Even gedachten kwijt op forum

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lespine

Even gedachten kwijt op forum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 11:53

Hallo,
Ik ben nieuw hier en wil even mijn verhaal kwijt en babalen met anderen die hetzelfde probleem hebben of hebben gehad.

Onze dochters rijden voor het derde jaar poney en paard op een manège.Al een ganse tijd vragen ze naar een eigen poney of paard . Wel vorige week was het zover , we hebben uiteindelijk een paard gekocht , geeft geen erkende afkomst .
Het is een 8 jarige ruin - pinto - van 1m60. We wilden eigenlijk een paard waar de dochters nog jaren kunnen op rijden.
Op de prairie waar hij verbleef , hebben we hem gezadeld en heeft de eigenares er een toer mee gemaakt langs straat . Alles prima , schrok van niks ; wagens voorbij , een brommer met kapotte knalpot , een paar blaffende kleine hondjes . Niks bracht hem van de wijs . Even aan de longe een drafje in de wei en hup geen probleem.
De week daarom hadden we een trailer gehuurd . Het paard uit de weiden en de trailer in om naar huis te komen. Dat dachten we : na drie uur proberen was het paard nog niet in de trailer ; dan maar achter gelaten . De volgende dag heeft de eigenaar van de prairie nogmaals geprobeerd , na een half uur hebben ze een dubbele trailer gebruikt en zijn beste vriendje er eerst ingezet en dan zonder probleem hij ernaast . Vriendje er terug uit en zonder probleem 90 km verhuist naar onze weide.
ze hadden gezegd om hem een dag of drie niet te berijden , hebben we ook gedaan . Hij is heel aangankelijk , laat borstelen , hoeven proper maken , komt zelf naar ons toe , ... Woensdag deden we het zadel erop , dochter erop aan de longe en geen probleem . Natuurlijk wou onze dochter even zelf rijden. Het begon goed , tot ze hem stopte en wou draaien . Hij sprong vooruit en natuurlijk had mijn dochter dit niet voorzien en viel er af. Resultaat : gebroken arm.
Gisteren is een nonkel langs geweest die heel vaak met paarden heeft gewerkt . Even aan de longe , daarna mijn man erop en eerst geen probleem zolang dat de nonkel er dicht bij bleef. Hij gaf hem wat meer longe en wou een drafje doen . Ineens kreeg hij kuren en ging ui balans , mijn man eraf en kwam eronder . Gelukkig heeft hij geen hoeven gekregen. Hij heeft er terug opgekroken en nog een toertje in pas. Maar nu is het vertrouwen er niet meer. We hebben wel een paardenfluisteraar gebeld en die komt vanavond langs.We zullen afwachten wat hij zegt .
Nu heb ik gisteren gehoord dat het paard eigenlijk nog nooit niet alleen buiten heeft gereden , altijd in groep.
Ik heb nu al veel neergeschreven maar moest dit even kwijt , graag zou ik even met jullie kennis willen maken en zo over de verdere omstandigheden praten.
Zo kan ik ook jullie ondervindingen lezen ivm paarden houden en berijden.

Vanessa

Re: Even gedachten kwijt op forum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:03

Welkom op bokt!

Het is lastig te beoordelen waarom dit paard zo reageert. Er kunnen zoveel oorzaken zijn! Misschien doet het zadel pijn? Of heeft hij ergens anders pijn?
Ik vind het trouwens een beetje raar dat jullie 3 dagen niet mochten rijden. Een dagje bijkomen en wennen oke, maar 3 dagen?

Ik zou er een instructeur/instructrice bij halen.
STaat het paard trouwens helemaal alleen op een weide?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:07

Mm klinkt niet als een goede start nee...

Zijn jullie maar een keer wezen kijken en rijden?
Hebben jullie iemand meegehad die verstand heeft van paarden?

Er zijn zoveel dingen belangrijk bij het kopen van een paard.

Hebben jullie een dierenarts het paard laten keuren?

Er zijn wettige mogelijkheden het paard terug te brengen, maar daar zitten eisen aan.

Wil je het met dit paard toch nog proberen, breng deze dan weg naar een erkende trainingsstal, waar hij gereden word en laat deze mensen hun bevindingen naar jullie uiten.
Zelf zijn jullie nog leken, laat een ervaren paardenmens uiteindelijk beslissen of het paard geschikt voor jullie is.

Overschat je dochters niet. Manegepaarden en pony's zijn niet te vergelijken met een privepaard.

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:11

het is niet een fijne start, maar ik ben wel benieuwd wat de paardenfluisteraar zegt..

