heeft me pony een hekel aan me?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

vickylover

heeft me pony een hekel aan me?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 11:23

hallo ,

ik heb sinds bijna een jaar een appaloosa merrie van 9 jaar.
in het begin hinnikte ze naar me als ik aan kwam lopen , ineens doet ze dat dus totaal niet meer.
met rijden is het echt een super kreng en wordt ik ook vaak heel er boos op haar , waardoor ik in haar mond gaat trekken en heel erg boos wordt.
me vriendin heeft totaal geen moeite met haar maar is van zichzelf ook heel erg rustig.
ik ben best wel druk en me pony is al heel erg sterk in d'r mond en ook heel eigenwijs dus msichien dat dat overslaat op haar.
ze loopt ook heel vaak met haar oren in d'r nek naast me en zodra ik haar dan een klopje geeft gaan haar oren weer naar voren staan.
ook als ze in de poetsplaatst staat en ik geef een snoepje is ze wel vrolijk.
nu is ze ook pas hengstig geweest dus weet niet of het daar aan kan liggen.
wat zou ik hieraan kunnen doen want denk echt dat ze me haat ofzo Verdrietig
het is wel weer leuk als me vriendin aan het rijden is en ik roep wijfieeeee heel hard gelijk oren naar voren en kijken.
maar toch twijfel er best wel aan !

hoop op reactie's wat ik zou kunnen doen.

liefs angela.

fjordnina

Re: heeft me pony een hekel aan me?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:24

In ieder geval les gaan nemen, denk dat er daardoor al een groot gedeelte van je probleem opgelost wordt. Waarom wordt je boos op haar?

Al je boos bent is in de mond trekken natuurlijk geen oplossing.

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 11:27

fjordnina schreef:
In ieder geval les gaan nemen, denk dat er daardoor al een groot gedeelte van je probleem opgelost wordt. Waarom wordt je boos op haar?

Al je boos bent is in de mond trekken natuurlijk geen oplossing.

nee idd.
ik denk dat lessen nemen idd ook heel erg veel gaat schelen.
maar ze is echt zo ontzettend sterk dat is gewoon niet normaal.
ze reageert gewoon niet op me.
wil zowiezo twee keer in de week les gaan nemen.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:30

Het helpt idd niks als je boos op het paard wordt. Wat zou jij doen als er iemand bovenop je gaat zitten, je doet jebest, en als beloning wordt het bit door je mond getrokken? probeer rustig te blijven, lekker back to basics, en ga op les. Daar zullen ze letten op het gedrag van je paard

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:32

vickylover schreef:
ze loopt ook heel vaak met haar oren in d'r nek naast me en zodra ik haar dan een klopje geeft gaan haar oren weer naar voren staan.

tochj vind ze je leuk aqnders doet ze der oren niet naar voren als je der aandacht geeft

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 11:33

Dancie schreef:
vickylover schreef:

tochj vind ze je leuk aqnders doet ze der oren niet naar voren als je der aandacht geeft

nee dat denk ik ook , maar toch ben ik er al een tijdje onzeker over.
vond het een beetje raar om te plaatsen maar wou graag menigen horen.

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:35

ik denk dat jullie les moeten nemen om de band tussen jou en je paard te versterken en jullie mogelijkheden te verruimen. Dan zal het paard vrolijker worden en jij leert bij

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:38

Als ik naar de foto in je profiel kijk, denk ik dat je eens moet kijken naar de manier waarop je haar berijdt. Ik denk dat dat al wat problemen onder het zadel oplost. Je vriendin zal vriendelijker zijn, wat haar ook meer tot ontspanning kan roepen.

Neem dus les en respecteer de reactie van je paard op jou.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:41

als jij in de mond van je pony loopt te trekken gaat ze je ook niet echt aardig vinden natuurlijk.
lesnemen!! anders loopt het echt verkeerd af

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:45

Ik heb hier zelf 2 fjorden staan die erg sterk in de nek kunnen zijn. Juist dor een zachte, vragende hand bereik je daar meer mee dan door trekken en heel hard zijn.

