Paard steigert veel!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anders_Amigo

Paard steigert veel!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 13:07

Hallo,

Sinds een maand of 2 heb ik een eigen paard.

Maar ik heb een probleem met dr... ze steigert echt veel! Als ik dr uit het land haal begint ze al en als ik dan een klein rukje geef aan het touw dan gaat ze ook al omhoog.

Als ik dr vast heb aan de muur ( om te poetsen etc.. ) dan hangt ze ook heel erg en begint ze ook weer. Dan wilt ze ook niet meer terug naar die plek om vast gemaakt te worden en dan blijft ze continu omhoog gaan.

Hoe kan ik haar dat afleren? Want het word me nou echt te beu..

Elamor

Re: Paard steigert veel!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:11

Misschien heeft ze in het verleden iets meegemaakt en dat het daardoor komt? ze doet het niet zomaar.
Ik kan je er geen antwoord opgeven, maar succes!

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:16

IK heb een merrie die dat ook doet haar verleden ken ik ook niet maar merk heel duidelijk zodra zij druk voelt op het halster, dan begint ze ook te tieren . Nu heb ik haar aangeleerd om te blijven staan zonder vast gebonden te worden, met lopen zorg ik dat ik totaal geen spanning crieer op het halster/touw, ze moest eerst vertrouwen krijgen maar gaat super nu. Ze loopt nu mee tewijl ik alleen een hand onder dr kin heb zodat ik haar toch iets kan sturen.
Wat je kunt proberen om te ontdekken of ze een slechte ervaring heefd, is een halsterrouw pakken die achter de oren leggen (dus de zelfde plaats waar het halster ligt) en dan eens druk gaan zetten op het touw, kan dus zijn dat eens s blijven hangen en daar gevoelig is of bang.

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:24

Als ze dit doet uit ondeugd dan heb ik wel een tip. Mijn merrie deed dit ook toen ik haar net had als jaarling. Tot ik toevallig een emmer water bij de hand had en ik heb die tegen haar buik gekipt toen ze voor mij stond op haar achterbenen. Later heb ik dit nog 1 keer herhaald en ze heeft het niet meer gedaan. Maar het was bij haar wel puur uit ondeugd en had zeker geen angstige of medische reden ander denk ik dat je dat eerst moet achterhalen. Succes ermee.

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:36

Misschien benader je hem te wild? Ga eens grondwerk met hem doen en probeer een vertrouwensband met hem op te bouwen. Heel veel rust en geduld...

djaynikey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:43

misschien inderdaad iets met haar verleden te maken!
in ieder geval heel veel suc6 met haar

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:07

Grondwerk doen om een band op te bouwen (tenslotte kent ze jou nauwelijks en zal nog niet op jou vertrouwen) liefst onder begeleiding en voorlopig niet vastzetten om ongelukken te voorkomen. Met grondwerk leert ze stilstaan zonder dat ze vaststaat, zodat je haar evengoed kunt poetsen. Een andere mogelijkheid is het touw los ergens overheen slingeren, zodat het lijkt of ze vast staat, maar zodra ze druk toepast het touw meegeeft. Het zou nl een gebrek aan vertrouwen (in jou en omgeving) kunnen zijn en haar opsluiten/vastzetten geeft haar het gevoel niet weg te kunnen en vergroot de paniek.

Verder zou ik zeker deskundige begeleiding hierbij nemen, voordat er ongelukken gebeuren.
edit...nog ff een keer je beginpost doorgenomen. Lijkt me claustofobie. Maw... rukje aan touw, vastzetten enz vergroot dat.
Blijf verder bij mijn eerste advies: Grondwerk met haar gaan doen om het onderlinge vertrouwen te vergroten en te leren om de dingen te doen met doorhangend touwtje. Daarnaast zijn er veel oefeningen in het grondwerk om haar zelfvertrouwen te vergroten en de claustofobie te verhelpen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:13

Mijn KWPNer kan ook moeilijk druk hebben achter haar oren.
Het is nu gelukkig bijna over, maar in het begin kon ze ook niet vast staan met poetsen ed. Nu staat ze alleen nog maar los bij de hoefsmid.

nikki_pinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:11

oOoKellyoOo schreef:
IK heb een merrie die dat ook doet haar verleden ken ik ook niet maar merk heel duidelijk zodra zij druk voelt op het halster, dan begint ze ook te tieren . Nu heb ik haar aangeleerd om te blijven staan zonder vast gebonden te worden, met lopen zorg ik dat ik totaal geen spanning crieer op het halster/touw, ze moest eerst vertrouwen krijgen maar gaat super nu. Ze loopt nu mee tewijl ik alleen een hand onder dr kin heb zodat ik haar toch iets kan sturen.
Wat je kunt proberen om te ontdekken of ze een slechte ervaring heefd, is een halsterrouw pakken die achter de oren leggen (dus de zelfde plaats waar het halster ligt) en dan eens druk gaan zetten op het touw, kan dus zijn dat eens s blijven hangen en daar gevoelig is of bang.

Dat leren los staan is echt super goed. Maar dan moet je paardje niet ontdeugend om heel onderzoekend zijn. Die van mij doet t een beetje, hoe heb jij t haar geleerd? oOoKellyoOo?

Laat haar ook eens helemaal klinisch nakijken, misschien heeft ze wel ergens pijn. Dit soort gedrag kom alijd voort uit angst (voor pijn of voor iets uit haar verleden) Mijn paardje streigerde ook altijd en die bleek een scheef bekken te hebben waar ze heel veel pijn van had. En als het echt niet lukt ga dan eens naar het team van Monty Roberts NL. Succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:13

Geen last van een halswerveltje oid? Dat veroorzaakt vaak dergelijke klachten bij druk op het halster(touw) en bij bv vastzetten.
Is makkelijk en snel even te controleren door een osteopaat.

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 18:30

Bedankt voor de informatie.

Ik zal nog even korte omschrijving van me paard er bij zetten:

Het is een 3 jarige merrie. Toen ik haar net ook al kreeg was ze heel erg angstig naar het hoofd toe. Maar door rustig aan te doen etc.. vind ze dat iig niet meer eng.

Ik zal veel grondwerk met dr oefenen.
Heb veel geduld en ben ook veel met dr bezig. Maar met longeren merk je ook wel dat ze alleen echt naar mijn stem luisterd, en niet naar die van anderen.