geen wintervacht ontwikkelen.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

plientjedres

geen wintervacht ontwikkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 21:05

hoi ik heb een vraagje,ik wil dit jaar mijn haflingermerrie zonder deken laten staan.
dit omdat zij last heeft van die huidverstikkings bultjes.
maar nu dus het volgende, overdag staat ze buiten en nu met dit slechte weer sávonds binnen.
maar ze ontwikkeld gewoon geen wintervacht.
ik zie pony's om me heen die zijn al helemaal teddy,maar die van mij is nog zo glad als een spiegeltje en glimt tegen je op.
ze heeft wel verhaart vorige maand en daarna heb ik haar niet meer uitgebreid gepoetst.(ivm ontwikkeling van de wintervacht)
wie kan mij hier advies over geven?

tamary

Re: geen wintervacht ontwikkelen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 21:19

Niet alle paarden maken een mega lange vacht aan. Die van mij maakt voornamelijk meer haar, maar niet vreselijk lang. Als je goed voert kan je pony ook in een wintervacht flink glanzen.
Beste wat je kan doen is je pony goed in de gaten houden of ze het koud krijgt. of met dit weer tot op de huid toe nat wordt. Is dat niet het geval dan voldoet de vacht, ookal ziet dat er voor jouw niet zo uit.
Temperatuur kan je voelen in de oksel gewoon met je hand, is ze daar koud dan kan je er vanuit gaan dat ze het ook koud heeft. Verder veel ruwvoer voeren om de kachel warm te stoken, dan kan ze zichzelf beter warm houden.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 13:07

oke bedankt,tja ze krijgt de hele dag door porties ruw voer en biks dus daar ligt het niet aan Haha!
ik voel altijd aan haar oren, is de oksel beter of maakt at niet veel uit?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:15

Oren kunnen makkelijker afkoelen met regen en wind en daarom zegt dat weinig over de lichaamstemperatuur van het hele paard. Net als jij bv koude handen kan hebben, maar verder warm ingepakt bent en de rest van je lijf niet koud is.
Oksel is meer afgeschermt tegen water en wind, en geeft dus een duidelijker beeld over hoe warm je pony het in het lijf heeft.

raketje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 13:47

Als ze het koud hebben ontwikkelen ze zelf een dikkere vacht,dus je hoeft je geen zorgen te maken.

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:09

je zou eventueel als je echt denkt dat de vacht niet voldoet even de veearts kunnen laten komen, eventueel eens wat bloed kunnen laten trekken om te zien of alles in orde is. Maar zolang je pony niet staat te trillen denk'k ook niet dat je je zorgen moet maken. Gewoon voorzien van onbeperkt ruwvoer, dan komt dat wel in orde. Het is momenteel ook nog niet zo koud...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 16:10

Mijn paard heeft ook geen mega vacht hoor maar dat komt vanzelf wel als het echt kous wordt.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:10

raketje_ schreef:
Als ze het koud hebben ontwikkelen ze zelf een dikkere vacht,dus je hoeft je geen zorgen te maken.

Dat is dus niet waar, mijn pony heeft het snel koud en heb het al eens geprobeerd haar het zelf op te laten lossen, maar daar krijg ik een ziek paard van en echt niet meer vacht.
Dus als de weersomstandigheden te bar worden krijgt zij een deken op.

plientjedres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 11:21

ja mijn vorige paard(kwpn) was in de winter ook zo glad als een aal,die had echt nu met dit weer sávonds al een tussendeken om want die bevroor zowat.
maarja het zal allemaal wel goed komen met m'n pony.
lijkt me zo schattig zo'n teddy beertje.
het is inderdaad ook nog niet zo koud maar zie al zoveel paarden om me heen die wel al een dikke vacht hebben,dus vandaar