De waarheid over het schuren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

De waarheid over het schuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 08:42

Er zijn hier vaak topics over het schuren van een paard aan de mens.
Veel mensen zien het als gebrek aan respekt, bewijs dat je paard je als ranglagere ziet, minachting... enz.
Anderen vinden het wel snoezig.
Een mening gerelateerd aan de optie ' gebrek aan respekt' is dat een paard zich nooit aan een ranghoger/dominant paard zal schuren.
Een andere mening die ik heb gelezen is dat paarden zich graag aan andere paarden en mensen schuren omdat de kans op verwondingen dan veel lager is, vooral bij gevoelige delen zoals ogen.

Omdat ik zelf een dominante (maar voor mij superlieve) haflinger heb, die zijn ogen aan mij (en aan de merrie die bij hem in de wei staat) schuurt besloot ik vandaag maar eens de proef op de som te nemen. (als overtuigd NH-er met veel interesse in paardengedrag Haha! )Ik ben grieperig en van werken met het paard komt toch geen hout, maar ik wil er wel altijd minstens een half uurtje mee doorbrengen... dus dat leek mij een zinvolle tijdsvulling. Haha!

Mijn paarden staan altijd buiten, maar hebben vrije toegang tot een grote stal, waar ze twee keer per dag een hapje lijnzaadbrokjes en een appeltje krijgen. Ze staan nl in een erg groot gebied en op die manier weet ik zeker dat ik ze bij de stal aantref rond de tijd dat ik kom en kan ik hen controleren.
Zoals vaker als ik niet met mijn paardje werk (het andere paard is van mij man) blijf ik een poos in de stal rondhangen. Vooral mijn haf blijft dan ook in de stal. Het paard van mijn man gaat altijd weg, maar komt na vijf minuten paniekerig teruggehold omdat mijn haf in de stal is gebleven. Mijn haf is ranghoogste. HIj stond voorheen in een grote kudde met ondermeer hengsten en was ook daar de leider. Een dier wat dus zeer hoog in rang staat.

Goed... nadat ik een tijd in de stal had doorgebracht, volledig was onderzocht (lippen die over je hele lichaam wiebelen), zijn oogjes aan mij waren geschuurd (ik geef dan altijd tegendruk... vind hij heerlijk) en ik volledig ben schoongewassen (zal nodig zijn geweest Clown ) ging ik zijn gedrag spiegelen. Hem volledig onderzoeken (gebruikte niet echt mijn lippen, want dat is zo harig, maar deed net alsof) Het schoonlikken verving ik dan maar ff met mijn handen Clown en ging ik daarna uitgebreid mijn kop aan hem schuren. Als hij zich als ranghogere ziet en een ranghogere dat nooit toestaat van een ranglagere, zou hij het dus niet moeten accepteren, was mijn gedachte. Maar hij deed precies hetzelfde wat ik altijd doe. HIj gaf wat tegendruk en liet het allemaal met een tevreden blik in zijn ogen/oortjes naar voren toe. Volgens mij vond hij het wel grappig.

Mijn conclusie... Hij doet het niet uit minachting, maar gewoon omdat hij het lekker vind en blijkbaar van mening is dat hij dat bij mij veilig kan doen.

Nu doch even een waarschuwing: Voordat we dadelijk allemaal ruitertjes van de stalwand moeten krabben die door mijn verhaal denken dat het allemaal vriendelijkheid is.... Ik geloof zeker dat er wel degelijk paarden zijn die dit tegen iemand kunnen gebruiken en idd op die wijze iemand wegduwen/tegen de wand plakken om hun plaats duidelijk te maken. Je ziet uiteindelijk ook duidelijk een dominant paard een ander paard gewoon aan de kant duwen (mijn haf doet het in elk geval vaak bij andere paarden... lekker lomp wegduwen... weg daar... ik ga hier staan)
Maar het hoeft dus zeker geen dominantie of minachting te zijn. Een paard kan het ook doen omdat het gewoon zo lekker is en omdat hij zich aan mens of andere paard niet kan bezeren. Maar het kan wel dominantie zijn... het is dus erg verstandig om voor jezelf zeker te weten dat je goed in staat bent om gedrag in te schatten (paard kunnen lezen) en te weten wanneer je met dominantie te maken hebt.
Verder kan ik mij ook voorstellen dat iemand niet gecharmeerd is van een hoofdstel met gespen, die je huid open halen. Maar schrob dan je paard lekker met een doek op de zweterige plekjes of geef hem een andere lekkere veilige plek om eens lekker te krabben. Ik weet zeker dat hij daar dan blij mee is.

