Scheren wat zijn de nadelen ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mucchio

Scheren wat zijn de nadelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 21:15

Hallo ,

Ik vroeg me af of scheren ook zijn nadelen heeft. Mijn vorige pony heb ik ook laten scheren , maar het viel me op dat die na de tijd best nog wel lang in het haar bleef in de zomer etc. Ik weet niet of alle paarden dat hebben die geschoren worden. Want mijn paard krijgt nu al een aardige lange vacht en ze is snel bezweet en droogt niet heel erg snel op. Dus wie kan me helpen ? Lachen

Groetjes

Mucchio

Re: Scheren wat zijn de nadelen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 09:44

Niemand die mij kan helpen Schijnheilig ?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:56

Zelf scheer ik mijn paard ook altijd. Het nadeel is dat ze wat vatbaarder zijn voor kou. Dus uitstappen met deken op enz. Ze zijn toch een deel van hun natuurlijke bescherming kwijt, die jij dat met dekens weer goed moet maken.

Myrano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:02

Heb eigenlijk tot nu toe niet veel nadelen ondervonden door het scheren, integendeel meer voordelen Ja
Het enige nadeel is misschien dat je je paard niet zomaar buiten kan zetten als het echt te koud is of als het hard regent.

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:18

Ik hoor van mensen, dat je paard ook frisser word als je hem scheert? Aangezien mijn paard van zichzelf al erg fris is, zit ik te twijfelen...
Heeft iemand hier problemen mee gehad?

Riejanne1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:20

Silfanoo schreef:
Ik hoor van mensen, dat je paard ook frisser word als je hem scheert? Aangezien mijn paard van zichzelf al erg fris is, zit ik te twijfelen...

mijn paard wordt een bommetje, zowiezo al in de winter, maar met scheren wordt het nog veel erger!

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:32

Riejanne1990 schreef:
Silfanoo schreef:

mijn paard wordt een bommetje, zowiezo al in de winter, maar met scheren wordt het nog veel erger!

okee, dus dan klopt het wel wat ik hoor Nagelbijten / Gniffelen
maar mijn pony hoeft maar een kwartiertje te spelen en hij is al helemaal nat.. (hij zit al dik in zijn vacht)
maar aangezien hij al erg fris is, en hij dus wss nóg frisser word zit ik te twijfelen Nagelbijten / Gniffelen

jillietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:36

hoi ik heb mijn paardje ook laten scheren ik vind eht enigste nadeel dat ze een deken op moet die van mij word niet echt frisser van hoop dat ik jou een beetje heb kunnen helpen

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-08 18:07

Oke dank jullie. Mijn vorige pony was op het begin even wat frisser in het hoofd dan normaal , maar later hield ze er wel mee op. Maar ja aangezien mijn paard nu ook al aardig fris in dr hoofd is zit ik ook nog een beetje te twijfelen .

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:09

Ik heb hem vandaag jachtmodel geschoren. Tja het is niet mooi maarja hij ziet het toch zelf niet.
Dan scheer ik alleen de hals / stukje buik hij is dan wel idd frisser maar anders drijfnat.

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 18:46

Dat ze frisser worden is ook een normale reactie, ga zelf maar eens met zo'n weer buiten in je nakie staan, dan ga je ook springen en rennen om je warm te maken Knipoog Maar dat kun je voorkomen door dan eerst los te stappen en beetje draven met een uitrijdeken op en daarna de deken af te doen. Dan valt bij mijn paard de frisheid wel mee. Ik heb hem gisteren geschoren, was echt een shetlander in het klein. Duurde uren voordat hij eindelijk eens opgedroogd was. Nu houd ik hem warm door een dikke deken op stal, in de wei nog een regendeken eroverheen. Als het hard regent of waait moet je opletten dat je paard geen kou vat

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:12

Crisje_Lanc schreef:
Dat ze frisser worden is ook een normale reactie, ga zelf maar eens met zo'n weer buiten in je nakie staan, dan ga je ook springen en rennen om je warm te maken Knipoog Maar dat kun je voorkomen door dan eerst los te stappen en beetje draven met een uitrijdeken op en daarna de deken af te doen. Dan valt bij mijn paard de frisheid wel mee.

daar heb je gelijk in Ja dus dat gaat echt om de kou? dus als hij warm genoeg is, is hij niet meer zo fris?
Dus als ik bijvoorbeeld hem eerst ga longeren, tot hij warm is, dan heb ik opzich nergens last meer van zijn 'frisheid' onder het rijden?

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:17

Als je hem eerst longeert, is hij natuurlijk altijd al iets van zijn frisheid kwijt, of je hem nu wel of niet scheert.
Bij mijn paard merk ik geen verandering als ik haar geschoren heb. Ze wordt dus niet frisser of zo, maar dat kan per paard verschillen.
Het enige nadeel van scheren vind ik zelf het gedoe met dekens.

Silfanoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:18

dat deken om doen enzo vind ik niet erg
zat alleen te twijfelen vanwege die frisheid..

maar ik denk dat ik het toch ga proberen... want dat lange uitstappen is ook geen pretje

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:37

Dat ze fris kunnen zijn heeft met twee dingen te maken:
1 inderdaad dat ze het sneller joud hebben en dus graag willen lopen om het warm te krijgen
2 ze hebben meer energie, omdat ze deze beter kunnen behouden want ze kunnen de warmte beter kwijt en zweten minder.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:59

daarom doe ik in de koudere maanden eerste longeren voordat ik erop stap om die frisheid eruit te krijgen... tja de ene heeft er meer last van dan de andere

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-08 18:37

Oke ik denk dat ik de stap toch maar neem dat lange uitstappen is inderdaad geen pretje Tong uitsteken Iedereen bedankt Lachen

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:57

@Silfanoo, het ligt inderdaad aan je paard, ieder paard is anders. Maar zoals PolosportJ al zegt waar frisheid mee te maken kan hebben. Bij het ene paard werkt een uitrijdeken prima en de andere is rustiger na het longeren. Door het uit te proberen kom je erachter wat het beste werkt.

Mirel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 23:20

Een heel groot nadeel aan scheren is dat je als ruiter helemaal verantwoordelijk bent voor de temperatuur van je paard.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:48

Hebben jullie nooit last gehad van plotselinge schuurplekken/open plekken door schuren als jullie geschoren hebben? Bijv. onder de beenbescherming, zadel/singel of deken?

Ik heb nog nooit m'n pony's/paard laten scheren. Maar m'n ene pony is net genezen verklaard van een peesblessure. Voor die echo's wordt het haar bij de pezen weggescheert, begin van dit jaar ging ik rijden met peesbeschermers (was ong. 2 weken nadat het geschoren was) en toen kreeg ze een paar uur later enorme olifantsbenen en de volgende dag was de hele huid onder de peesbeschermer gewoon etterig. Het andere been was niet geschoren en daar was ook niets mee aan de hand.
Ik dacht, mss licht het aan de peesbeschermer (maat, soort), dus toen het allemaal weer afgezakt was heb ik het 4/5 weken later nog eens met een andere beschermer geprobeerd ... precies hetzelfde.

Nu ben ik dus bang, dat zou ik deze pony scheren ... dat ze geen beschermer,zadel/singel of deken uit kan staan.
Of zou het met de peesbeschermers mss gebeurd zijn doordat dat wat korter geschoren is (wordt met opscheermachine gedaan)?

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:20

Ja, nu je het zegt. Mijn paard heeft sowiezo al een hele gevoelige huid, en op de ruggengraat waar het dekje zit, komen altijd kale plekken. De beenbeschermers die ik gebruikte hadden bont aan de binnenkant. Maar nu, na een paar jaar scheren, kan hij gewone beenbeschermers om. Maar bij mijn paard werd het alleen kaal en geen etterige dingen zoals jij omschrijft.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:24

Die van mij heeft ook een gevoelige huid. Snel schuurplekken van dekens, sjabrakken en zelf hele kleine knopsporen. Ik moet dan ook echt goed passende dekens hebben anders heeft ze ook schuurplekken. Ik denk dat als je goedpassende spullen hebt geen schuurplekken hebt. En anders gewoon een wat grotere plek op de rug laten staan ter bescherming.

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 13:41

Ik kwam er toevallig achter vanwege het dragen van m'n peesbeschermers nadat ze geschoren was voor de echo. Maar daarvoor en daarna is er nooit wat aan de hand geweest ... niet geschoren been in zowel de zomer als winter ... maar toen die geschoren was kreeg ze dat ineens van 2 verschillende soorten/maten beschermers.
Ik kan op geen andere verklaring komen en maak me daarom zorgen om bijv. schouders (deken) en rug/singelplek als ze geschoren zou worden Lachen

Gelpadje laten staan was ik ook al opgekomen, maar dan zou ik nog altijd met haar schouders en benen blijven zitten. Mss krijgt ze ook wel last van haar halster/hoofdstel?

NewGirl_BQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:45

Ook ik ben dit jaar aan het twijfelen om m'n paard te laten scheren of niet.. Ze staat nu dag en nacht buiten zonder deken.. Binnen 2tal weken gaat ze op stal, dus dan blijft ze snachts binnen en overdag buiten (als het tenminste nog wat droog blijft).Nu wordt haar vacht al wat langer. Vorige winter heb ik een Outdoor deken op haar gelegt. Weet alleen niet hoeveel gram dat is.. Het is geen superdik deken maar ook niet dun. Denk dat het een 150gram deken is? (heb daar niet zoveel verstand van). Die heeft de hele winter op haar gelegen en haar vacht viel goed mee. Alleen ben ik nu aan het twijfelen om haar dit jaar te scheren.

Ik ben dus ook serieus aan het twijfelen omdat m'n paard soieso in de winter al een stresskonijn is.
Ook ik ben bang dat ze dus nog meerr gaat flippen als ze geschoren is Clown

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-08 12:43

Ik hoop dat je haar nog niet geschoren hebt dat zou doodzonde zijn !!! Jou paard heeft altijd dun in de haren gezeten net zoals haar vader trouwens. Ik zou het heel jammer vinden, je vorige pony had je ook geschoren heeft bij ons in het begin last gehad van huid problemen. Nu is ze niet geschoren en heeft ze nergens las van. Ja ze zweet wel natuurlijk maar daar houden we rekening mee. Laatse 10 minuten is het vooral stap werk daarna goed uitstappen en een wollen deken erop na een uurtje eraf halen en ze zijn droog.