Eigen stal beginnen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

Eigen stal beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 10:57

Wij hebben wat vragen over hoe je een eigen stal begint. Het liefst willen we reacties van mensen die zelf een stal hebben, of hebben gehad. (of mensen die bij een stal werken)
Zijn jullie gewoon zelf een stal begonnen of langzaam opgebouwd en eerst zijn begonnen met één paard/pony? Had je bij je ouders misschien al een paard?
Wat voor opleiding heb je nodig? Wat voor stal heb je? (springstal, fokkerij of handelsstal enz) En hoe regel je de kosten?,

Alvast bedankt

jesterlover

Re: Eigen stal beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:00

volg dit even.. Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:02

It's al about the money !

SuzanneVE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:34

Ik heb er ook een beetje naar gezocht toevallig, misschien heb je er iets aan. Ik heb gekeken op www.helicon.nl

Succes!

_Jorien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:36

Hmm, interessant!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 12:38

Begin eerst eens met het schrijven van een goed ondernemersplan. Daar valt of staat het bedrijf mee en heb je ook nodig als je een lening wilt van de bank.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 19:21

Thats_Me schreef:
Begin eerst eens met het schrijven van een goed ondernemersplan. Daar valt of staat het bedrijf mee en heb je ook nodig als je een lening wilt van de bank.

En waar je dit kan leren is dus o.a. op een (paardenhouderij) niveau 4 opleiding.

Een stal kun je niet zomaar beginnen hoor, echt niet. Daar heb je eerst geld voor nodig en een héle hoop ervaring.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:25

Als je geen paardenhouderij niveau vier wilt doen kun je ook gaan googlen op de site van het albeda college. Hier hebben ze 1 jaar durende opleidingen voor jonge en oude ondernemers. Indien je jonger dan 18 jaar bent moet je minimaal niveau 1 mbo hebben gedaan, en ik dacht ook niveau 2. Ouder dan 18 jaar of niet meer leerplichtig? Dan kun je daar gelijk aan de slag. Ze helpen jouw met je bedrijfsplan, laten je die met begeleiding uitwerken en hebben connecties bij verschillende banken waar je met je plan heen kunt gaan om een lening. Als je in een jaar nog niet klaar bent met je plan, plak je er gewoon nog een jaar aan vast. Erg duur is het niet.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:27

Je kunt een opleiding Hippische bedrijfskunde doen, dat wil ik gaan doen. Het is bedrijfskunde, maar dan alleen met wat extra's omdat paardenhouderij toch een vak apart is.

Word die eigen stal het niet, dan kun je altijd nog aan de slag bij een bedrijf. Lachen

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 08:51

Miss_Malfoy schreef:
Je kunt een opleiding Hippische bedrijfskunde doen, dat wil ik gaan doen. Het is bedrijfskunde, maar dan alleen met wat extra's omdat paardenhouderij toch een vak apart is.

Word die eigen stal het niet, dan kun je altijd nog aan de slag bij een bedrijf. Lachen

En dat is dan inderdaad een stuk handiger dan de opleiding waar ik het over had, want met die opleiding werk je echt naar je eigen bedrijf toe. En ookal heb je connecties bij banken, kan je aanvraag al heel snel afgewezen worden.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:02

Iedereen, diploma's of niet, kan een eigen stal beginnen.
Een ondernemingsplan kan je laten maken, een leuk centje achter de hand is ook handig, want het kost een godsvermogen. Behoorlijk wat ervaring is sowieso een vereiste!Zeker als je meteen een groter bedrijf begint.
Dan moet je er heel veel voor willen opofferen. De eerste jaren zit er geen vakantie in b.v en een 80 urige werkweek is niet ongewoon. Weekenden ben je meestal niet vrij om nog maar te zwijgen over al de stress die de klanten soms meebrengen, want je doet het nooit goed.
Ik zou er nog maar eens goed over nadenken voor je een eigen stal begint...het lijkt een sprookje, maar ik kan je verzekeren dat het kei maar dan ook keihard werken is.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:57

hoort ditwel bij de young riders? ik denk niet dat je op je 12de een eigen stal gaat opzetten ( iig, ik niet hoor:9)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 10:33

nee idd Nagelbijten / Gniffelen

Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:25

YRT => TAO

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 11:27

Het hangt er ook maar helemaal vanaf...
Wil je echt je eigen accomodatie? Nieuw te bouwen of bestaand? Aan huis of niet? Of ga je ergens stallen huren?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 15:14

Stallen huren is in mijn ogen geen eigen stal beginnen hoor!

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:38

aerdenhout1 schreef:
Stallen huren is in mijn ogen geen eigen stal beginnen hoor!

Als je 2 stallen huurt niet, maar als je er 20 huurt op een goede acomodatie, waar je de hele week bezig bent, en veel klanten krijgt voor je paarden vind ik dat zeker wel een eigen stal hebben!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:47

Henkjan, iig om je klantenkring/bekendheid op te bouwen, als het dan gaat lopen dan heb je niet een godsvermogen in stallen gestopt.
Dat scheelt..
Aerdenhout, het lijkt voor veel mensen een sprookje.
Het is wel 24 uur per dag, 7 dagen per week en 365 dagen per jaar bezig/klaar staan voor je stal/klanten.
Even een dagje uit? oeps dan moet ik iemand voor de paarden regelen. Lachen

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:50

opleidingen:
paard en management
hippische bedrijfkunde
bedrijfskunde
paardenhouderij
deurne HBO opleiding (naam even kwijt)

Maak een goed bedrijfsplan en laat je adviseren het starten van een bedrijf neemt veel risico's met zich mee en vraagt een hoge investering zowel in de kosten als fysiek

moravita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:52

En toch..... blijft het (voor ons) het mooiste wat er is!!

Mijn tip? Heel heel veel ervaringen opdoen en dit in getuigschriften ook vast laten leggen en kijken waar je eigen sterke punten liggen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:52

De snelste manier om met paarden een miljoen te verdienen is met tien miljoen beginnen.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:54

moonfish13 schreef:
Henkjan, iig om je klantenkring/bekendheid op te bouwen, als het dan gaat lopen dan heb je niet een godsvermogen in stallen gestopt.
Dat scheelt..
Het is wel 24 uur per dag, 7 dagen per week en 365 dagen per jaar bezig/klaar staan voor je stal/klanten.

Een/enkele goed merrie's zijn het belangrijkst. Als je veulens voor veel geld op een veiling worden verkocht, en/of zeer goede restultaten behalen in de sport krijg je een goede, bekende naam. Maar daar heb je natuurlijk wel veel kennis van zaken (fokken) voor nodig, en het nodige geluk! (de juiste ruiter, hoe is de dag qua prijzen op de veiling enz.)

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 07:08

Anne_GTI schreef:
De snelste manier om met paarden een miljoen te verdienen is met tien miljoen beginnen.

Heel leuk gezegd maar ik ben het er absoluut niet mee eens. Manier van bedrijfsvoering is van doorslaggevend belang of je rendabel draait of niet. Heb zelf een pensionstal en verdien er meer mee dan bij welke baas ook (HBO functies).

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:20

@madamX: Met een pensionstal is in mijn ogen makkelijker geld te verdienen als met een fokstal.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 08:23

moonfish13 schreef:
Dat scheelt..

Precies...ik weet er alles van..heb mijn eigen manege/pensionstal met 34 paarden. En inderdaad, zelfs 1 dagje vrij is al een opgave om mensen te regelen die het kunnen overnemen en belangrijker nog, die je ook een dag vertrouwd met je dieren.