Want laten we eerlijk zijn... wat is nu lekkerder dan eens stevig te krabben bij jeuk?

Pluizebolpum

Re: De waarheid over het schuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:07

Ik heb ook van huis uit geleerd dat het dominantie is, dat schuren. En bij sommige paarden voelde dat ook echt wel zo.
De paardjes bij ons mogen ook graag schuren en gebruiken daarvoor het liefst mensen, bij gebrek aan mens doen ze het tegen de poetspaal. Vandaar dat ik me al eens afvroeg in hoeverre het idd alleen om dominantie gaat. Want waarom zou een paard zich dominant opstellen tegenover een paal?!? Vooral als ze voor de rest zich absoluut niet dominant gedragen tegenover hun mensen. Je zou denken dat, mochten ze mij als ranglagere zien, ze het ook niet goedkeuren als ik hun eten weghaal. Een enkele keer verplaats ik het hooi omdat het bij nader inzien niet helemaal lekker ligt op die plek. Ze vinden het niet leuk, logisch, maar laten het rustig toe. Lijkt mij dat ze mij dan toch als een wat dominanter tiepje zien, ook omdat ze bv netjes opzij gaan als ik erlangs wil net.

Al met al laat ik het wel vaak toe, alleen al omdat de merries het zo heerlijk vinden om na het rijden even het hoofd te schuren (gespen zijn idd wat pijnlijk af en toe) en je ziet ze gewoon genieten. Ik zal voor de gein ook eens terug gaan schuren, kijken wat de meiden dan doen... Haha!

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:18

leuk om te lezen, ik lees zowieso mijn pony, vaak laat ik mijn vingers (als zijnde paardenlippen) langs dr lijf gaan tot ze aanduwt of omkijkt, dan ff lekker krabben, wrijven etc en ze staat volop te genieten. Meestal krijg ik dezelfde behandeling terug waarbij ze vooral in de zomer veel moeite doet om mijn shirt omhoog te krijgen zodat ze bij mijn blote buik/rug kan (of dat nou lekkerder voelt of dat ze het doet omdat ik dan zo grappige geluiden ga maken omdat het kietelt is de vraag) Na het rijden "poets" ik ook met mijn handen de kriebelplekjes van het tuig

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 09:34

Voor mij is het onderzoeken van paardengedrag juist zo interessant, omdat vrijwel alle gedrag meerdere betekenissen kan hebben. Mijn paard kwam gisteren in volle vaart in zijn achteruit op me af (dit is een paard waar ik nog niet zoveel vertrouwen in heb. Hij is erg schuw en heeft bij zijn vorige eigenaars veel slaag gehad, zelfs met stokken). Ik schrok me een hoedje, tot ik erachter kwam dat hij alleen maar wilde dat ik hem lekker aan zijn staart zou krabben. Ik heb meteen van de gelegenheid gebruik gemaakt en heb even flink gekrabbeld. En dat, terwijl toen ik een paar dagen geleden zijn billen aan wilde raken dat hem beangstigde en hij meteen begon te dreigen. Dit was dus een mooie nieuwe mijlpaal in zijn ontwikkeling!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 10:25

Mascusa.. helemaal geweldig. Je voorzichtigheid op het eerste moment is helemaal gerechtvaardigd bij een paard wat je niet goed kent. Maar ik heb er dus ook een die mij altijd zijn billen aanbied om eens lekker gekrabbeld te worden. haha.. en de haf waarover ik vertel, vindt het heerlijk als ik zijn staartwortel masseer. (een oud zigeunergebruik om de gunst van een paard te verwerven) maar ik hou wel altijd een alert oogje in het zeil, ongeacht hoe goed ik ze ken. Maar dit is bij jou paard dus idd een mijlpaal. Ik ben ook gek op dit soort experimentjes...
Pluizebolplum... ben benieuwd hoe jouw dames reageren.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:39

