Mijn paard is veranderd nadat hij met eraf heeft gegooid (of

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

DeAmericaan

Mijn paard is veranderd nadat hij met eraf heeft gegooid (of

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 13:04

Ik heb sinds een week of 6 mijn eigen paard. Het is een 17 jarige ruin die een paar jaar stil heeft gestaan. Hij heeft het de eerste weken heel netjes gedaan en luisterde prima. Een week of twee geleden had ik een niew halster gekocht en uitgeprobeerd. Ik reed al bitloos maar dit hoofdstel was een gekruisd touwhalster wat dus dat op een andere manier druk geeft en dat vond hij niet oke geloof ik. De paarden die sinds kort bij de achterburen staan zijn ook erg druk en het gevolg was dus dat hij zijn kont tijdens het aandraven flink de lucht in gooide en ik erlangs lag.
Na een week flink spierpijn ben ik dus weer begonnen met rijden (met zijn oude hoofdstel) maar ik bak er niks meer van. Hij luisterd niet meer als ik aan het einde van de rijbak draai gaat hij de snelste weg terug naar de uitgang zonder netjes de korte zijde eerst te nemen zoals ik hem vraag enz. Hij reageerd met longeren en wandelen nog wel prima maar zodra de achterbuur paarden gaan rennen en showen is hij weer niet meer te houden ook niet meer tijdens het wandelen.
Wie heeft hier ervaring mee en is het vreemd dat ik hem niet meer goed durf te straffen uit angst dat ie weer gek gaat doen. Kan ik er beter meteen een expert bij halen of moet ik gewoon geduld hebben

avaluna

Re: Mijn paard is veranderd nadat hij met eraf heeft gegooid (of

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:07

Angst is iets heel natuurlijks, heeft te maken met de drang naar zelfbehoud.
Als je dit gedrag echter niet meer durft aan te pakken ben ik bang dat het van kwaad tot erger gaat.
Ik zou dus wel degelijk hulp inschakelen!
Heel veel succes!

Livito

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:09

Hallo,
ik zou even contact opnemen met de vorige eigenaar om te vragen of hij dat daar ook al dee ?
want als je bang bent voor je eigen paard is ook niet leuk iig!
& ik zou zowiezo les nemen ! ,

Succes:)

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:10

Het eerste wat in mij op kwam toen ik je verhaal las, is dat je geconfronteerd word met je eigen angsten en daar maakt hij dankbaar gebruik van........

Gezien het feit je hem nog maar kort heb, zou ik de komende 2 weken actieve begeleiding nemen die jou helpt hem op zijn plaats te zetten en hem er door heen te rijden en gelijk ook kritisch kijkt of het bewuste halster schuld kent............

Mijn haflinger flikt precies hetzelfde en ik heb bijna dagelijks hulp om hem de baas te blijven en hem 'rechtvaardig' te corrigeren en ontspannen te kunnen rijden!

Succes

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:10

Het eerste wat in mij op kwam toen ik je verhaal las, is dat je geconfronteerd word met je eigen angsten en daar maakt hij dankbaar gebruik van........

Gezien het feit je hem nog maar kort heb, zou ik de komende 2 weken actieve begeleiding nemen die jou helpt hem op zijn plaats te zetten en hem er door heen te rijden en gelijk ook kritisch kijkt of het bewuste halster schuld kent............

Mijn haflinger flikt precies hetzelfde en ik heb bijna dagelijks hulp om hem de baas te blijven en hem 'rechtvaardig' te corrigeren en ontspannen te kunnen rijden!

Succes

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:12

In je titel schrijf je: mijn paard is veranderd, maar persoonlijk denk ik dat jij degene bent
die veranderd is en angstiger is geworden. Dat is niet erg, dat vertrouwen moet weer even groeien,
maar werk hier wel aan, want het beinvloed je hele rijden uiteraard Lachen
Misschien anders even niet rijden, of alleen stappen totdat je weer het gevoel hebt dat je weer durft?

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:14

ik zou als ik jou was hulp erbij halen.
je heb em nog maar kort en als hij jou bang krijgt krijgt hij in principe gewoon zijn zin..
niet bang zijn om hem t straffen...en anders gewoon hulp erbij gaan halen

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:19

geef het wat tijd en idd wat degenen voor mij zeggen vraag hulp.
Ga grondwerk doen en zorg dat jij je paard mee gaat zien als maatje en dat hij dat ook gaat doen. dan zal hij zeker weer de oude zijn

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:33

Gewoon eerst weer rudtig beginnen met stappen, en veel voltes maken in de hoek waar hij neit doorheen wil. Doet hij het goed belonen, doet hij het niet goed gelijk weer op dezelfe volte. Veel geduld en het vertrouwen weer terug winnen. Is het paard gewend om bitloos te rijden?

staroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:43

Wat jij schrijft is mij al menigmaal overkomen. De laatste keer op een manier die ik echt niet had verwacht en ook nog op een dier dat normaliter geen pas verkeerd zet, maar goed daar heb jij niks aan maar het is wel zo, dat je vertrouwen ook een aardige knauw krijgt en ook de lichamelijke pijn zorgt er voor, dat je toch ook anders op je dier gaat zitten en ook dat gaat hij wel opmerken. Iedere pijnstoot bij jou roept ook weer reactie op, kortom je zit niet meer echt op je paard. Zeker de vorige eigenaar bellen en op zoek naar begeleiding, hier moet je echt door heen geholpen worden en is er niemand in je omgeving die er op rijden kan, zodat je zelf even vanaf de kant kan zien hoe het gaat want de reactie op de buurpaarden is er één waar je ook niet vrolijk van wordt en dat terugracen is voor mij enorm herkenbaar, dat heb ik uiteindelijk opgelost met een Hackamore, maar dat is mijn beslissing en uiteindelijk er toe besloten omdat ik er echt niet verder mee kwam dan alleen maar linea recta achter andere paarden aan te knallen. Succes
hoop dat het snel weer goed komt.

DeAmericaan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-08 08:58

Bedankt voor jullie reacties. Haha! Ik denk ook dat het ook voor een groot deel aan mijn eigen angst ligt (wat ik eerder eigenlijk nooit gehad heb) en een deel onzekerheid bang om het verkeerd aante pakken. Mijn paard is niet gewend om bitloos te rijden maar ik heb wel meteen het gevoel gehad dat het met bid minder goed ging en in combinatie met zijn tandproblemen leek me het daarom zonder beter.
Fijn dat sommige van jullie mijn probleem herkennen. Ik ga ermee aan de slag (rustigaan opbouwen dan maar weer) en opzoek naar een goede instructeur.
Jimbo is eigenlijk gewoon een grote schat dus het moet gewoon goedkomen met ons....