Pony wil ineens niet meer in de trailer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

NNC_

Pony wil ineens niet meer in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 19:06

Mijn pony wil ineens niet meer in de trailer. Het begon 2 weken geleden, toen ik naar les moest. Na tien minuutjes lukte het eindelijk, na best veel moeite. Afgelopen donderdag begon hij weer. Een aanloopje nemen lukt ook niet, want hij wilt ook niet draaien. Als hij eenmaal recht voor de trailer staat, blijft hij stokstijf staan. Hij blijft verder heel erg rustig en is absoluut niet gespannen. We proberen door de longeerlijn achter zijn kont te doen, hem zo naar voren te trekken, maar dan lukt echt niet. Ook hebben we met z'n tweeën aan zijn halstertouw getrokken toen we dat ook deden met de longeerlijn, maar hij blijft gewoon stokstijf staan! Met eten lukt het ook niet, echt helemaal niks. Vandaag hebben we het weer geprobeerd, en hij deed gewoon hetzelfde. Hij loopt er ook helemaal niet naartoe, zelfs niet als je met de zweep hem opjaagd. We hebben het ook met twee longeerlijnen geprobeerd, dat het gekruisd zit, maar dat helpt ook niet. Hij blijft gewoon staan of gaat met zijn kont opzij. Weten jullie misschien wat ik kan doen? We hebben echt al zoveel geprobeerd en ik weet het echt niet meer. Ik heb niet het idee dat hij angstig is. Mijn vader rijdt altijd heel zacht en we hoeven ook maar een klein stukje te rijden, dus daar kan het ook niet aan liggen denk ik.

Alvast bedankt!

Kirrr

Re: Pony wil ineens niet meer in de trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:11

Spijtig genoeg heb je niet eerst het echte probleem gezocht voor je hem al gaat dwingen. Je hebt met je getrek, gesleur, geduw, zweep,.. alles alleen erger gemaakt. Spijtig genoeg denken mensen dat dat de oplossing is. Als je pony er altij perfect inging dan is het toch logisch dat er nu echt wel een probleem is voor hem, hij gaat niet zomaar er plots niet meer in willen. Denk eens na, is er iets verandert, gebeurt op de vorige rit.. zoek eerst het probleem en dan een oplossing zonder dwingen. Denk eens aan NH manier, op die manier krijg je je paard er altij op de trailer zonder hem te dwingen maar door hem zelf te laten kiezen. Maak het zelf niet erger en vraag proffesionele hulp als je het niet opgelost krijgt. Succes

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 19:16

Ik ben echt niet meteen begonnen met slaan hoor. Meestal als ik mijn pony in de trailer wou doen, stopte mijn pony weleens, en dan pakte mijn vader het longeertouw, en dan stond hij er meteen in! nu doet hij dat dus helemaal niet meer. Je moet echt niet denken dat ik mijn pony alleen maar zit te slaan enzo, want dat is echt niet zo.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:17

NNC_ schreef:
Ik ben echt niet meteen begonnen met slaan hoor. Meestal als ik mijn pony in de trailer wou doen, stopte mijn pony weleens, en dan pakte mijn vader het longeertouw, en dan stond hij er meteen in! nu doet hij dat dus helemaal niet meer. Je moet echt niet denken dat ik mijn pony alleen maar zit te slaan enzo, want dat is echt niet zo.

Ik heb het niet over slaan hoor, je moet je niet aangevallen voelen. Maar een zweep is een dwangmiddel... Nu werkt het niet meer dus ben je geen stap verder. Denk eens na, er moet toch een reden zijn waarom nu ineens hij er niet meer op wil ?

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 19:20

Wij hebben daar echt over nagedacht, maar we weten echt niks. Zoals ik al zei rijd mijn vader echt heel langzaam, en het is ook nog eens een klein stukje. Ik weet niet wat daar binnen gebeurt is natuurlijk, maar als mijn vader zachtjes rijd, weet ik niet wat er gebeurt kan zijn.