Grappig, dat dat een oud zigeunergebruik is...
Ik gebruik het staartkrabbelen als lesmethode bij jongspul om ze te laten wennen aan dat er weleens iemand achter ze kan staan (en dat dat niet eng is, maar héérlijk - als ik al die rare koppies mag geloven). Enige nadeel is dat ze dan idd weleens naar achteren schuifelen, Clever duwt trouwens gewoon zijn kont tegen je aan, en dat dat kan lijken alsof ze gaan trappen. Enige verschil is dat deze paarden voor de duidelijkheid alvast de koppies in 'genietstand' zetten...

Vandaag nog niets geprobeert. De dames waren zwaar in mineur door het slechte weer en ikzelf was er ook niet echt voor in de stemming (druk, druk, druk), morgen is het rustiger dus een betere tijd om 'gekkigheid' uit te halen. Hopelijk ook wat beter weer want mén wat kan die ouwe sjaggie worden van regen...

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:11

Het maakt mij enit uit of het schuren uit dominantie voortkomt of niet ik wil het gewoon niet hebben.

Hebben ze geen tuig om kan het inderdaad niet zoveel kwaad maar als een paard lekker voor zijn plezier komt schuren emt een hoofdstle om over je blote armen, kan het voor hem plezierig zijn maar voor mij niet.

Dat is de reden dat ik schuren nooit toe sta, waarom ze het doen vind ik dan niet belangrijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:19

Ik moet mijn paard zomers bijna iedere dag wassen en insmeren ivm zomerexceem, en zodra ik begin in te masseren drukte ze haar hele staartwortel in mijn hand. Maar verder schuurt ze nooit aan mij, altijd aan de stal of aan een paal ofzo

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:21

Wat leuk gedaan en geschreven Liljebo. Ga ik idd ook eens proberen, want ik heb het idee dat mijn fjord het ook helemaal niet vanuit dominantie doet. Het verhaal van Macusa herken ik ook. Een tijdje terug was Bellatrix foto's aan het maken van mn paardjes en ik aai mn shetje bij zn achterste. Mn fjord werd een piepklein beetje jaloers, dus ik laat de kleine los en loop 2 a 3 meter naar mn fjord. Opeens zie ik vanuit mn ooghoek die kleine met zn kont naar me toe komen en een supergeconcentreerd koppie (ongetwijfeld het sturen in zn achterwaarts) Wat bleek, meneer presenteerde zn kont en vond dat ik nog niet klaar was met kriebelen.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:22

Ik sta het vaak wel toe, moet zeggen dat ze voorzichtig doet. Probeert niet om me omver te duwen.
Dan kan je het ook stoppen op het moment dat het niet uitkomt)vanwege het dragen van een t-shirt en niet je dikke winterjas)

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 14:50

Ik laat mijn paard altijd schuren als ik heb gereden en het hoofdstel eraf doe. En daarna ga ik altijd met haar haar uitstappen en dan loopt ze gewoon achter me aan zonder halster enzo. Dus volgens mij ben ik dan altijd nog de leider en niet zij! Wat ik dus wil zeggen dat het daar niks mee te maken heeft vind ik.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 06:34

Hele leuke reacties allemaal. Persoonlijk vind ik het wel iets intiems en gezelligs hebben om een beetje aan elkaar te frummelen. Leuk dat meer mensen er zo over denken. Want een paard kan borstelen en toileteren leuk vinden (niet altijd trouwens) maar het wederzijds friemelen wordt meer gewaardeerd. Volgens mij dan.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 06:48

liljebo schreef:
Want een paard kan borstelen en toileteren leuk vinden (niet altijd trouwens) maar het wederzijds friemelen wordt meer gewaardeerd. Volgens mij dan.

