Röntgenlogische Keuring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Röntgenlogische keuring & verzekering? ( bij paard uit topic)

Röntgenlogischekeuring en uitgebreide verzekering
7 (46%)
standaard verzekering en alleen klinische keuring
8 (53%)

Totaal aantal stemmen: 15

LSG

Röntgenlogische Keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 15:35

Stel je koopt een paard voor €5000,- je wilt met dit paard vooral buitenrijden en af en toe eens een springwedstrijdje. Het paard waar ik het dan over heb is een ruin van 5 jaar. Hij heeft goede papieren en hij is van een goede kennis van mij..
Nu is mijn vraag zou ik hem röntgenlogisch laten keuren? Het is namelijk zo dat als hij dan goed uit de keuring komt de eigenaar er ook meer geld voor wilt hebben, hij is dan namelijk ook veel meer geld waard..
Sommige verzekeringen eisen voor de prijsklasse boven de €4500,- een röntgenlogische keuring maar er zijn ook verzekering die dat niet eisen..
Wat vinden jullie dat ik moet doen ?
Het paard wordt zowiezo klinisch gekeurd

annastasia

Re: Röntgenlogische Keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:42

Ik vind dat als hij goedgekeurd wordt (rontgen) de eigenaar het dan niet kan maken er alsnog meer geld voor te vragen. Dan moet ze het paard nu zelf rontgen laten keuren en op de hand van die uitslag een prijs bepalen.
Ik zou dit ook zo aan de eigenaar voorleggen.
Wil je voor jezelf het paard rontgen gekeurd hebben dan kan de eigenaar er uit kiezen, jij laat het keuren, is het paard goedgekeurd dan betaal je ook gewoon de vooraf afgesproken prijs.
Of de eigenaar laat het dier zelf keuren, en bepaalt adn zelf alsnog een geschikte prijs.

Ik vind dat er een beetje een luchtje aan zit (zie ook een ander topic hier, paard gekocht, nu opeens niet meer te koop)

LSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 15:47

ja ik begrijp je maar dat paard ligt bij die mevrouw in het hart het is haar eerste eigengefokte veulen en als ze hem aan mij verkoopt ziet ze hem nog vaak ze zegt ook ik kan hem ook zelf laten keuren en hem dan voor €10.000 verkopen ..

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:49

Beetje vreemde redenatie! Ik heb een 2,5 jarige ruin 'gekocht' dat wil zeggen hij wordt deze week gekeurd (rontgenlogisch en klinisch) maar de prijs is afgesproken en staat vast. Deze gaat niet opeens met 1000 omhoog omdat ie goedgekeurd is natuurlijk! Ik zou het wel doen..je hebt toch een klein beetje zekerheid, straks koop je het paard en blijkt ie bijv. zware artrose te hebben wat zich openbaard bij jou..zit jij meteen in de medische molen!

LSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 15:53

ja maar het was ook niet van te voren afgesproken .. dus ik begrijp ook wel dat zij zo reageerd

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:54

IloveCoppa schreef:
Nu is mijn vraag zou ik hem röntgenlogisch laten keuren? Het is namelijk zo dat als hij dan goed uit de keuring komt de eigenaar er ook meer geld voor wilt hebben, hij is dan namelijk ook veel meer geld waard..
Dat vind ik echt nergens op slaan Bloos
Je komt een verkoopprijs overeen en als jij 'm wil laten keuren doe je dat gewoon, dat heeft geen invloed op de prijs imo. Ik vind het zelfs "normaal" dat jij de keuring betaalt bij goedkeuring en de verkoper als hij afgekeurd wordt... (uitzonderingen daargelaten)

Anders maakt de verkoper zich er wel heel makkelijk vanaf, hoeft het risico van verloren kosten niet te lopen als hij niet goed-gekeurd wordt en als 't paard wel goedgekeurd zou worden maakt ze nog winst ook?! Als zij van mening is dat het paard zoveel meer waard is als hij goedgekeurd is, moet ze 'm maar zelf laten keuren en dan meer vragen!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:54

IloveCoppa schreef:
ja maar het was ook niet van te voren afgesproken .. dus ik begrijp ook wel dat zij zo reageerd

Bij mij ook niet Lachen heb de verkopende partij het afgelopen weekende medegedeeld en zij zegt prima: we delen de kosten dan wel van de keuring!