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:39

bodem van trailer goed nakijken, is deze in orde dan met de pony zelfverzekerd naar voren lopen en niet naar hem kijken,gaat hij stoppen dan laat je hem achterwaarts gaan ,dan weer naar voren en het kan even duren maar hij zal er wel in gaan omdat achterwaarts gaan onnatuurlijk is voor paarden dus zal hij de voorwaartse oplossing kiezen en dat is de trailer in , maar wel zonder allerlei middelen die soms niet leuk zijn en op den duur niet helpen, succes

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 19:43

Het probleem is dat hij helemaal niet verder loopt. Hij blijft staan en doet dan helemaal niks meer. Heb het echt vaak geprobeerd en dan weet ik ook niet meer wat ik moet doen. Scheve mond

manitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:52

Ik ben het helemaal met kir eens dat je eerst de oorzaak van het probleem moet zoeken. En dat kan heel moeilijk zijn. Je zegt dat je pony er al eerder problemen mee had en soms moeilijk de trailer in ging. Dit kan zijn omdat hij weet dat als hij de trailer in moet moet werken (is lichamelijk alles in orde en heeft hij zin in het werken), vind hij het vervelend dat hij eventuele "vriendjes" moet achter laten. Heeft hij zich misschien een keer verstapt. Er kunnen ontzettend veel redenen voor het gedrag zijn wat hij vertoont. Indien er geen reden is waarom het paard iets op het werk dat hij moet verrichten tegen heeft dan zou mijn advies zijn om het paard te leren dat de trailer best leuk kan zijn. Begin bv met een aantal keren wat bikt op de plank van de trailer te leggen en dit elke keer wat verder te verplaatsen. Totdat het in de trailer ligt. Voer het paard regelmatig in de trailer totdat hij het een beloning ziet en ga steeds iets verder zoal klep dicht. En dan pas een weer keertje naar les gaan.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 19:24

Afgelopen voorjaar namen we ons paard mee in de trailer, geen probleem. mevrouw liep er zo op. Maar tijdens de rit heeft ze de trailer zowat afgebroken. Er waren verschillende dingen waarom ze de trailer eng vond: houten tussenschot, zeiltje open, ze stond rechts en zo waren er nog wat dingen. ze kwam zeiknat bezweet van de trailer na een rit van nog geen half uurtje.
We hebben ondertussen de trailer gerepareerd ( rubbertussenschot, andere bodem, andere zijkanten, en nog wat). Maar ze wilde niet meer de trailer in. Ze moest mee op wedstrijd en dus hebben we eerst geoefend. Ze weigerde dus hardnekkig. We hebben hulp gevraagd bij ons op stal. Ze kreeg het halstertouw door de mond, even met een zweep erbij en ze stond zo op de trailer. worteltje als beloning. Ze staat nu links en het zeiltje gaat dicht. Ze breekt onderweg de trailer niet meer af, maar ze loopt er ook niet soepel op. Dus we gaan niet staan klieren: touw door de mond, en een pets op haar billen en ze staat zo binnen. Ze heeft genoeg ervaring met op de trailer staan (heeft vroeger vaak genoeg wedstrijden gelopen), dus ik heb geen zin in dat gezeur. Dan maar even met harde hand, maar ze heeft wel te luisteren. Soms is het tikje met de zweep niet eens nodig, maar ik hou hem wel bij de hand.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:04

touw door de mond en pets met de zweep?? Ze heeft wel te luisteren?? Hamer Lips are sealed
misschien moet jij ook eens kijken wat de reden is van het niet meer de trailer in willen.....

Paarden zijn er niet om ons te pesten, ze hebben altijd een reden voor hun gedrag, of dat nou een gegronde reden is of niet doet er niet toe, ze doen het érgens om en meestal is dat om zichzelf te beschermen.

Als een paard eerst wel altijd braaf de trailer op heeft gelopen en nu ineens niet meer (en je weet zeker dat er geen ongeluk is geweest of andere erge gebeurtenis) is dat vaak ook niet plotseling gebeurt maar langzaam gegroeid. Men ziet dat als eigenaar echter niet eens aankomen anders was het geen probleem geworden nl.
Eerst aarzelt het paard een keer, de volgende keer duurt het een paar minuten, dan duurt het steeds langer en dan ineens wil het paard niet meer. Ga dan eens bij jezelf te rade of de chauffeur echt wel zo rustig rijdt als hij/zij vindt, vindt het paard dat ook? Zijn er rammelende delen in de trailer?? waait de wind irritant langs het paard zn hoofd?? vind hij het verkeer achter zich eng?? het kan van alles zijn.