In de periode dat je nog geen les hebt zou je aan het halster 2 touwtjes vast kunnen maken, erop gaan zitten en vanuit stilstand haar hoofd naar je knie toe VRAGEN. Gewoon een aantal keer doen en herhalen. Vervolgens ga je die buiging ook in stap oefenen en zo verder. Zo leert je paard dat vastzetten geen zin heeft.

Mocht ze tijdens het rijden ineens weer wegschieten (ik vermoed dat ze dat doet?) Zet haar dan op de volte en laat haar op de volte blijven galloperen. Als zij hard wil lopen mag ze dat toch? Clown

Zo leer je haar dat wegschieten geen zin heeft.

SaarenDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 12:51

Als ik jou was zou ik heel lief en rustig tegen haar zijn. En lekker met een gestrekte hals laten rijden, niet teveel van haar vragen. Misschien is het handig om les te nemen.

Succes.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:00

Hoe harder jij trekt, des te harder zij terugtrekt!
Jij bent dus degenen die moet stoppen met trekken!
Het is helemaal niet nodig om haar met de kin op de borst te trekken. (zie foto in je profiel)
Laat haar gewoon onstpannen lopen in een mooi regelmatig tempo en houdt rustig contact met de mond van je pony.

Probeer jezelf onder controle te houden, niets is zo funest voor het vertrouwen dan in ongecontroleerde woede uit te barsten!!!

Als je toch boos wordt dan stap je af en ga je een paar rondjes met haar aan de hand lopen, als je weer rustig bent ga je weer rijden.
Wordt je dan weer kwaad dan kun je maar beter stoppen voor die dag.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:06

Ik zie maar een foto in je profiel (de bovenste) en dat ziet er niet erg fijn uit voor je pony. Ik vind iig dat als jij je niet in kunt houden, je niet zou moeten rijden en daaraan zou moeten werken. Je bent wel met een levend dier bezig. Probeer anders een tijdje alleen onder begeleiding te rijden. Zo kan het niet uit de hand lopen en blijft het allemaal wat eerlijker tegenover je pony. En zelf leer je er ook nog eens van. Veel succes.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:22

Wees gerust, je paard haat je niet. Paarden kennen haat wel, maar dan moet je het wel héél bont gemaakt hebben allemaal.
Natuurlijk is het niet goed dat je je gedult verliest en in haar mond gaat trekken, dan is het plezier er voor de pony heel snel af. Doe eens een stapje terug, even naar de basis, grondwerken, wandelen, even geen rijden en stressen. Zorg dat je pony er weer plezier in krijgt samen met jou.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:36

oh wat herken ik jou verhaal zoooo goed! Ik heb zelf ook zo'n zure merrie... als haar iets niet aanstaat dan floepen die oren naar achter en wordt ze heel boos en als ik zelf boos wordt dan gaat het van kwaad naar erger en voor 'k het weet lig ik erlangs... ze laat zich nl niet doen en gelijk heeft ze Lachen

Ik pak het bij haar heel rustig aan aan... Ze verdient respect en ze kan absoluut niet tegen druk, dus respecteer ik dat. Bij haar helpt het om gewoon tussendoor even niets te gaan doen en daarna weer verder te gaan, en negatief gedrag te negeren en positief gedrag extra te belonen. Misschien heb je hier iets aan.

Ik doe ovrigens ook parelli natural horsemanship met haar, en die principes werken voor ons echt héél erg goed, zowel vanop de grond als in het rijden.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:56

Ik zou eens beginnen met wat vertrouwens werk. Dus lekker samen wandelen, borstelen, wat grondoefeningen tot jullie je allebei weer fijn voelen en dat 'werk' weer met plezier kunnen doen samen. Daarna een zadeltje erop en rustig stappen, en langzaam aan steeds meer gaan doen. Neem hier wel de tijd voor, en onthoud dat het met plezier moet gaan. Als dat bij een stap niet lukt ga je gewoon weer een stapje terug.

