Zelf een zeiltje op de trailer maken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Up_to_Date

Zelf een zeiltje op de trailer maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 10:29

Weet iemand of het mogelijk is om zelf een zeiltje op de trailer te maken?
En hoe zou dat ongeveer moeten?

Aan de onderkant van het zeiltje maak je van die ronde ogen waardoor het elastiek gaat. Daarmee bevestig je het zeil aan de trailer, als ie dicht moet.
Maar hoe zou je 'm aan de trailer vast moeten maken? Aan de kap.
Moet wel stevig zijn natuurlijk.

Divine

Re: Zelf een zeiltje op de trailer maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:28

Wij hebben ooit een zeiltje laten maken, voor aan de stalen kap van onze trailer.
Op zich ziet het er niet moeilijk uit, en moet die ook wel zelf te maken zijn.

Wij moesten de vorm van de kap tekenen op een groot stuk karton, en dat diende dan als "mal" voor het zeiltje. Dat is heel simpel, precies de ronding van de kap, en dan zit er aan de bovenkant (over de hele breedte) een extra strook zeil.
Dit is zo er op genaaid dat het haaks staat op het zeil. In deze extra strook zitten van die ovale metalen ogen. Aan de bovenkant van de trailerkap hebben we van die bevestigingsogen gemaakt waar je het zeiltje aan hangt.
Ik weet niet hoe die dingen heten, maar het zijn van die oogjes die je een kwart-slag kan draaien en dan zit datgeen wat je er aan hangt vast...
Je ziet ze ook wel op de vloer van een auto, waar je dan de auto-matjes aan vast kan maken.....

Ons zeil is echt stevig, hebben we bij een zeilmaker laten maken. Dik materiaal, stevige naden, niet kapot te krijgen.

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:12

Ik heb het ook laten maken, door een mevrouw die normaal ook voortenten van caravans hersteld enzo. Ik kreeg dezelfde instructies wbt het maken van een mal. Zelf maken lijkt me tricky, je hebt toch wel stevig materiaal nodig (moeilijk te krijgen) en dat is niet zo gemakkelijk te verwerken als je het moet omzomen enzo.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:55

Dat omzomen, dat zal inderdaad nog het meest lastige zijn.... Het zeil zelf is bij ons een enkele laag, maar die extra strook, dat is al weer twee lagen zeil, en de naad waarmee het aan het zeiltje is genaaid is ook meermalen doorgestikt.
Dat zit je al snel aan een soort leernaaimachine....

sdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 07:19

Voor mijn oude trailer, 2 jaar terug een automatisch oprollend zeiltje gekocht bij een trailerhandelaar. Koste toen rondom de €100,- voor een 1,5 paards.

Laten maken, werd toen net bijna net zo duur als een kant en klare kopen. Dit was wel een zeiltje van vrachtwagenzeil.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 08:06

Als je een trailer met een (kunststof) kap hebt waarbij er een naar binnenstaande rand is, dan is een kant-en-klaar zeiltje prima te bevestigen.
Alleen als je een rechte kap hebt, zonder rand of wat dan ook, dan wordt het al weer lastig... en zo'n trailer hebben wij dus Haha!.
Weet trouwens niet meer wat we toen betaalden... was nog in het gulden-tijdperk.

barrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:22

hier in duitsland zie je nog veel trailers met zeiltjes. moet je even op dhd24.com kijken staan ook wel eens te koop die zeiltjes

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 16:24

Bedankt voor de tips tot nu toe!

Ik heb een aantal bedrijven gemaild of zij zo'n zeiltje hebben.