belangrijk dat jullie daarin 1 lijn trekken. Anders heeft het nog geen zin.

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 18:40

alleen de eigenaar,die zet ze 's avonds binnen Knipoog
verder niemand.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 18:44

Dan heb je alle vrijheden om dit gedrag aan te passen. Trek er een aantal dagen voor uit, en keer iedere keer even voor de stal om en ga hetzelfde traject nog een keer doen. Wedden dat het na een aantal dagen over is?

Ellen__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 18:47

ja dat is wel handig!
ik ga het meteen uitproberen en ik hou je/jullie wel even op de hoogte via dit topic Haha!

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:00

Ik zit een beetje met hetzelfde probleem, laatst was ik een rondje langs de weg aan het maken en mijn paard vond het wel lang genoeg geduurt te hebben denk ik. Op een gegeven moment werd hij heel dribbelig en sommige stukjes zat hij in galop midden op straat (dan wel in het tempo van draf) ik was in mijn eentje en ik vind het dan meestal niet zo prettig om zo over de weg te rijden (en ook niet voor andere bestuurders).
Iemand ideetjes hoe ik dit kan oplossen?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 19:16

Zelfde oplossing. Omdraaien en terugrijden. Geduld leren hebben.