Alissia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 14:59

op les gaan is inderdaad een oplossing, probeer vertrouwen in elkar te kijgen

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 15:02

Denk dat de juiste tips al wel gegeven zijn hier.
Wees geduldig, zacht zijn in haar mond, respect hebben en zeker les nemen en dan ook aan nemen wat je instructeur je verteld.
Werkt dat alles nog niet, kan het zijn dat jullie karakters botsen en jullie geen juiste combinatie zijn.
Tja, en wat je daaraan moet doen, is natuurlijk aan jezelf.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:17

Ik heb de foto in je profiel bekeken en wordt erg verdrietig daarvan en van je verhaal. Je geeft je paard overal de schuld van onder het rijden terwijl je zelf eigenlijk wel beter weet.
En hoe meer je trekt/drukt opvoert, hoe meer je haar tot verzet dwingt.
Gelukkig vergeeft een paard heel erg veel. Ga eens helemaal terug naar de basis en leer over paardengedrag en over hun psychologie. Leer door de ogen van de paarden te kijken. Parellicursus is een hele goede manier hiertoe. Maar ook een cursus (of meerdaagse clinic) bij een andere zeer goede paardenman of vrouw kan je een heel eind op weg helpen.
Leer hoe jouw gedrag en werking zijn invloed heeft op je paard en hoe je daar verandering in kunt brengen.
Ga terug naar grondwerk, wandelen en weer fijn hebben met je paard. En ga pas opnieuw erop als je al die dwang en kracht niet meer nodig hebt met haar omdat ze vanaf de grond heeft geleerd om weer op je te vertrouwen en op je te reageren.
Maar hou er wel rekening mee dat het veel tijd kost en dat jijzelf degene bent die moet leren en veranderen. Niet het paard.

Marlien1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:21

Wat betreft wat je zegt over de omgang met je pony (even niet over het rijden): Je hebt je pony nu gewoon geleerd, dat als ze haar oren in haar nek legt, ze een beloning krijgt. Als ik iedere keer als ik gemeen keek een snoepje kreeg, zou ik dat ook vaak doen! En als een pony naar je hinnikt als je aan komt lopen, betekent dit vaak iets als "Ik verveelde me dood! Gelukkig ben jij er nu!". Als ze het lekker naar d'r zin heeft let ze waarschijnlijk gewoon niet zo op jou als je aan komt lopen.
En wat het rijden betreft zou ik inderdaad les nemen, en als je geen les hebt ook rijden zoals in je les.
Succes!

Farouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 12:25

Uhm, kijk eens naar de foto in je profiel. Je moet je paard niet zo opvouwen! Neem les, dat zal vast een stuk vooruit gaan Haha!

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 10:31

hallo ,

ik heb gisteren voor het eerst echt heerlijk gereden Bloos
ik was heel erg rustig geen getrek in haar mond , gewoon lekker rustig aan.
ze ging ook uit zichtzelf aan de teugel en toen heb ik haar gelijk heel goed beloond Pling
ik heb nu pas door dat boos worden gewoon echt niet werkt bij vicky !.
ik ga deze week ook beginnen met lessen en het gaat denk ik helemaal goedkomen.

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:00

Hoi,

Ik weet niet of paarden echt in termen denken van die vind ik leuk en die niet. Wel is het zo dat ze na verloop van tijd jou gaan linken aan bepaalde ervaringen. bv. trekken in mond, boos worden en dan misschien nog wat luid roepen of zo... Dus als jij je manier van omgaan met je paardje aanpast, komt dit weer helemaal goed. Dat is het mooie aan paarden, zo vergevingsgezind.

Ik begrijp best dat wanneer een paard niet loopt zoals jij dat wil of sterk is dat dat frusterend kan zijn, maar toch gaat het makkelijker gaan als je wat minder verwachtingen hebt van je paard. Zoals al gezegd, back to basics.

Je zegt dat je paard sterk is in de mond, maar de rem zit niet in de mond, maar je paard moet leren stoppen op je zit. Inderdaad is lessen een goed idee en wat meer leren rijden met je zit en benen.

Veel geluk ermee.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:05

HI Vicky ik vindt het echt super dat je er op deze manier mee aan de slag gaat! Maar vergeet niet, Rome is niet 1 dag gebouwd, er zullen echt nog momenten komen waarbij je achteraf denkt, jeuk ik ben weer boos geworden! Je kan altijd weer opnieuw beginnen en het klinkt alsof je paard er in elk geval erg blij van wordt! Veel plezier!!!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:46

Boos worden werkt bij geen enkel paard. Maar het is goed dat je dat inziet en eraan werkt. Succes ermee.