expres op hooi plassen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rayatje

expres op hooi plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 07:46

Word er onderhand echt gek van iedere keer als ik ze hooi geef gaat er 1 op staan plassen.
Vaak zodra t weggelegd wordt gelijk plassen erover,
Soms ook als er niemand is maar bijna altijd is erover geplast en eten ze t niet meer.
Is hier iets aan te doen behalve in netten doen ?
Wat zou de rede zijn hiervan?

Arabesk

Re: expres op hooi plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 07:51

Ze pissen liever in iets dat het opspatten van hun pis tegengaat. Ik word er ook niet goed van, het lijkt wel een soort ethologische behoefte om in je eigen hooi te zeiken als paard.

Wij hebben het nu dan ook in netten hangen Cool En we hebben oud hooi op een plek gegooid die hun toilet is. Kunnen ze daar lekker in zeiken.

Rayatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 07:55

Ja hij is echt de enigste die het continu doet pff terwijl hij dus ook vaak zat gewoon op de tegels gaat staan plassen Clown of op het zand ipv in de stal.

strax krijgt hij een ruif in zn stal hoop dat t dan over is als ze hun eigen ruif hebben want zodra er bij 1 iets op de grond lig gaat hij

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 07:55

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 07:56

gewoon expres wat laten liggn. doe ik bij die van mij ook en die gaat keurig daarop staan plassen en eet netjes zn nieuwe hooi op.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 16:53

Wij hebben ook altijd ergens een plek van ong, 3 bij 3 meter waar we oud hooi neergooien, en daar gaan ze dan plassen en niet in je goede hooi.
Je hooi ergens in voeren bv. een badkuip of grote krat ofzo helpt natuurlijk ook.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:06

Ik heb ook eens gehoord dat het een teken van dominantie zou zijn?

omaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 17:00

Als de mijne het niet leker vind, gaat hij er op mesten.Lijkt wel een soort van hint...

_Tiffany_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 09:44

deed die van mij ook altijd, erg vaag

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:10

Hier hetzelfde probleem, nu leg ik met hooi voeren het hooi in een smalle strook bij het gaas.
Wat ik ook ideaal vond als tip en vaker gezien: een oude traktorband en daar je hooi in doen, daar wil ik ook nog graag achteraan om zo'n ding ergens vandaan te vissen.
Ik moet er niet aan denken om in mijn eigen eten... *brrrrrrrr. Je word er ook gek van hoor, snap het topic wel, vooral omdat het zo'n troep wordt in de wei.

( die badkuip hierboven genoemd vind ik ook een wereldidee!)

ladyroxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:41

Je ziet dat gedrag ook vaak als je net de stal hebt uitgemest en er daarna fris stro in hebt gegooid.
Ik heb een paar grote stoeptegels in het land liggen waar ik ze voer, vaste plek en er nooit geen last meer van!

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:57

hier viel het me op bij het veulen wat in april is geboren, hij heeft het een tijdje gedaan en dat ging weer over, nu is er een 2e veulen in september geboren en hem heb ik het ook een paar keer zien doen.
beide zijn hengstjes, de andere 4 (3 merries en 1 ruin) heb ik dit nog nooit zien doen.
wel plassen de dames het liefst in de loopstal, bij voorkeur op stro(wat ik neerleg om snachts wat extra te knabbelen te hebben, nu dus in een net)

Kaspar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 10:55

Ik voer in een groot plastic groente krat.
Ook die 2 van mij maakten een enorme bende toe het nog op de grond lag. Op stal krijgen ze nu hooi in een net