Als ze niks te verbergen heeft is er geen probleem! Maar ik zou dit paard zelf nooit kopen zonder keuring...ik krijg er een beetje een vreemd gevoel bij!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:56

Wat een dikke onzin ...

Dat is dus echt een verkoperspraatje...
Altijd rontchenologisch keuren , ookal ken je de verkoper nog zo goed...

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:00

ik ga mee met het voorgaande, wat betreft de keuring bij aankoop... Wil de eigenaar het paard verkopen met eventueel röntgenkeuring moet die eerst het paard laten keuren en aan de hand van de uitslag de prijs bepalen...
Indien jij de keuring betaalt moet het bedrag op voorhand afgesproken zijn...

Wat betreft keuring bij aankoop, ik het een paard met dezelfde waarde, enkel klinisch laten keuren omdat ik dezelfde doelen voor ogen heb als jij. Gewoon recreatief rijden en hier en daar een wedstrijdje. Ik heb het paard ook van de fokker en de prijs was op voorhand afgesproken. Ik heb het paard niet bij aankoop laten keuren, maar wel toen 'k haar liet verzekeren. Voor een waarde tot 5000 euro moest alleen een klinische keuring, geen röngenlogische keuring.
Ik kende haar wel al van veulen af en heb haar zien opgroeien. Ik ken ook beide ouders en daardoor kon ik dat risico ook nemen.

Jij moet doen waar jij je goed bij voelt, maar laat je vooral niet in het zak zetten!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:02

willeke_nijs schreef:
ik ga mee met het voorgaande, wat betreft de keuring bij aankoop... Wil de eigenaar het paard verkopen met eventueel röntgenkeuring moet die eerst het paard laten keuren en aan de hand van de uitslag de prijs bepalen...
Indien jij de keuring betaalt moet het bedrag op voorhand afgesproken zijn...

Wat betreft keuring bij aankoop, ik het een paard met dezelfde waarde, enkel klinisch laten keuren omdat ik dezelfde doelen voor ogen heb als jij. Gewoon recreatief rijden en hier en daar een wedstrijdje. Ik heb het paard ook van de fokker en de prijs was op voorhand afgesproken. Ik heb het paard niet bij aankoop laten keuren, maar wel toen 'k haar liet verzekeren. Voor een waarde tot 5000 euro moest alleen een klinische keuring, geen röngenlogische keuring.
Ik kende haar wel al van veulen af en heb haar zien opgroeien. Ik ken ook beide ouders en daardoor kon ik dat risico ook nemen.

Jij moet doen waar jij je goed bij voelt, maar laat je vooral niet in het zak zetten!

Maar dit zegt ook niks Knipoog jij kan niet in je paard kijken! Maargoed iedereen bepaald dat zelf natuurlijk Lachen

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:08

neen dat is ook zo. Maar als je al weet wat het paard zijn/haar geschiedenis is kan je daar toch al heel wat uit opmaken. Bedoel er is een groot verschil met een paard wat van jongs af al vrij springen heeft moeten doen omdat die daarvoor gefokt is en omdat prestatie voor de fokker van groot belang is, of een veulen wat altijd op wei heeft mogen doorbrengen bij de moeder en waar niets van gevraagd is geweest. Het eerste veulen zal een verhoogde kans hebben op vroegtijdige slijtage en misschien zelfs al een vorm van beginnend artrose, het tweede veulen zal minder kans hebben. Wat niet zegt dat dat altijd zo hoeft te zijn. Ik noem nu twee extreem uit elkaar liggende voorbeelden.
Als je dan ook weet dat de ouders geen mankementen hebben, en nooit vertoond hebben kan je er denk 'k al wel van uitgaan dat het paard dat je koopt ook 'gezond' is. Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen, maar dat risico heb ik genomen.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:11

