voor het eerst naar het strand

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

celticpony

voor het eerst naar het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 21:24

as weekend gaan we,heeel gezellig, met 3 vrouwen (jawel kids en mannen blijven thuis) een weekendje genieten op het strand met onze paardjes. Voor mijn pony is het voor het eerst dat ze een stap op het strand zal zetten. Ik rijd haar veel buiten,maar het is een aardige pittige dame, die als ze eenmaal warm is, heerlijk kan losdraaien Haha!
Zijn er nog leuke tips om rekening mee te houden specifiek voor het rijden op het strand. Bijv.wel/niet vloedlijn rijden. Vraag me af wat ze met de wind doet.Ben heel benieuwd in hoeverre mensen extra veiligheid zoals peesjes ed inzetten.(doe ik normaal niet) en waarom, etc,etc.
ben eigenlijk gewoon benieuwd naar jullie verhalen.

benangelique

Re: voor het eerst naar het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:28

noob krijgt springschoenen om, omdat hij toch grotere sprongen neemt dan normaal kan hij zich dan makkelijker aantikken en laten we dat nou net niet willen. verder heeft hij altijd peeskappen en strijklappen om.
hou je paard zoveel mogelijk achter de andere 2 en spreek af dat je niet voluit gaat.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 21:55

dat Achter de andere twee zal voornamenlijk het probleem zijn. We rijden regelmatig samen en dame is gewend vanwege haar hoge basistempo en temperament voorop te rijden. Duld niemand voor/naast zich. Zie de bui wel hangen. Mijn probleem is nu ook eigenlijk wel dat ik niet bang ben aangelegd en haar wel durf te laten gaan, zij dit van mij ook gewend is op de plaatsen waar we nu rijden.(even los van de discussie dat je je paard natuurlijk overal onder controle zou moeten houden.. Clown )
MAAR ja In hoeverre dat met zo'n 1e keer iuberhaupt verantwoord is....vind zo'n opmerking als aantikken bijvoorbeeld ook prettig om in achterhoofd te houden

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 07:09

Eerste keer op het strand, pittige tante? Dan is galop voor sukkels!
Klassieke fout en ja, ik spreek uit eigen ervaring.
Voor de rest doe je niks om benen; strandzand schuurt erger dan schuurpapier! Pas daar dus heel erg mee op, zeker als je paard het al niet gewend is.
Let op als je bij de branding komt; paarden kunnen behoorlijk debiel doen om het "aanstormende" water te ontwijken; je zult de eerste niet zijn die er op zo'n moment afstrort. Denk hierbij ook aan de overige strandgangers. Afgelopen weekend weer zo'n stel randdebielen tegen gekomen; gewoon de paarden losgooien op het drukste deel van het strand. Er moesten enkele mensen springen voor hun leven! En bedankt; hoe verpest je het voor de rest........

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 07:43

absoluut rekening houden met de andere strandgangers. mensen lopen graag langs de waterlijn omdat het zand daar hard is. ik rij dus altijd op het midden van het strand.
waar ga je naar toe?

met de beenbescherming heb ik nog nooit problemen gehad. benen goed afspuiten na je strandbezoek.

Maron

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 12:13

in eerste instantie geniet ervan!! en in tweede instantie sluit ik me helemaal aan bij ikke,.... ze kunnen behoorlijk de kolder in hun kop krijgen, begint al zodra ze de zee nog maar ruiken, gebruik je verstand en ga zekers niet helemaal los, kijk uit voor de golfbrekers! die kunnen soms akelig goed verstopt zitten Knipoog

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 12:56

fijne tips! neem idd ter harte wat jullie zeggen.
we gaan naar ouddorp..erg breed en heeeel rustig geloof ik,eventueel nog een dagje bruinisse. Word rot weer,maar kan tot nu toe voorpret nietdrukken.

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 13:11

gewoon lekker gaan genieten en voor de rest opletten op andere strandgangers en de eerste keer niet vol uit gaan. anders denkt paard straks iedere keer bij het strand dat hij hard mag. let idd op golfbrekers en eventueel pieren als die er zijn.
ik rij meestal bij de vloedlijn. zand is er mooi hard en lessy vindt het heerlijk om in het water te lopen, dus dat nemen we dan ook gelijk mee. voor de rest idd opletten als je het water in wil. sommige paarden kunnen idd behoorlijk de kolder in de kop krijgen van de wind en het aanstormende water.

Sjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 12:46

Wat Ikke al aangeeft, ik zou met een heet dier voor de eerste keer op het strand is, vooral een kalm ritje maken. Als je nu voluit gaat, zal ze de volgende keer dat ze het strand ruikt al voluit willen gaan. Die link is niet moeilijk te leggen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 12:15

Wij zijn gisteren voor het eerst met ons paard naar het strand geweest. We hebben wel eerst een rit drie kwartier door de duinen gemaakt om de frissigheid eraf te halen maar hij was superbraaf. Het water vond hij niet geweldig maar een andere ruiter met paard heeft ons even geholpen en zo heeft Kilian ook even in de zee gelopen, hetzij met de nodige zijsprongen en een bokje. Gelukkig voor hem was het strand breed genoeg om hierna een stuk van de vloedlijn een drafje en galopje mee te kunnen pakken, al bleef hij wel steeds met een scheef oog naar de zee kijken. Ik vond het echt een geweldige ervaring en superjammer dat we zo ver rijden van het strand af wonen.
Ik zou anderen die dit ook willen gaan doen de locatie aan willen raden waar wij ook geweest zijn, de parkeerplaats bij Hargen aan Zee (tussen Schoorl en Petten in). Je kunt of meteen het strand op vanaf de parkeerplaats, of eerst een duinrit maken. De parkeerplaats is voldoende ruim en toen wij er waren, waren er veel meer mensen met paarden dus er zijn altijd mensen die je de weg kunnen wijzen of, zoals bij ons, je een handje kunnen helpen als je paard koudwatervrees heeft. Strand is erg breed, gisteren was het heel druk met wandelaars maar er is voldoende ruimte om gewoon je gang te gaan.