Sport Paarden & Dekens...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Daniels

Sport Paarden & Dekens...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 19:24

Ik heb weer een dilemma...
En wat is dan een betere databank om raad te plegen dan bokt.
Alle tips helpen en alle ideeen zijn welkom!

Ik vroeg mij af hoe jullie het doen met dekens in de winter.
Ik wil mijn paard liever niet scheren dit omdat ze dan heel snel verkouden en ziek wordt.
Ook vind ik hetzelf gewoon niet mooi.
Nu werd mij verteld als ik zo vroeg mogelijk een staldeken en regendeken opdeed ze waarschijnlijk een minder dikke vacht zou krijgen.
Als mijn paard zonder deken of alleen onder een ongevoerde regendeken staat krijgt ze echt de vact van een ijslander!
En dat is natuurlijk harstikke onhandig met wedstrijden etc. (ivm zweten e.d)

Buiten staat ze met een ongevoerde regendeken en binnen met een staldeken...
Zij het niet dat mijn mede stalgenoten liever niet haar regendeken wilde wisselen voor staldeken...
Nu moest ik hier dus een oplossing voor vinden.
Nu staat ze met een katoene deken en daarover haar regendeken...
En als ik zelf dekens kan wisselen met een staldeken...

Ik vroeg me af hoe jullie dit doen? Doen jullie ook dekens op? En hoeveel grams en wanneer? En wat helpt tegen zorgen dat je paard niet een te dikke vacht krijgt?
Alle tips en ideeen zijn welkom!

Blue9

Re: Sport Paarden & Dekens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:25

Volgens mij had je dan nu allang moeten beginnen met de dekens hoor.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:26

Kijk eens in dit topic. Hier staat wie welke paarden wanneer welke dekens om doen en met welke reden. Wie weet heb je er iets aan Knipoog

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:31

ik heb een gevoerde regendeken van 200 gram,en die heeft ze nu al op,ben er optijd mee begonnen omdat ik liever mijn paard ook niet scheer.heb dat nu al drie jaar niet meer gedaan en gaat prima zo.het is nu nog een beetje kwakkel weer,zo is het 10 graden en morgen word het rond de 18 graden,ik heb dan ook verschillende dekens hangen,en wissel zowat nog iedere dag van dekens.als het 18 graden is dan is een 200 grams weer te dik,dus dan doe ik een dunnere stal deken met daarover heen een 0 grams regendeken,en als die nat geworden is van de regen dan laat ik die er savonds gewoon opliggen(binnen kant is natuurlijk wel droog)als je die er dan toch afhaalt dan heb je kans dat de deken van binnen als nog nat word,en als je hem er op laat liggen dan niet.als de tempratuur onder de 15 graden komt dan de 200 grams deken dag en nacht ophouden,en tegen het vries punt een 300 grams erop leggen,bijna al mijn dekens zijn waterdicht,ik zet ze altijd zelf buiten en binnen dus ik heb het probleem niet wat jij hebt,maar als je waterdichte dekens hebt dan ben je van het probleem af haha snap je het nog een beetje Knipoog

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:35

Ik heb een ongevoerde 0 grams regendeken, en een 200 grams regendeken, beide zeer goed ademend.
Deze blijven ook op liggen, zowel buiten als op stal.
Door er evt een onderdeken onder te doen, kan je wat spelen ivm temperatuurswisselingen.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 19:48

Niine schreef:
Volgens mij had je dan nu allang moeten beginnen met de dekens hoor.

Er staat toch ook niet dat ik niet was begonnen!

@ de rest ! Thanks voor de tips.
Ik heb ook nog een 200grams regendeken misschien moet ik die dan ook maar meenemen naar stal en die op doen als het 10 graden is...
Dan staat ze nu goed met ongevoerde regendeken en daaronder katoenen staldeken!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 21:11

bij ons op stal worden er geen dekens verwisseld, dus hij heeft dag en nacht dezelfde deken op.

Daarom zijn al mijn dekens waterdicht en sterk. Nu is het wel zo dat hij in een buitenbox staat waarvan de bovenkant geheel uit tralies bestaat en schuifdeur met luik, dus in zijn box is het niet veel warmer of kouder dan buiten.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 23:53

Verplaatst: VSW --> SV

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:33

dekens wisselen is overbodig als je een goed ademende all-weather deken om doet. Ik wissel alleen van deken als dat qua temperatuur nodig is. Vorige week hadden ze 100 of 200 grams op, als ik dat nu op zou hebben zouden ze staan te zweten onder het dek... Maar binnen of buiten maakt niet uit met de all-weather dekens.

James007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 15:45

Ik heb allerlei regendekens van 0 grams tot 370 grams. Dat werkt echt het beste. Bij ons op stal worden ook geen dekens gewisseld dus staat hij nu met 200 grams op omdat het nogal fris is op stal. Doe ik dat niet is het net een teddy beer.

