Ik ben zo maar, zonder pardon, ingeschreven voor een B-proef op de appaloosadag in Bunschoten, 1 november.
En ik krijg me toch de kriebels als ik eraan denk.

Ik heb echt plankenkoorts in achterlijk hoge mate en ben daarom nooit een wedstrijd gereden. Ik wordt al zenuwachtig als er iemand aan de bakrand staat te kijken.
En nu... rijd ik een paard wat net een paar maandjes heel licht onder het zadel is. En zelf ben ik echt nog nooit ook maar in de buurt gekomen van serieus dressuur rijden. Het paard had eerst een steiger probleem, maar is daar inmiddels vanaf (hoop ik tenminste...). Stap-draf en halt doet ze braaf, galop is nog erg moeilijk. Ze kan soms heel heet worden of opeens nogal lui, ze is nog wat wispelturig.

Nu vreet ik me echt helemaal op, de staleigenaresse en de eigenaar hebben me al verteld dat ze het fantastisch vinden als ik maar niet lager dan laatste wordt. En ze wilden ook al een vrachtlading kalmerende middelen bestellen, helaas reageer ik niet op dat spul.
Hadden jullie dit ook bij de eerste wedstrijd? Nog tips om er levend vanaf te komen?

en hem tijdig meenemen naar allerlei vreemde locaties zodat je niet verrast wordt als je paard ineens heel anders reageert (hoewel je dan ook het voordeel van een overdonderd paard kwijt bent). Verder op de wedstrijddag ruim de tijd nemen zodat je zelf niet hoeft te stressen voor de weg, dat je kunt kijken waar je ringen liggen en hoe ze erbij liggen en eigenlijk is het in je nadeel dat je nog niet weet wat voor jou werkt. Ik moet bijv. wel op het terrein zijn en acclimatiseren, ook tijdig erop om gewoon rustig samen te stappen, maar niet mijn paard vroeg van de trailer halen om te laten grazen oid en al helemaal niet naar andere deelnemers gaan zitten kijken, en iedereen moet me van te voren met rust laten. Maar dat zijn dingen die je proefondervindelijk leert, misschien reageer jij er juist heel goed op om de hele ochtend proeven van andere ruiters te gaan zitten kijken en moet je juist niet te lang losrijden? 
daarom ga ik dus mee als groom, ik ben ook niet goed met wedstrijden
Weten ook nog bokkers ervan!