Wij als mens leggen het aan het paard op dat het met ons mee moet ´ergens heen´, of het paard het daar mee eens is wordt niet gevraagd. Vervolgens wordt het paard, dat van nature claustrofobisch is) in een smalle wiebelende ruimte gezet en vervolgens tijdens de rit onbeleefd door elkaar geschud.
Wat zouden jullie doen als je dat paard was? waarschijnlijk je de volgende keer wel bedenken als je die trailer ziet.....

Men neemt vaak niet de moeite om te zien waaróm het paard niet mee wil en ook neemt men meestal niet de moeite om het paard te leren trailerladen, het paard is niet geboren met de wetenschap dat een trailer niet eng is en dat het ding dient om van A naar B te gaan.
Naast zadelmak maken zul je je paard ook fatsoenlijk moeten leren wat een trailer is. Dit laatste wordt vaak overgeslagen en in combinatie met een slechte chauffeur is het op een gegeven moment voor een paard een keer te veel en staakt ie.

Het is wel op te lossen, maar niet met zwepen, dwingen, snoepjes of andere dwangmiddelen maar dan wel in combinatinatie met iemand die hiermee vaker van doen heeft, zelf ga je dat niet redden anders had je het probleem allang eerder opgelost.

Kijk eens in de Bokt Wiki voor tips over trailerladen, zoek eens met de zoekfunctie de enorme berg topics die hier al over gaan op en lees de ervaringen, zoek vervolgens een professional in je omgeving op en ga aan de slag om je paard te leren de trailer weer leuk te gaan vinden.

succes!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 20:10

Die van mij wilde ook ineens niet meer... maar die brak uit en rende de weg op.. Ik heb gelijk professionele hulp gezocht bij 2moons en hij loopt er nu weer gewoon op... zonder problemen.
Ga niet zelf stunten als het echt niet meer lukt.

NNC_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 23:49

Het gaat nu echt een stuk beter. Hij heeft er onderhand al een keer of 7 erin gestaan. De eerste keer is het gelukt doordat er 2 touwen gekruisd achter zijn kont zat. 1tje duwen aan de kont en nog 1 die tilde de benen op en toen liep hij er uiteindelijk in. Vandaag lukte het ook door met z'n drieeën elke keer zijn voetjes op te tillen. Uiteindelijk stond hij met zijn voorbenen op de plaat en toen liep hij er zo in. Ook hielp het als er twee sterke mannen mijn pony duwen door de armen onder zijn kont de doen en de pony eigenlijk optillen zodat hij wel moet lopen. Toen liep hij er meteen in. Ik weet nu ook dat met de zweep niet help en met touwen vind ik ook niet zo'n goed plan, omdat ik bang ben dat mijn pony naar achter valt. Hij verzet zich dan ook en loopt gewoon naar achter. Ik weet nu ook dat je heel rustig moet zijn en niet gestresst moet zijn. Dus gelukkig gaat het nu veel beter en hij gaat er uiteindelijk wel in!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 00:02

Waarschijnlijk heeft hij een nare ervaring gehad op de trailer, uitgegleden, zijn hoofd gestoten of wat dan ook en daardoor heeft hij besloten dat hij niet meer in de trailer wil. Blijkbaar snapt hij dat hij zich kan verzetten tegen een longeerlijn maar tegen 2 sterke mannen niet, klinkt als een erg slimme pony.

Ik zou het proberen met grondwerk, neem hem aan het halster en laat hem op heel lichte druk voor en achterwaarst gaan, vooral ook kleine stapjes. Vergeet niet veel te belonen en in dit geval mag dat best met snoepjes.
Als dat lukt kun je hem op die manier meenemen naar de trailer, niet in een keer er naartoe tot hij stilstaat maar laat hem op jouw commando stoppen, voor hij het zelf wil gaan doen. Beloon hem en ga een stapje achterwaarts, dan weer een paar stappen voorwaarts, belonen enz tot je zonder problemen bij de laadklep bent. Is dat goed gegaan dan is hij klaar voor die dag en ga je dus niet daadwerkelijk de trailer op, je leert hem zo dat de trailer niet eng is en dat hij er niet meteen in hoeft als je erheen loopt.
Dit kun je steeds verder uitbouwen tot je hem ook in de trailer krijgt.

Vergeet niet om de trailer even na te kijken op randjes of punten waar hij zich pijn aan kan doen.