wanneer is iets onverantwoord met je paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

wanneer is iets onverantwoord met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 22:12

Wat vinden jullie onverantwoord als het gaat in de omgaan met je paard. Bijv. het zonder cap rijden, zonder hoofdstel/zadel naar buiten, je paard gewoon buiten (niet in de wei) los laten staan terwijl je poetst? Zomaar als je buitenrijd opeens op je paard gaan staan? of achterstevoren gaan zitten (wel of niet stappend/dravend?) of met z'n 2e op een paard?

Ik wil wel eens weten hoe de meningen hierover zijn op bokt. Aangezien ik denk dat die zeer uiteenlopend kunnen zijn. Gelieve wel vriendelijk te reageren ook op ander mans ideeën over wat wel of niet verantwoord is. Als je het dus niet eens bent qua verantwoordelijkheid gelieve hier daar geen discussie over te beginnen. de pb knop zit onderin het bericht

Waves

Re: wanneer is iets onverantwoord met je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:33

edit: sorry vraag verkeerd begrepen Clown

Suuszels

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:42

Tja ik denk dat dat helemaal aan het paard én de ruiter ligt, maar zodra het gevaarlijk is en er een vrij grote kans is op ongelukken vind ik het onverantwoord. Of als je een voorbeeldpositie hebt (bijv. instructrice die zonder cap rijdt)

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:44

Alles wat de veiligheid van je paard en jezelf in het gedrang brengt. K'weet dat dit heel vaag is. Als je met paarden omgaat heb je de vernatwoordelijkheid de veiligheid, gezondheid en het welzijn van je paard te bewaken. Maar vind ook dat je nooit je eigen veiligheid uit het oog mag verliezen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 22:47

tjah, dat is wel héeeeeeeeellll breed. daar zou het beslaan van een paard al onder kunnen vallen.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:52

Ik zou het onverantwoord vinden als je in rengalop achterstevoren op je paard gaat zitten en zijn staart probeert te vlechten terwijl je met je sporen in zijn liezen prikt omdat ie harder moet Knipoog

Geintje, ik vind je vraag ook nogal breed en zou niet weten wat ik hierop moet antwoorden. Als mensen risico's willen nemen ben ik de laatste om daar iets van te zeggen. Ik hou er zelf ook wel van.
Ik vind alleen dat je de veiligheid van je paard niet in gevaar moet brengen, deze kiest er immers zelf niet voor.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 23:21

Wat iemand met zijn eigen veiligheid doet moet ie zelf weten.

Alleen als je andere mensen of je eigen of andermans paarden echt in gevaar brengt vindt ik het onverantwoordelijk. Maar ja, dat kan je alleen per situatie beoordelen.

kan er dus niks zinnigs over zeggen Clown

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 23:23

Als je er zelf aan twijfelt of het wel veilig genoeg is. Zo niet weet je dat je min of meer de veiligheid van jezelf, je paard en/of omgeving in gevaar kunt brengen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:00

Dingen als met een niet-verkeersmak paard door de avondvierdaagse stoet heenrijden. En meer van zulk soort dingen.

Dat mensen zichzelf in gevaar willen brengen vind ik namelijk 1, maar anderen ook? Dat kun je niet maken.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:05

Mensen met grootheidswaanzin icm met paarden is levensgevaarlijk...

En jep, deze mensen kom je ook op bokt tegen Knipoog

Oftewel, mensen die dingen doen die ze absoluut niet kunnen,zoals knuppels die niet kunnen rijden, die paarden mak maken, of mutsen die zichzelf geweldig vinden en dus maar gaan lesgeven Clown

aliealie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:13

[quote="Vanessa"]Ik zou het onverantwoord vinden als je in rengalop achterstevoren op je paard gaat zitten en zijn staart probeert te vlechten terwijl je met je sporen in zijn liezen prikt omdat ie harder moet Knipoog

Hahaha!! leuk bedacht, ik lig hier meteen in een stuip!! Haha! Haha! Haha!

Dat deed mij meteen denken aan toen mijn man leerde paardrijden. Eerst bij een manege en later thuis op ons eigen paarden. Wat ik dus onverantwoord vond en ook meerdere keren tegen hem zei was dat hij de teugels goed op maat moest pakken voor hij op ging stijgen. (niet luisteren natuurlijk naar vrouwlief die wat zegt) Ja en toen ging het mis.......Hij zou weer met een lange teugel opstappen en Jildau onze arabofries die zette het op een rennen.... Mijn man hing nog in de stijgbeugel toen Jil ook nog over een greppeltje sprong......hij hing nog steeds en gelukkig liep dit goed af. We hebben er later ook smakelijk om kunnen lachen, maar hij had ook een rare schuiver kunnen maken!!!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:14

Dat verschilt per paard. Met die van mij doe ik ook dingen die ik met een ander paard niet zou durven.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 11:16

Iets is onverantwoord als je jezelf, je paard of omstanders in gevaar brengt. Dit is wel afhankelijk per ruiter en paard.