ARCTN

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:16

Er wordt gezegd dat het licht zo lang mogelijk aan laten ook helpt. Paarden komen in wintervacht doordat het minder lang licht is. Maar weet niet of kunstlicht voor paarden hetzelfde betekend als daglicht.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 11:29

ik heb mijn paard nu onder een zomerdeken staan met daaroverheen een regendeken .
vanaf donderdag komt hij onder een dunne winterdeken .
als het dan nog kouder word onder een dik winterdeken en voor het geval dat het nodig is kan er nog een fleecedeken onder .

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-08 21:32

Ik heb besloten mijn paard toch maar te scheren...
Dit gaat over een week of 2 gebeuren...
En daarna krijgt ze een 250 grams outdoor deken op met een stukje hals...

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 15:28

Ik vind het ook maar een dilemma ...

Nu is ze een teddy (zonder deken, heeft toch geen zin) en ze wordt volgende week geschoren. Vorig jaar was ik al vroeg begonnen met dekens opdoen, maar toch was haar vacht niet lekker (toch vaak heel veel zweten) en uiteindelijk geschoren.

Ze staat overdag de hele dag buiten. Ze staat in een paddock met een kleine binnenbak eraan vast. Bij ons doen ze ook niet aan dekens verwisselen, en ik heb daar ook een hekel aan, dus ik heb allemaal outdoordekens gekocht. Ik heb een Rhino Wug (halve hals, 200grams), een Bucas Power Turnout Light Full Neck (300 grams en een nek eraan) en dan heb ik nog 2 ongevoerde regendekens en een 200 grams onderdeken (en een ong 100 grams fleecedeken). Zo kan ik dus varieren van 0/100/200/300/400/500.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 14:55

Lady_Daniels schreef:
Ik heb besloten mijn paard toch maar te scheren...
Dit gaat over een week of 2 gebeuren...
En daarna krijgt ze een 250 grams outdoor deken op met een stukje hals...

Ik vind in de winter dat iedereen zo moeilijk doet met dekens, dekentje erbij, dekentje eraf, zou ik mooi geen zin in hebben.
Wij hebben voor onze 2 shetten en mijn andalusier de Bucas Power Turnout all in one, dan ben je voor de hele winter klaar met 1 deken.
Hij is werkzaam van +15 tot -25, dus mooi voor de hollandse winters.
Bij ons werkt dat super, de shetten zijn geschoren, de mijne niet, ik vind wel dat als je je paard scheert, de deken die je op wilt doen , de 250 gram, die te koud is voor buiten!
Onze shetten staan dag en nacht buiten met de Bucas en hebben het zeer comfortabel, die deken is ruim 400 gram.

Voor ons dus geen ergenissen van het wisselen, kan het iedereen aanbevelen, scheelt je een hoop ruimte ook, zoveel dekens die je dan niet xtra hoeft te hebben!

Dirkje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:03

Die van mij heeft altijd een deken op. Overdag (in de wei) en 's nachts (op stal) is gewoon hetzelfde deken.

In augustus ben ik begonnen met een ongevoerd regendeken. Toen het wat kouder werd (onder de 18°C) een 200 grams deken (midden september). En aangezien het nu weer kouder is (onder de 10°C) heeft ze een 300 grams deken op.

Als het overdag echt koud wordt dan gaat ze maar enkele uurtjes naar buiten, of ze krijgt onder haar 200grams of 300grams een 200grams onderdeken op en dan mag ze gewoon de hele dag naar buiten.

Zo houdt je de vacht van je paard 'kort', maar let dan wel op dat je jouw paard niet de hele dag in de regen laat staan, want áls je deken gaat lekken is dat niet fijn voor je paard Knipoog Zeker niet als deze snel ziek wordt
Laatst bijgewerkt door Dirkje_ op 25-10-08 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

sammie18

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 15:04

Mag ik even een sarcastische opmerking maken bij de titel sportpaard. Als je enigszin denkt dat hij het heel iets koud zou hebben leg hem dan zoveel mogelijk dekens op, let wel op dat zijn benen niet krom gaan staan van het gewicht. Ik zie heel vaak dat het 'dressuur'paard meer op een pakezel lijkt. Ik zeg niet dat iedereen dit doet, maar je komt dit soort paarden nog wel eens tegen.
Mijn paard heeft gewoon één regendeken, een oude regendeken welke niet meer waterdicht is en een dikke waterdichte deken met afneembare hals. In het begin een regendeken, indien het kouder wordt dan de oude dunne deken ertussen en in de koude dagen de dikke deken, en in de echte koude dagen de hals eraan. Als je hem te dik inpakt is hij niets meer gewent en wordt hij juist eerder ziek.
Overigens wil ik hier niemand mee aanvallen, het is puur een constatering.