IloveCoppa schreef:
ja ik begrijp je maar dat paard ligt bij die mevrouw in het hart het is haar eerste eigengefokte veulen en als ze hem aan mij verkoopt ziet ze hem nog vaak ze zegt ook ik kan hem ook zelf laten keuren en hem dan voor €10.000 verkopen ..

Dan moet ze m niet verkopen.
Dan wil ze dus graag dat jij het paard laat keuren en dat je m daarna als nog kunt verkopen.
Stel nu dat er dan uit die keuring tevoorschijn komt dat het paard artrose, oc, ocd of wat dan ook heeft? dan heb je veel geld uitgegeven voor een paard wat het ws niet eens waard is.
Het is pure emotionele waarde, en omdat het een kennis van je is zou ik juist nog betere afspraken maken, mede doordat dit nu al het begin is.....

LSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 17:56

okee dankjewel allemaal Lachen

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 20:07

IloveCoppa schreef:
okee dankjewel allemaal Lachen

Gewoon doen hoor en je niet schuldig voelen ofzo! Het gaat er niet om dat je haar niet vertrouwd ofzo het gaat puur om de zekerheid die je krijgt! Ik ga morgen de kliniek bellen om mijn kanjer (hoop ik) te laten keuren Lachen

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:26

En daarom laten wij ze altijd eerst zelf keuren als we een paard verkopen, dan weten we wat we hebben en daar maak je een prijs naar.
Hier loopt de verkoper het risico dat ze inderdaad een 100% goedgekeurd paard verkoopt voor een lagere prijs. Wil ze dit risico niet lopen, had ze hem zelf eerst moeten laten keuren.
Dus gewoon laten keuren ja, je hoeft je niet schuldig te voelen. Je wilt toch immers een gezond paard kopen?

Oja, wat spreek je af met haar? Als hij goed is, zijn de kosten voor jou, als hij wordt afgekeurd, de kosten voor haar? Is verstandig om daar van te voren ook afspraken over te maken. Succes!

LSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 12:50

Het is gelukt volgende week odnderdag gaan we naar d ekliniek wordt en wordt hij rontegenlogisch en klinisch gekeurd en hopelijk goedgekeurd !
Haha!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:51

IloveCoppa schreef:
Het is gelukt volgende week odnderdag gaan we naar d ekliniek wordt en wordt hij rontegenlogisch en klinisch gekeurd en hopelijk goedgekeurd !
Haha!

Ik weet hoe je je voelt Knipoog die 'van mij' wordt morgen gekeurd!

lientjeds

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:44

Veel succes aan jullie allebei! Hopelijk alles ok!!!

Vond dit dus ook geen voorwaarde. Als het zo emotioneel ligt, zou ze zeker en vast moeten akkoord gaan met jouw voorwaarden, als ze jou de beste koper vindt!

En van dat rustig in de weide lopen of vrijspringen wat hier geopperd wordt. Een paard dat nooit niets gedaan heeft, daar zijn de gewrichten ook nooit van belast, en dat zou ik nou net nooit durven kopen zonder röntgen, terwijl een paard dat al enkele jaren parcours loopt, net wel "bewezen" heeft dat het kan marcheren... Of ben ik nou mis???

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:50

IloveCoppa schreef:
Haha!

OK dan!
Veel succes!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 21:35

Bij mij is vandaag gebleken hoe belangrijk een keuring kan zijn! Die 'van mij' is helaas afgekeurd, OCD in de linker knie Huilen

Jij heel veel geluk!

LSG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-08 13:39

Huilen wat erg