Jackie vindt borstelen ook niet leuk, ze houdt er niet zo van om er als een barbiepaard uit te zien. De netjes geborstelde maantjes worden dan ook zo snel mogelijk weer door de war gebracht. Maar kroelen en met de rosborstel over bepaalde plekjes raggen kan zij eindeloos volhouden (ik niet, krijg er lamme armen van). En dat koppie dan ook! Ze weet dan van de gekkigheid niet meer hoe ze dat ding moet houden...
De oudste vindt tutten dan weer wel lekker, maar misschien meer voor de persoonlijke aandacht en het gefriemel aan haar lijf dan dat ze het fijn vindt om er netjes uit te zien. Ze valt gewoon in slaap op de poetsplaats om dan in het landje uitgebreidt te gaan liggen rollen. Mevrouw heeft trouwens onlangs pas uitgevonden dat kroelen toch wel echt lekker is. Dan gaat heel voorzichtig; eerst gaat het onderlipje bibberen, dan het koppie wat schuin en dan geeft ze zich helemaal over en gaat ze ook van die rare bekken trekken.
Wat zijn het toch een heerlijke gekke beesten ook... Haha!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 08:46

Heerlijk he... dat intensieve contact. En de manier waarop ze laten blijken dat ze het fijn vinden. Ik kan daar echt van genieten. Alleen met kriebelen op de achterhand moet ik uitkijken... Toni begint dan helemaal te wiebelen van genot op zijn achterbenen, erdoorheen te zakken en te trampelen. Dan is het handig om je tenen uit de buurt te hebben.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 09:14

Oh, echt wel...Dat met die tenen doet auw, weet ik uit ervaring...
Ik geniet er net zo van, dat 'gerommel' met die dieren. Ik vind het soms eigenlijk leuker dan rijden, zelfs. Ik heb daar weleens in het landje gestaan met aan allebei de kanten een jeugdige jongeheer in totale extase, ik maar krabben en die koppies almaar gekker. Totdat de dames eraan kwamen, vonden dat het hun beurt was en het jongspul wegjoegen...
Met het zweetmes de lange wintervacht wegraggen vinden ze ook het toppunt van heerlijkheid. Zodra ik met dat ding een landje inloop komen er van alle kanten (nou...'t zijn d'r maar vier) paarden én kauwtjes (voor de vacht - heerlijk nestmateriaal) aanracen voor een ontharingskuurtje. Maar ook als ik een van de paardjes vast heb staan. Kom ik met het zweetmes dan gaan ze al helemaal schuin met het hoofd en alvast met de lipjes heen en weer, nog voordat ik iets gedaan heb...
En dan, hoe gemeen, even wachten. Dan trekt zo'n koppie weer recht en draait 't zich om, heel verbaast: 'Waar blijf je nou?'

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:14

Mijn paard is sowieso zo al in welke kudde ze ook komt een pispaal. Ze is echt heel erg asociaal en onderdanig. Ook ik krijg er alles mee gedaan. Ik zet haar waar ik wil, ik duw haar alle kanten op met het minste gewicht, ik raak haar aan waar ik wil, ik hang ik spring, ik doe alles wat ik wil en ik krijg er geen protest op. Voor mij toch een duidelijk signaal dat ik de dominante persoon hier ben.
Maar als ik bv gedaan heb met rijden, dan gebeurt het wel eens dat ze met haar hoofd tegen me aan komt. Eerst heel lichtjes, maar als ze merkt dat ik toestemming geef, schuurt ze eens lekker tegen me aan. Totdat ik zeg dat het genoeg is, dan moet ik haar ook maar 1 keer stoppen en dan is het ook volledig gedaan.
Daarom heb ik ook altijd mijn bedenkingen wanneer iemand zegt dat dit louter door dominante paarden gedaan wordt.

En ik vindt het ook heerlijk om te frunniken Haha! . Mijn paard vindt het fijn als ik met een harde borstel over de manen aan haar schoft schuur, en som ook over de laatste helft van haar manenkam. Komt ze altijd terugkolen aan mijn laars, en af en toe mijn achterwerk Clown .

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 17:48

Ik heb het toch maar even geprobeert, dat terugschuren. Prairie, de leidmerrie van onze 'kudde', vond het best, bleef lekker staan, oogjes op halfzeven en ging idd ook wat tegendruk geven. Daarna zijn we rustig samen naar stal gesjokt, waar de jeugd al stond te springen om voer. Prair is slimmer; die weet dat voer pas komt als er een mens bij is.

