Halsstrekken, wanneer nou een 5, een 6 en een 7?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

AniekR

Halsstrekken, wanneer nou een 5, een 6 en een 7?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 09:03

Ik heb een vraagje over het halsstrekken.

Mijn paard heeft daar nog wat problemen mee, maar het gaat de laatste tijd veel beter. We begonnen meestal met een 4 omdat hij gewoon in z'n eigen houding bleef lopen met los teugeltje, op den duur ging hij eindelijk wel zakken maar mocht het nog wel meer (5).
Nou hadden we gister onze eerste indoor en ik weet niet wat het was, maar hij ging halsstrekken als hij nog nooit gedaan heeft. Neus echt op kniehoogte en z'n hoofd kwam de hele volte ook niet weer omhoog. Alleen bleef hij nog iets te rond, mocht het neusje er een tikkeltje meer uit. Nou staat dat er idd ook bij op m'n coupon en alsnog een 5.
Dan is mijn vraag, wanneer krijg je dan een 6? Eigenlijk alleen als hij echt helemaal goed zakt, niet te rond, maar er natuurlijk ook niet teveel uit. Maar als je dan een 6 krijgt, wat moet je er dan wel niet voor doen om een 7 of een 8 te krijgen? Dat moet toch eigenlijk op elk punt mogelijk zijn?

Ben erg benieuwd wat jullie hiervan vinden Knipoog

jojo23

Re: Halsstrekken, wanneer nou een 5, een 6 en een 7?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:43

hier loop ik ook tegen aan met winoa..die heeft idd dan moeite om haar nek/hals ook wat uit te schijven..,ze zakt wel maar blijft dan te rond waardoor de nek/hals niet wordt gestrekt.

Pecco_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:47

Ik loop tegen het zelfde probleem aan met mijn ene paardje, mijn andere paardje wil wel strekken maar verliest dan totaal der impuls waardoor ik maar moet blijven bijbenen.. Staat niet echt mooi..

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:48

Ik vind onvoldoendes voor halsstrekken zeer terecht.

Een paard dat niet goed halsstrekt, loopt niet goed nageeflijk. Een paard dat goed nageeflijk loopt, volgt ten alle tijden de hand van de ruiter naar beneden.
Dus ik vind een onvoldoende zeer terecht als het paard dit niet of niet goed doet, want het bewijst immers dat de nageeflijkheid en aanleuning niet in orde zijn.

Ik heb zonder opscheppen altijd 7ens, 8en en zelfs zo nu en dan een 9 voor halsstrekken, zie mijn onderschrift voor foto's van de laatste proef halsstrekken, goed voor een 8, en op de foto zelfs nog te weinig met het neusje eruit.
Maar wat belangrijker is dan neusje eruit is dat paard meteen de hand naar beneden volgt,zonder aan de teugels te trekken, en van achteren goed blijft doormacheren.
Ook teugels op maat maken moet simpel gaan, paard moet netjes in de houding terugkomen zonder contact verlies en zonder houdingverlies.

Vadisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:48

Wat ook erg belangrijk is hoe je naar het halsstrekken toe rijd. Je moet ook niet teveel teugel geven want dan is er geen contact meer wat ook afgestraft wordt. Je moet netjes met het paard mee de teugel geven, zodat je contact houd. Ze moet goed je hand willen volgen en echt tot knie hoogte komen (veel denken dat het paard al op kniehoogte lopen maar vaak is het niet ver genoeg) en met oppakken rustig oppakken, zodat het hoofd weer netjes in je hand gesteld wordt.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 09:54

@ crossmonster, ik ben het met je eens en de eerdere keren was het ook zeker een onvoldoende waard.
Maar gisteren volgde hij netjes de hand, teugels werden netjes gelijdelijk uit mn hand genomen zeg maar, tempo bleef goed en constant. Gewoon het enige was dat hij een tikkeltje er achter bleef hangen (een klein slagje meer als op jouw foto misschien). Het terugnemen ging ook soepel, heel even een tikje omhooog. Maar dat is tevens een ander cijfer Knipoog
Maar daarom snap ik in zo'n geval dus niet waarom het een 5 is en niet bijv. een 6, als je dan net dat neusje er meer uit rijdt is het lijkt me een 7 of een 8 waard.

jojo23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:57

crossmonster schreef:
Ik vind onvoldoendes voor halsstrekken zeer terecht.

Een paard dat niet goed halsstrekt, loopt niet goed nageeflijk. Een paard dat goed nageeflijk loopt, volgt ten alle tijden de hand van de ruiter naar beneden.
Dus ik vind een onvoldoende zeer terecht als het paard dit niet of niet goed doet, want het bewijst immers dat de nageeflijkheid en aanleuning niet in orde zijn.

