paard gaat niet door water/ plassen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

paris20

paard gaat niet door water/ plassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:51

hey ik zit met een klein probleempje, mijn paard wil apsoluut niet door regenplassen heen of ander water.
ik heb t geprobeerd aan de hand, met iets lekker en zonder.
als ik aan t rijden ben wil hij er ook met geen mogelijkheid door, t word wel erg lastig nu t winter gaat worden wand onze bak is na veel regen een zwembad haha.
hij gaat voledig in de rem en zelf zo hard dan als ik draaf dan ik er bijna overheen vlieg. Huilen
ik probeer m niet te dwingen maar m met zelfvertrouwen te leiden Clown
als ik een anders paard voor laat gaan kijkt hij alleen en gaat er zijwaarts langs.
als hij in de padock staat en er licht overal water blijft hij doodstil staan en draait zig alleen om op de zelfde plek,
weten jullie een oplossing? ik niet hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.
sorry voor de spelfouten moest zo snel typen heb fisite haha

xmarliez

Re: paard gaat niet door water/ plassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 19:26

ik heb percies het zelfde probleem haha Tong uitsteken ik volg dit even Lachen

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 21:23

niemand iets?

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:51

Kun je 'm niet gewoon losgooien in een kleddernatte bak? Tong uitsteken Mijn paardje is er ook geen fan van, maar vandaag kon ie moeilijk op een droog stuk blijven staan dus hij ging toch door de plassen heen, en hard ook!

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 15:55

Heel verstandig van je paard! Je paard kan niet inschatten hoe diep het water is. Waarvan jij wéét dat een plas op de weg maar hooguit 5 centimeter diep kan zijn, heeft je paard geen idee en doet 'ie het niet omdat hij er anders misschien wel in verzuipt.
Rustig aan wennen dus, bijvoorbeeld in een natte wei, een natte bak of door er buiten eerst voor te lopen om te laten zien dat het kan. hij moet leren dat hij ook daarbij op jou kan vertrouwen.

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 18:32

ja als je t zo bekijkt is t inderdaad erg slim haha en ik begrijp dat ok wel.
als ik m losgooi in een kletsnatte bak dan gaat hij langs t randje waar geen water licht lopen en blijft dan op een droge plek staan, hij laat zig ook door niks of niemand opjagen en veroert geen vin naar t natte haha kan er natuurlijk wel om lachen maar als ik moet lessen en er is alleen maar water in de bak word t tog erg lastig

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 18:46

Ja, inderdaad wel heel lastig, dat kan ik me voorstellen! Misschien is hij wel een keer erg geschrokken omdat een plas onverwacht dieper was dan hij had gedacht ofzo. Als je nou zelf midden in de plas gaat staan en hem naar je toe lokt?

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-08 19:46

nee dan komt hij naar de rant toe lopen maar gaat er niet in, niet met biks ook niet et musli.
ik ga m als t niet lukt ook niet duwen of trekken(dwingen), ik laat m gewoon gaan ben bang dat t anders alleen maar erger word. Morgen heb ik weer les en de bak lijkt wel de noordzee haha we zullen wel zien hoe t gaat.

Maritdegroot

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 20:31

mijn vz paard wou dit ook niet, in het bos, we moesten wel want het was een pad van anderhalf meter breed. na 10 min. geprobeerd te hebben stond ze nog op dezelfde plaats.
Toen ben ik er afgestapt en ben zelf de waterplas ingelopen en wat denk je, mevrouw liep keurig netjes mee.
Ze loopt er nu wel vrij snel doorheen en begint zelf wat te spelen in het water.
misschien kun je dit ook eens proberen

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 08:56

heb ik a heel vak geprobeerd

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 08:59

Ik lees ook even mee. Mijn paard vindt het in de bak wel leuk om door de modder te stampen. (we hebben niet vaak echte plassen in de bak) Maar buiten de bak durft ze absoluut niet door water! Ik heb alles geprobeerd. Boos worden, net zolang wachten tot ze er wel doorheen gaat, afstappen en zelf er doorheen lopen, lokken met snoepjes.....Ze doet het gewoon NIET.