Verder weet ik er ook niet echt een oplossing voor, idd iemand die erg goed kan rijden, misschien er op zetten en dan kijken wat hij dan doet...

lespine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 12:19

er was inderdaad iemand mee die van paarden kent , en is door de dierenarst goed bevonden , liet direct poten zijn mond open aan staart trekken , niets aan de hand . Had wel wat lichte diaree maar dat is na een dag al verbeterd.
Ze vroegen om er niet direct op te rijden zodat hij even kon wennen.Hij stond altijd samen met nog vier paarden en was heel dominant er tegen over , omdat hij er als eerste stond was gezegd.Nu staat hij alleen in de weide naast de deur en ziet ons constant . We gaan er meerdere keren naartoe en hij doet het prima. Hij werd weggedaan omdat de eigenares full time ging werken en er geen tijd meer voor had.Ze heeft er wel bijgezegd dat ze er nooit streng kon op zijn , geen zweep geen sporen geven . werd amerikaans gereden en reageerde enkel op stem.
Ik ben echt benieuwd wat de paardenfluisteraar zegt deze avond . Breng hier zeker verslag uit.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:21

Ik vind je wel een beetje erg makkelijk overstag gaan. Mn kinderen rijden AL 3 jaar, ze zeuren en krijgen gelijk een paard en dan blijkt dat jullie eigenlijk nog helemaal niet aan toe waren. Niks niet goed uittesten alleen even aan de longe. Nee ik vind deze actie niet echt superslim. Dit is iets waar je niet lichtzinnig mee om hoort te gaan.
Toch wens ik (met name het paard) jullie sterkte.

Edit; je zegt Amerikaans bereden, hebben jullie daar uberhaupt verstand van??

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:24

Staat ze helemaal alleen, dus zonder andere paardenvriendjes? Dat is sowieso helemaal niet goed, paarden hebben soortgenoten nodig om zich veilig te voelen.

Vanessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:29

druppeltje schreef:
Staat ze helemaal alleen, dus zonder andere paardenvriendjes? Dat is sowieso helemaal niet goed, paarden hebben soortgenoten nodig om zich veilig te voelen.

Mee eens, als je niet uitkijkt is dit de oorzaak van zijn verzet.

Paarden zijn kudde dieren die hoor je niet alleen te houden!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:33

Op de prairie gereden? Is dat Vlaams voor weide of zo?
Ik vind het een warrig verhaal met een rare ondertoon, sorry.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:41

Zet hem eens een paar weken op een stal met instructeur en laat de kinderen dagelijk lessen, Dan leren ze het paard kennen en ze leren ermee omgaan. Een paard alleen is zowiezo funest voor veel paarden en zeker voor een paard dat dominant is op de weide. Vergis je niet een paard moet ergens zijn ei kwijt. Was dat vroeger op de wei tegen de andere paarden, dan nu waarschijnlijk tegen jullie.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:56

als dat paard western bereden is en de verkoper zei al dat je voorzichtig moest zijn (geen zweep, sporen e.d.) heb je best kans dat t t paard gewoon erg licht aan de hulpen staat. Door de weinige (geen) ervaring van jullie, gaat t fout. M.a.w; misschien waren je dochter en man gewoon te grof met hun hulp om het te laten stoppen en verzette het zich. Dat lichte moet je dus koesteren en ik zou zeggen;neem goede les! En koester het gevoelige paard! Succes!

lespine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 12:56

betteke,
wonen hier in het Waalse gedeelte en toevallig is prairie het Frans voor weide

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:13

En dan zoiets vaags als een paardenfluisteraar er bij halen...

Ik weet niet hoe serieus ik dit allemaal moet nemen...

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:19

lespine schreef:
betteke,
wonen hier in het Waalse gedeelte en toevallig is prairie het Frans voor weide

Ah oke, ik zag al Wild West taferelen voor me namelijk! Knipoog

Symphonic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 13:41

ALs jouw pinto net zo licht op hulpen reageert als die van mij zal daar de oorzaak kunnen liggen. Als ik mijn paard stil zet en mijn kuitspiertje verkrampt ook maar iets gaat hij al. Kun je je voorstellen wat er gebeurt als het emer is als een kuitspiertje. Ik zou gewoon een goede instructeur zoeken die ook goed naar het paard kijkt in combinatie met de ruiter.

kers

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:23

Ik denk ook dat jouw dochters te weinig ervaring hebben, maar 3 jaar enkel op manegepaardjes is heel weinig ervaring.

Jullie hadden je op voorhand beter moeten informeren, niet het eerste beste paard kopen wat je tegenkwam maar verschillende paarden afgaan.
Ik had ook een wat ouder paardje gekocht.

Je zegt dat jouw dochters toen je ging kijken er enkel aan de longe opgezeten hebben, je had ze ook eens alleen moeten laten rijden en nog eens een keer terug gaan om te proberen.

Sorry maar het probleem is gewoon dat je te over haast het paard gekocht hebt, je had wat meer tijd moeten nemen en je beter moeten informeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:30

Ik haal hier ook uit dat jullie nog niet toe zijn aan het hebben van een eigen paard.

Nee zeggen tegen je dochters is ook weleens goed Pling

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 14:45

Weer een paard wat de dupe wordt van de onkunde van de mens..

