Dikke wintervacht, wel of geen zweetdeken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

Dikke wintervacht, wel of geen zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 16:14

Misschien zijn hier wel meer topics over, wel wat gevonden, maar nog niks waar ik echt iets aan heb..

Ik blijf het lastig vinden, mijn paard (fjord x welsh) heeft een heule dikke wintervacht. Door het rijden en longeren zweet hij altijd wel wat, de ene keer meer als de andere. Nou zorg ik er, als het even kan, voor dat hij niet helemaal kleddernat word, maar zweet komt er toch op. Hij zweet vooral in de nek en onder het zadel. Na het rijden gaat hij of in de bak, of in de wei.

Doen jullie een zweetdeken op in zo'n geval? Ik weet dat je moet stappen tot het paard is afgekoeld, en dat dan de huid in ieder geval droog is, ondanks dat de vacht nog nat is.

Nou las ik in een ander topic: als ze nog nat zijn moet je ze eigelijk niet in de wind zetten. Leuke theorie, maar zo werkt het niet altijd. Ook heb ik gelezen, als het regent, moet je ze niet bezweet in buiten zetten, ook een leuke theorie die niet altijd op gaat. Daarnaast lees ik nog wel eens dat paarden met dikke wintervacht weer warm worden van de zweetdeken, en dat je dan weer zou moeten uitstappen.

Kortom, ik zie door de bomen het bos niet meer, dus ik hoop dat jullie mij advies kunnen geven: deken op of niet? hoelang? met hals, zonder hals? fleece of wol? Ik ben benieuwd! Haha!

(scheren is trouwens geen optie)

Gimmick11

Re: Dikke wintervacht, wel of geen zweetdeken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:19

Altijd een deken op als hij nat is van het zweet.

Als je hem namelijk gewoon zó op stal zet/ in de wei, dan wordt het zweet koud en de kou slaat op de spieren.
Hierdoor kan hij verkouden worden.
Je trekt zelf ook weer je jas aan na het rijden, anders krijg je het ijskoud.

Een echte wolle deken vind ik 'swinters het fijnst, want die transporteert de nattigheid naar buiten. De deken wordt aan de bovenkant een beetje vochtig, en je paard is snel droog.

Fleecedeken vind ik wel fijn voor als ie wat minder nat is.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:22

mijn pony is niet geschoren (staat nu alweer aardig in vacht) en staat 24/7 buiten, met mogelijkheid tot schuilen. Ik rijd haar in de winterperiode niet teveel in zweet,maar idd zweten doet ze altijd wel een beetje. Ik gebruik geen zweetdeken..alleen als ze kleddernat is en bijv.in trailer gaat. ik stap vooral goed uit en zodra ik ze terug zet (ook soms idd nog wat nat) geef ik ze voldoende hooi omzich ook weer warm te kunnen houden. ze is tot nu toe nog niet ziek geweest. Haha!

savath

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:23

in de stal zetten tot hij droog is,met een fleece deken of droogwrijven met stro(deed ik vroeger altijd )en dan pas naar buiten.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 11:35

Ik heb geen stal om hem in te zetten, wel een schuilstal, maar als ik hem daar in zet loopt hij toch gelijk weer naar buiten, daar staan ze echt nooit in. Heb niet echt de mogelijkheid om hem er echt in vast te zetten, en dat wil ik ook liever niet.