bang met wind?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

happypaardje

bang met wind?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 14:46

Heej!
Ik had ff een vraagje, misschien dat iemand me kan helpen...
Mijn verzorgpaardje is super braaf en zelfs wat sloom als het windstil en zonnig is, maar zodra er wolken komen, of het wat waait, wordt ze super schrikkerig. Dan kun je niet eens meer rustig met r door de wei wandelen...
Als je r dan los laat in de wei gaat ze gewoon grazen, ze kijkt dan zo nu en dan wel eens op, maar niet egt ernstig...
Iemand een idee hoe ik haar van haar schrikken af kan helpen, ik wil namelijk graag met haar buitenrijden, maar nu is dat echt nog niet veilig...

Erna_

Re: bang met wind?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:38

Het feit dat ze in de wei min of meer gewoon doet, laat eigenlijk zien dat ze helemaal niet zo schrikkerig is. Misschien breng je het zelf onbewust op haar over?
Ik zou zelf, denk ik, gewoon heel veel met haar gaan wandelen met zulk weer. Net zolang tot het niet eng meer is. Een ander paard erbij dat rustig blijft, zou heel fijn zijn. Dat geeft altijd veel vertrouwen.

GeaRiemis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:14

Citaat:
Als je r dan los laat in de wei gaat ze gewoon grazen, ze kijkt dan zo nu en dan wel eens op, maar niet egt ernstig...

Heel vaak zijn paarden schrikkerig wanneer het waait omdat ze niet duidelijk kunnen horen waar het geluid nu net vandaan komt. Is een heel natuurlijke reactie.
Staat hij samen met andere paarden op de wei? Zo ja, is het logisch dat ze kalmer zijn in kudde. Als de rest kalm is, is er geen reden tot paniek.
Maar wanneer jij met je paardje alleen op stap bent, ben je eigenlijk een kudde van twee. Het paard moet je dus zo kunnen vertrouwen dat zo lang jij rustig blijft, hij ook geen reden heeft om bang te zijn. Heel vaak zijn dit soort dingen vertrouwenskwesties.
In mijn ervaring helpt grondwerk hierbij. Dus het werken aan je leiderschap en vertrouwen.

Succes ermee. Hoop dat dit je toch een beetje helpt.

happypaardje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 18:27

bedankt, ik ben vandaag ook maar met haar gaan lopen, helaas kan ik geen ander paard menemen, omdat ze alleen samen met een super eigenwijs shetlandveulen staat, en die is nog niet zo makkelijk... Ik denk dat veel met haar lopen, en trainen inderdaad het beste is...

manitou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-08 17:54

Het klinkt heel erg hard maar dit is geen angst maar aangeleerd gedrag. Waarschijnlijk is ze tijdens harde wind een keertje geschokken en gaan rennen. De eigenaar heeft haar losgelaten en zij wordt beloont door vrijheid en eten. Dat is waar je je op moet gaan richten. en niet op de angst weg nemen

CADS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-08 09:09

Ik ben het met GeaRiemis eens.
Ik denk dat je met het samen gaan wandelen al aardig op de goede weg bent. Als ze in het begin nog wat angstig is zou ik niet al te ver van stal afwandelen want dan kan alles nog wat beangstiger worden omdat ze verder van het voor haar vertrouwde gebied verwijderd is. Zodra het beter gaat kun je je wandelgebied vergroten.
Verder is het ook echt slim om met grondwerk te beginnen. Zoals GeaRiemis al zei is dat goed voor het krijgen van leiderschap en vertrouwen. En je kunt het ook goed gebruiken als ze bang wordt om haar aandacht weer op jou te vestigen.

IlseEnMonti

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 18:27

Ik herken wat je schrijft en als ik diep in mijn geweten kijk, weet ik dat het ook komt omdat ik denk dat hij wat gaat doen. Mijn paard is in het land altijd wel bokkiger met wind dan zonder wind, dus het scheelt wel iets, maar het meeste komt van mijzelf uit. Dit komt omdat ik de meeste akelige valpartijen heb gehad met dat soort weer en dat wil er maar niet uit!

Wat inderdaad meewerkt is dat paarden met harde wind minder kunnen horen. Daarnaast kan het in open stukken zijn dat wanneer het paard beweegt (in de wei staan ze voornamelijk stil) een windvlaag niet onder je paard doorgaat, maar door de beweging van de benen "opkrult", een beetje een natuurkundig idee.

Daarom kan ik me het beste aansluiten bij wat er al gezegd is: ga eerst wat grondwerk doen in dit soort weer, zodat jij ziet dat je paard zich kan gedragen in dit soort weer, waardoor jouw zelfvertrouwen wordt opgekrikt en waardoor ook zijn vertrouwen weer wordt hersteld.

Succes!