Ik heb zonder opscheppen altijd 7ens, 8en en zelfs zo nu en dan een 9 voor halsstrekken, zie mijn onderschrift voor foto's van de laatste proef halsstrekken, goed voor een 8, en op de foto zelfs nog te weinig met het neusje eruit.
Maar wat belangrijker is dan neusje eruit is dat paard meteen de hand naar beneden volgt,zonder aan de teugels te trekken, en van achteren goed blijft doormacheren.
Ook teugels op maat maken moet simpel gaan, paard moet netjes in de houding terugkomen zonder contact verlies en zonder houdingverlies.

ben het hier wel mee eens.
ik had hier vooral last mee in het begin met ons rijden..heb nu minder moeite mee om hals te streken,ben het ook met vadisha eens dat het wel uitmaakt hoe je na het halsstrekken toe rijdt.
Ik heb er nu geen problemen mee met het halsstrekken ik heb het veel geoefend en nog steeds en de cijfers die steigen op de coupon Haha!
ik vindt hals strekken wel een hele belangrijke oefening in de training

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:02

Bedenk ook dat niet alleen het halsstrekken zelf van belang is. Als je het bijv. op de volte moet doen, is ook de vorm van de volte van belang. Verder moet je paard met impuls door blijven lopen, maar op hetzelfde tempo en moet jij zelf ook netjes rechtop blijven zitten. Het kan best zijn dat daar punten zijn blijven liggen, waardoor je op een 5 uitkwam.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 10:04

Urielle schreef:
Bedenk ook dat niet alleen het halsstrekken zelf van belang is. Als je het bijv. op de volte moet doen, is ook de vorm van de volte van belang. Verder moet je paard met impuls door blijven lopen, maar op hetzelfde tempo en moet jij zelf ook netjes rechtop blijven zitten. Het kan best zijn dat daar punten zijn blijven liggen, waardoor je op een 5 uitkwam.

Dat is het nou juist, als ik nou de hoefslag aan de andere kant niet had geraakt oid, kon ik me er idd wat bij voorstellen

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:14

Heb je het op video staan Aniek? Ik heb zelf vaak genoeg het gevoel gehad dat het halsstrekken goed ging en dat ik geen goed cijfer had. Als ik de video dan terug zag bleek het cijfer vaak gewoon terecht.

Ik kom tijdens het jureren maar zelden paarden tegen die voor een 7 of hoger de hals strekken.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 10:16

Nee, helaas geen video, had met heel veel stress nog net een chauffeur die ook kon voorlezen. Helaas niet nog iemand kunnen strikken om te filmen. Maar zou wel een idee zijn voor volgende keer!

Maar ik vind ook helemaal niet dat het helemaal goed ging en hij een 8 had verdient, absoluut niet. Maar er zit toch iets tussen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:43

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:22

AniekR schreef:
@ crossmonster, ik ben het met je eens en de eerdere keren was het ook zeker een onvoldoende waard.
Maar gisteren volgde hij netjes de hand, teugels werden netjes gelijdelijk uit mn hand genomen zeg maar, tempo bleef goed en constant. Gewoon het enige was dat hij een tikkeltje er achter bleef hangen (een klein slagje meer als op jouw foto misschien). Het terugnemen ging ook soepel, heel even een tikje omhooog. Maar dat is tevens een ander cijfer Knipoog
Maar daarom snap ik in zo'n geval dus niet waarom het een 5 is en niet bijv. een 6, als je dan net dat neusje er meer uit rijdt is het lijkt me een 7 of een 8 waard.

Heb je niks aan de jury gevraagd over dit cijfer? Zo'n theoretische discussie hier is eigenlijk verloren tijd. Je moet zoiets zien om een eerlijke mening te kunnen geven.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 11:37

CharleyT schreef:
AniekR schreef:

Heb je niks aan de jury gevraagd over dit cijfer? Zo'n theoretische discussie hier is eigenlijk verloren tijd. Je moet zoiets zien om een eerlijke mening te kunnen geven.

De jury was helaas al weg, alleen de jury van de 2de proef was er voor vragen, maar daar was ik het juist helemaal mee eens Clown

Maar het ging mij niet om de discussie of ik het nou wel of niet goed genoeg deed (dat kan je idd moeilijk zeggen als je het niet gezien hebt). Maar meer om wanneer het nog een 5 waard is en wanneer een 6/7/8 etc. Want ik hoor alleen maar als het goed ging dat er een 8 gegeven wordt en zodra er iets mis is een 5 Knipoog

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 13:45

Laten filmen is het beste. Dan kun je zelf zien hoe het halsstrekken gaat.
Misschien voelt het alsof je paard naar kniehoogte (of lager) zakt, maar is het tegendeel waar.
Mijn paard gaf mij nl in het begin ook het gevoel alsof ze helemaal liep te stofzuigeren, maar het tegendeel was waar. Ze kwam nog niet eens echt tot kniehoogte.
Ik zeg niet dat het bij jou ook zo is, maar je gevoel kan je dus wel eens bedriegen.
Verder sluit ik me aan bij de post van crossmonster.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 14:05