Maar om nou te zeggen dat het een aanraden is, dat terugschuren...
Ze keken toch een keer extra op bij de winkel toen ik daar met een enorme veeg op mijn hoofd kwam afrekenen (was weer eens wat anders dan vieze handen, hooi in mijn haar of paardenlucht), ik was even vergeten dat Prairie uitgebreid had liggen rollen. Tong uitsteken
Gelukkig had de poes thuis daar een goede remedie voor; een totale hoofd-sopbeurt...

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 18:06

Haha, waar dieren al niet goed voor zijn

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 18:34

Nagelbijten / Gniffelen Moet je eens gaan spiegelen als ze met de lippen over je heen flapperen... harig hoor..... Haha!
Maar je ziet wel dat je leidmerrie het accepteert en dat het schuren van haar dus niet betekent dat ze zich dominant tov jouw voelt, maar gewoon omdat het lekker is.
Snap ik Haha!

chelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:15

hahaha wel heel schattig

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 05:08

je hebt schuren en schuren Knipoog schuren vind ik prima, maar duwen niet. Van mij mag mijn paard aangeven dat ze graag gekriebelt wil worden en dan beslis ik of ik daar op in ga. Als ze een hoofdstel inheeft, ga ik daar bijvoorbeeld niet op in. Dan doe ik eerst het hoofdstel af, pak ik zo'n lekkere handros en dan mag ze zich helemaal uitleven met haar hoofd tegen de handros Haha!
om te voorkomen dat ze gaan duwen, kan je in plaats van je paard laten schuren, zelf hard krabben met je handen, dat vind die van mij nog beter Haha!

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 05:20

Wat een leuk verhaal Haha! Ik vind jouw gedachtengang ook wel grappig, niet naar andere mensen luisteren, maar je eigen filosofie erop loslaten. Mijn merrie was in het begin erg angstig en ook zeer afstandelijk. Nu, 2 jaar later, is ze totaal omgekeerd en vind het heerlijk om te knuffelen. Met hoofdstel mag zij haar hoofd inderdaad ook niet schuren, want haar voorkeur gaat uit om deze tegen de bakrand of het hek te schuren. Als ik bij haar sta dan heeft ze vaak de vreemde gewoonte om haar ogen tegen me aan te leggen. Of me er continue mee aan te tikken. Dit doet ze overgens op stal ook wel eens. Echt schuren doet ze me dan weer niet. Wat ik zo grappig vind is dat wanneer ze naast een ander paard staat en ik haar schoft kriebel, dat zij dan de schoft van het andere paard gaat opzoeken en deze dan gaat krabben.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-08 05:39

Ik ben altijd al eigenwijs geweest... Haha!
Erg leuk dat je paard zo in haar voordeel is veranderd. Dat is natuurlijk een compliment aan jou.
Dat kriebelen van een ander paard als ze zelf wordt gekriebeld ken ik. Mijn paard doet het ook, bij zijn vriendinmerrie. De merrie doet het bij hem, als mijn man haar kriebelt. En zo staan we dan ooit in een vierkantje....

Overigens moet ik zeggen dat hij alleen zijn ogen aan mij schuurt. Nek, rug of kont schuurt hij aan bomen, stalpost en wat er nog meer voor handen is. Maar zijn ogen kan hij natuurlijk makkelijk verwonden bij het schuren, dus ik verwacht dat hij het daarom doet. Duwen sta ik overigens niet toe. Dat doet hij normaal gesproken dan ook niet (behalve af en toe... ff kijken hoe de verhoudingen nog liggen.. Tong uitsteken . )
Daar heb je dus gelijk in, Sanne.

Zelf krabbelen doe ik ook. Vooral als ik zie dat hij jeuk heeft en er niet zo goed bij kan. Moet je die kop dan van hem zien.... geweldig Clown

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 05:44

haha, daarom zei ik al: je hebt schuren en schuren Knipoog
soms zie je iemand het halve erf over geschuurd worden, dan heeft dat paard gewoon een creatieve manier gevonden om zijn mens te bewegen Haha!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 05:55

Héhé, eindelijk een goed stukje hierover. Ik ben het 100% met je eens Ja