Mijn paard schiet altijd de stal in

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moby148

Mijn paard schiet altijd de stal in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 22:29

Zodra ik mijn paard de stal in wil zetten, probeert hij er snel in te springen.
Hoe kan ik hem dit afleren?

thura

Re: Mijn paard schiet altijd de stal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:21

waarschijnlijk ziet je paard dit als een soort spel van 'wie er het eerst in is'. volgens mij is het ook een kwestie van dominantie, in dit geval leid jij hem dus niet de stal in maar hij jou.

als oplossing kun je eens proberen hem niet direct in de stal te zetten zoals hij gewend is, op die manier weet hij altijd automatisch wat er gaat gebeuren en kan precies inschatten wanneer hij de stal in kan springen. je zou bijvoorbeeld kunnen proberen je paard voor de verandering eens achterwaarts zijn stal in te parkeren, je zult zien dat je paard verbaasd is omdat er iets gebeurt wat hij niet verwacht had. creativiteit doet wonderen! het houdt je paard mentaal fit en zet hem aan het denken, zodat hij altijd fris is en, niet zoals jouw paard doet, dingen voor vanzelfsprekend beschouwen.

ik kan je nog talloze andere tips geven, maar ik ben meer van de 'natural' kant van paarden benaderen en ik weet niet of je daarin geinteresseerd bent en daarin gelooft. stuur me gerust een pm als je dat wel bent, roept u maar.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:23

Zorgen dat je stal dicht is als je aan komt lopen. Je paard laten staan als je de deur open doet en als hij toch naar binnen wil schieten vast houden en in z'n achteruit zetten. Blijf consequent en 't probleem is waarschijnlijk snel verholpen.

_Blacky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:26

als hij er in schiet, gewoon er weer uit, net zolang tot je paard gewoon netjes de stal in loopt.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:28

Waarom schiet je paard zijn stal in?
Is het een ongehoorzaamheid of angst?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:30

Ik heb er een die angstig is.Die moet ik mooi recht ervoor zetten, anders raakt hij de deur. Als dat een tijd goed gaat wordt hij steeds rustiger.

Animal_ABC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:33

Kan angst zijn om tegen de deur te botsen. Kan ook een andere oorzaak hebben... Aanpak is hetzelfde:
Laat hem stilstaan, achteruit, twee stapjes vooruit, stapje achteruit, al voordat je aan zijn stal komt. Ga zo steeds dichter naar zijn stal en leidt hem op die manier naar binnen. Het is belangrijk om dat eerst ergens anders te doen, niet meteen aan de staldeur. Daar heeft hij al een gewoonte (in de stal vliegen), en het is moeilijker om het achteruit gaan daar te gaan oefenen.

Succes!

paint_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 19:33

Je moet vlak voor de stal hem (proberen) stil te zetten en als hij gewoon blijft staan belonen, als hij niet gewoon blijft staan kun je hem het beste een paar pasjes achterwaarts zetten en dan opnieuw voor de ingang van de box stilstaan, herhaal dit totdat hij gewoon stil blijft staan voor je.

heb je wel eens aan grondwerk gedacht? daar worden paarden super gehoorzaam van! er zijn hier genoeg forums over grondwerk!

Wat ik altijd doe bij paarden die ik niet, goed, ken is dat jij zelf eerst de box in loopt en dan laat je het paard een half cirkeltje om je heen lopen totdat hij met zijn neus bij jou is. Zo kun je makkelijk en veilig het halster afdoen zonder omver gelopen te worden.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:18

Bij sommige paarden werkt stil zetten juist averechts.
Liever gewoon doorlopen in een wat rustiger tempo, dan stil zetten..
Ze weten wat er komen gaat, en door stil zetten kan je juist meer stress krijgen, en dat kan weer funest werken..

Daarom eerst eens kijken wat de oorzaak is.. en 'hoe' je paard zijn karakter is.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:21

Helemaal mee eens. Ik heb echt zo'n bloedkikker en als je die vaak stil gaat zetten, naait hij zichzelf helemaal op.

_Eigenwijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 19:45

Samen de stal inlopen omdraaien en dan pas halster afhalen?
Of stilzetten, of beide.
Misschien een questie van uitproberen.

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:31

ik heb er ook 1 die af en toe die fratsen uithaald...maar dat komt omdat hij angstig is voor het paard een stal naast hem(als ik de mijne in de stal wilt zetten geeft dat paard een trap (knal)met zijn achterbeen tegen de wand..mijn paard durft soms niet de stal in of schiet ineens de stal in...ik heb hem beetje bij beetje laten wennen dat hij niet hoeft te schikken en belonen als het goed gaat.

ik zou want andere bokkers ook zeggen - stal deur dicht houden - je patroon veranderen-snapt je paard het even niet meer-en belonen als het goed gaat.

MaaikeMo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 12:26

ik had dat ook met een paard, maar die was heel bang, die was ooit zo hard tegen staldeur aangelopen.. en sindsdien deed ie dat.. ik bleef gewoon rustig.. uiteindelijk werd t wel minder

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 18:21

mijn verzorgpony had dat ook, hebben we afgeleert, weet je hoe?
elke keer als ze d'r stal inrende moest ze er gelijk weer uit, tot ze netjes zonder trekken voor de stal wachtte, dan mocht ze er pas in, en als ze het dan goed doet, heel goed belonen:)