Ik zou idd eerst even heel goed nagaan hoeveel jullie en jullie kinderen weten van paarden, voordat je besluit het paard te houden.
Bij het hebben van een eigen paard komt heel wat meer kijken dan poetsen en rijden op een dag. Daarmee bedoel ik de dagelijkse verzorging en onderhoud, gezondheid, etc.
Daarnaast is er nogal een verschil tussen een manege paard en prive paard. Doorgaans zijn deze feller en minder 'afgestompt' dan een manegepaard.

Vraag iig hulp aan mensen die écht verstand hebben en jarenlange ervaring hebben. Probeer zoveel mogelijk informatie ergens vandaan te halen door te lezen, kijken en luisteren naar anderen. Desnoods door eerst een paard te huren van een manege of verzorgen bij een eigenaar.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:39

Wat jammer dat deze kersverse paardeneigenaar meteen de grond in gepraat wordt met wat ze allemaal wel niet fout gedaan heeft terwijl ze alleen maar niet weet wat ze nu moet doen.
Het is nu eenmaal allemaal gebeurt dus wat nu? Hoe kun je het voor zowel paard als ruiters weer fijn maken. Ik denk dat sonjim je een goed advies geeft: zet hem een tijdje op stal met een instructeur en laat je kinderen elke dag rijden. Er zijn minder mensen dan je denkt die pas een paard kopen als ze al álles van paarden en paardrijden afweten.
Laatst bijgewerkt door sillyhorse op 29-09-08 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:41

sillyhorse schreef:
Er zijn minder mensen dan je denkt die pas een paard kopen als ze al álles van paarden en paardrijden afweten.

Als dat zo zou zijn, had niemand een paard... Scheve mond

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:44

mijn advies is gebaseerd op eigen ervaring, mijn ouders kochten ons een haflinger van 5 jaar oud toen we net 3 maanden reden (wel ook verzorgpaarden, dagelijks), maar eigenlijk is dat natuurlijk veel te snel. Echter door het paard op de manege te laten staan en daar dagelijks te lessen, hebben we veel bijgeleerd en konden we al snel veilig met haar rondsturen en naar buiten.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:51

het ene paard heeft meer tijd nodig om te wennen dan het andere, dat is iets wat je niet moet vergeten!
mijn paard heeft een behoorlijke periode nodig gehad om te wennen, maar uiteindelijk is het allemaal wel goed gekomen,
maar mijn gezelschapspaardje heeft heel wat minder moeite met de verandering gehad

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:56

Jibbel schreef:
sillyhorse schreef:
Er zijn minder mensen dan je denkt die pas een paard kopen als ze al álles van paarden en paardrijden afweten.

Als dat zo zou zijn, had niemand een paard... Scheve mond

Mijn ouders kochten ook een pony voor mij toen ik 11 was, maar wij stonden wel op stal bij mijn instructrice, zodat we alles leerden.

lespine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 16:01

toch wat positieve mensen , "bezin , eer begin " of zoiets .
Wel dat is wel degelijk gebeurt , hier hebben we goed over nagedacht eer we ermee begonnen zijn. OK de perfecte kennis hebben we nog niet . Maar wie wel met een nieuw paard .
Als ik lees zijn er nog mensen die vroeg een paard kochten en er ook uit geraakt zijn.
Ik vind het heel sneu van de persoon die het paard verkocht en immers zei dat het ging omdat ze geen tijd meer had met de full time job . Wel net iets nieuws ontdekt . Ze heeft op http://2ememain.be. en nieuw bericht geplaatst dat ze een rustig paard zoekt om wandelingen te maken. Denk niet dat dit normaal is . Het paard is hier maandag aangekomen en donderdag stond er al een annonce op internet .
Veearts is daarnet nog langsgekomen en zegt dat er een middel bestaat om het paard enkele uren kalm te krijgen en dat hij toch allert blijft.OK misschien overhaast gekocht . Het feit ligt erbij , we hebben een hotel en hebben volop tijd om hier met een paard bezig te zijn , maar hebben de tijd niet om het hotel te verlaten als er klanten logeren. Overdag is iedereen hier weg , maar kunnen we niet zomaar vertrekken . Dus inderdaad te overhaast gekocht . Gedurende de laatste maanden maken we een afspraak om een paard of poney te bezichtigen en voor die tijd krijg ik telegoon " trop tard " te laat is al verkocht , iemand voor u heeft het direct gekocht. Ik ga ook niet alleen een paard bezichtigen , het is voor de kinderen dus moet ik wachten tot ze erbij zijn.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 16:07

MarcoBorsato schreef:
sillyhorse schreef:

Mijn ouders kochten ook een pony voor mij toen ik 11 was, maar wij stonden wel op stal bij mijn instructrice, zodat we alles leerden.

Ik doelde er vooral op dat niemand álles kan weten, maar het wel belangrijk is dat je zelf de nodige kunde hebt, of iemand erbij die je veel kan leren.