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 12:35

ja dat is een moeilijk geval!!
ik denk dat je gewoon heeeel veel moet oefenen Tong uitsteken
misschien eerst door van die hele kleine plasjes een beetje laten snuffelen,
ik zou t ook echt niet weten als ie zo moeilijk doet!
succes verder!

SpecialPearl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:39

Mijn pony wou eerder ook nooit door water plassen heen.
Ik heb echt veel geduld met haar moeten hebben, maar nu gaat ze er (meestal Bloos ) wel door heen.
Als ze er niet door heen wou, heb ik haar stil laten staan, en telkens een stukje laten lopen. Daar ging ze natuurlijk tegen in. Maar heb het net zolang vol gehouden, dat ze het opgaf. (de volhouder wint Knipoog ) natuurlijk ging het niet in 1 keer. Maar ik hield er mee op, als ze na mijn idee iets had gedaan wat zei al eng vond. ( de eerste keer het water aanraken bijvoorbeeld) en dan goed belonen, en volgende keer weer wat verder. En als ik buiten ging rijden, wou ik ook expres door alle plassen. Maar je moet niet boos worden, dat werkt niet, maar geduld heeft soms een goede uitwerking!

Ook denk ik dat het met vertrouwen te maken heeft, in het begin was het allemaal nieuw en vertrouwen moest gewoon groeien. Dat heeft ze wel met meer dingen, nu durft ze risico's te nemen voor haar zelf. Ze vind zelf iets engs, maar merkt aan mijn gedrag dat ik het niet eng vind en zeker ben.

Dit is vooral bij mijn pony hoor Knipoog, ze hebben allemaal ander karakter, maar misschien kan je er wat mee!

_Mellanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:43

zelfde probleem ging ook in de lente op buitenrit , gewoon een klein regenplasje
springt ze een halve meter overin(Springgefokte pony Clown )
En ook over het fiets pad , de ruiters die bij me rijden schrokken zich rot

ik heb het gewoon als je niet wil okeej
maar gaan in de bak rijdden en daar zijn een paar plasjes water moet ze zich niet aan stellen en overal overin springen gaat me te ver

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 16:46

probeer het eerst eens met zeil in de bak, gewoon aan een halstertouw..
stapje voor stapje, zodat hij/zij steeds meer vertouwen in je gaat krijgen

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 18:46

just_be_it

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:32

als je hem aan de hand mee neemt.. rustig er langs lopen er om heen en dan er zelf in gaan staan(wel even waterdichte schoenen of laarzen aan;)) en dan kijken wat hij doet..igg de tijd er voor nemen en herhalen herhalen.... kan lang gaan duren maar je moet m zoiezo niet gaan dwingen..

suc6 ermee...

rixta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 14:33

Ik had ook dit probleem
Ik deed mijn paard gewoon los in de bak en daarna longeren en toen wou ze er niet meer uit het water

paris20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-08 20:34

hoi hoi, ik wou even laten wetn dat er een vooruitgang is! haha tot mijn grote blijdschap ging hij met mij ernaast zowaar door t water hahaha t leek wel in spaanse pas haha denk niet dat hij zijn benen hoger kon optrekken maar hij heeft t gedaan en ik gelijk als een gestoorde jaaaa goed zo en super overdreven aaien en belonen.
paar keer er door heen enz en uiteraard heel goed beloont, ben zo blij

Dammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:38

Hé goed zeg. Het begin is er, dan komt dat zwemmen vanzelf Lachen

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:41

Mijn paard is ook bang voor waterplassen en gaat er ook per se om heen.. Maar in het ven durft ie wel te zwemmen Tong uitsteken

Balou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 20:43

ja is altijd mooi een vooruit gang! Haha!

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 14:42

laat een paard waar die aan gehcht is voor gaan en dan gaat tie er miss wel achteraan was bij ons ook paard raakte in de war omdat andere paard het water in ging en toen ging die erachter aan