Als ik het goed begrijp, was je paard dus duidelijk achter de loodlijn in het halsstrekken, je zegt zelf dat hij te rond bleef. Paard volgt dus de hand niet en dat kan geen 6 waard zijn imo. Ik kan me wel vinden in de 5. Het gaat erom zoals Crossmonster al zegt dat je paard de hand volgt. Als je paard achter de loodlijn loopt, loopt ie dus eigenlijk in een houdinkje.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 21:57

Ik heb regelmatig een 7 of 8 voor halsstrekken, dat is het enige wat we goed kunnen Clown

Moos zakt altijd tot ruim aan zijn knieën, blijft op hetzelfde tempo lopen. Mijn volte is niet altijd netjes rond Bloos , maar ik heb nooit het idee dat daar streng op afgestraft wordt.

Mijn enige probleem is dat hij wel eens te diep gaat en te rond in zijn hals blijft, dan krijg ik ook terecht een 5.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 08:36

jammer dat er geen commentaar bij je 5 stond waardoor je begrijpt waarom je dit cijfer krijgt.

Ook ik kom zelden een goed halsstrekken tegen tijdens het jureren. Als het dus maar even kan ga ik dus naar een 8 of 9 om dit te belonen.

Het cijfer wordt uieraard gevorm door het halsstrekken zelf. Dit in combinatie met impuls vind ik de belangrijkste beoordelingsfactoren.
Daarnaast neem je mee, het figuur, stelling en buiging, balans, houding en zit, kwaliteit van de draf, teugels losgegooid etc.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 13:50

Er stond enkel bij 'neusje moet meer naar voren', wat ik zelf dus ook door had, verder kon ik er niks aan ontdekken en staat er dus ook niks bij.

Vandaag weer wedstrijd gehad. Halsstrekken ging ook wel goed, maar iets minder als die proef en had nu een 7 Verward

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:04

jury's!!!! Boos! Haha!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 14:05

Hahaha ach ja, verder waren de punten wel prima, dus klaag ik niet.
Maar vooral op dit punt wordt er nogal wisselend gejureerd Knipoog

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:11

klopt hoor, mijn vorig paardje kon het ook heel goed, kreeg ik ook niet altijd het cijfer dat ik vond dat het waard was.
Mijn huidige paard kan het niet, kreeg ik soms een 6.

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-08 14:16

Ik heb volgens mij ook wel eens een 6 gehad toen hij nog maar amper zakte idd, maar meestal toch wel een 5 of een 4, maar was toen ook helemaal correct Knipoog

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 14:23

Halsstrekken heeft tot doel het tot algehele ontspanning brengen van het paard en het is een controlemiddel of het paard correct is gereden.
De ruiter staat het paard toe zijn hoofd en hals in een geleidelijke beweging naar voren te brengen,met de neus voor de loodlijn tot ongeveer kniehoogte. Het tempo mag tijdens het halsstrekken niet veranderen. De ruiter dient het contact met de mond met een lichte aanleuning te bewerken. Het weer in de hand stellen dient op de voorgeschreven plaats op een vloeiende manier tot stand worden gebracht. De ruiter schuift de teugels met een vloeiende beweging met de rechterhand door de linkerhand en neemt daarbij de teugels in beide handen. Het paard dient daarbij ontspannen en in het juiste tempo te blijven en nageeflijk aan het bit in de juiste houding te komen. Het weer even naar boven komen en weer de hals strekken,eventueel op verzoek van de ruiter, mag niet beschouwd worden als grove fout. Het naar beneden vallen,het uit de hand laten rukken van de teugels of het tegen de hand gaan dient wel als fout te worden gezien.

Ik zelf vind het zeer terecht dat bepaalde mensen een onvoldoende halen voor dit onderdeel. Meestal (lang niet bij iedereen natuurlijk) wordt halsstrekken niet eens meegenomen in de training! Dan moeten ze weer een wedstrijdje rijden met halsstrekken erin en wordt er even een paar keer aan die teugel getrokken om zo een poging te doen dat het paard gaat halsstrekken.
Ik begin mijn losrijden altijd met halsstrekken, zowel in stap, draf en galop. Je paard wordt er super mooi los van en het is gewoon een goede oefening, voor jou en je paard.

carlijntje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 15:45

wat raar, ik wist niet eens dat paarden daar moeite mee hadden, meestal vinden ze het lekker om even hun hals te strekken, met mijn pony had ik daar nooit last van..
denk dat je daar thuis op moet oefenen..en heel rustig langzaam de hals omhoog halen..
hoop dat het straks beter gaat..