Kalfleer of rundleer?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Kalfleer of rundleer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 10:08

Graag wil ik jullie ervaringen weten over Kalfs en Rundleer en wat jullie het beste bevalt.

Ik wil namelijk nieuwe laarzen en heb de keuze uit Kalfs en Rund. De Kalfsleren versie is wel duurder, maar als dat echt fijner is heb ik dat er wel voor over en spaar ik even door Haha!

bromfiets

Re: Kalfleer of rundleer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:10

Ik heb kalfsleer, dat is een stuk zachter en makkelijker met inlopen. Het slijt alleen wel eerder dan rundleer Lachen

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 10:19

ik ben ook fan van kalfsleer, inderdaad is het net wat soepeler. het snelle slijten merk ik (nog) niet veel van.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 11:16

Ik ook nog niet, maar dat is wat ze er in de winkel bijvertellen Haha! Ligt er denk ik ook aan hoe je er mee omgaat en ze onderhoudt.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 15:20

Kalfsleer is inderdaar soepeler, vormt zich sneller en mooier rond je been en voet. Het sneller slijten heeft denk ik ook veel met onderhoud te maken hoor. Mijn 7 jaar oude Cavallo laarzen zien er echt nog als nieuw uit. Met kalfsleer is het wat minder slim om dagelijks door de blub te banjeren, dat wel. dan slijten ze sneller.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 17:36

Ik ben van plan om ze alleen met rijden te dragen, voor de rest heb ik wel klompen en schoenen, anders vind ik het zowiezo zonde. Ik denk dat ik maar wat langer ga sparen Haha!

Roosii3jJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:14

ik heb ook kalfs en ben er erg tevreden mee!!
Zaten na een maand al als gegoten. Haha!

Showjumper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 17:59

Absoluut kalfsleer. Ik vind het niet alleen fijner zitten, maar ook veel mooier.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 09:40

Ik kies voor rundleer, misschien wat stugger maar blijven ook langer mooi. Ik hou geen rekening met mijn laarzen en bagger overal doorheen, als ik veel in een binnenbak zou rijden zou ik het nog overwegen om kalfsleer te nemen. Maar ik rijd altijd buiten goed weer of niet dus dan is rundleer toch een prettigere optie voor mij.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:07

MISTRAL94 schreef:
Ik kies voor rundleer, misschien wat stugger maar blijven ook langer mooi. Ik hou geen rekening met mijn laarzen en bagger overal doorheen, als ik veel in een binnenbak zou rijden zou ik het nog overwegen om kalfsleer te nemen. Maar ik rijd altijd buiten goed weer of niet dus dan is rundleer toch een prettigere optie voor mij.

Voor alle weersomstandigheden buiten is leer voor mij niet in de overweging. Een duurzame jas (ja ik weet het gaat over laarzen maar het is illustratief, ook laarzen zijn er in andere materialen) is te stug en álle leer is weersgevoelig.
Ik heb een uitgebreide verzameling motorkleding (-laarzen) van leer via kevlar tot enduro-all-weather (met bijbehorende keuze aan harde en zachte beschermnede inzetstukken) welke functioneel voor paardrijden érg goed voldoet. Leer is echter onnodig zwaar én beperkt waterbestendig.
Voor een enkele bui is spatwaterdicht genoeg. Voor langdurige miezer of een echte bak water is échte regenkleding de enige drooghouden optie. Ik heb daar een ripstop legerponcho voor welke ook als bivi´tent´ kan dienen.
Lekker katoenen jasje, wassen in tentspul, af te toe spuitbus waterafstotende meuk erover en het is spatwatervast.
Poncho mee voor serieus water.

Leer is heel móóí en kan je fijn mee rijden maar is onnodig zwaar en onvoldoende waterbestendig. Welk leer hoe behandeld ook.
Als je leer wil omdat dit je voorkeur heeft is dat en de keuze voor welk een kwestie van smaak.

Wat je mee kan nemen in de overweging is hoe de leverancier van het vel is gehouden. ´Box-calf´ = kistkalf en dat dier levert wel een mooi strak velletje doch heeft aanmerkelijk minder kwaliteit va leven gehad dan een argentijnse pampakoe.

Een ander punt is de manier van bewerken van het leeer. In weleke mate is dat minlieubelastend geweest. Chroomleder is erg sterk doch die looimethode is onwíjs milieubelastend. Plantaardig gelooid is een wereld duurder omdat het veel langer duurt doch is het minst milieubelastend.

Ethisch gezien is plantaardug gelooid leer van een pampakoe het meest acceptabel.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:11

WinBinChes schreef:
heb de keuze uit Kalfs en Rund.

Waarom eigenlijk?

Er zijn fantastisch functionele (rij)laarzen van leer-vilt en leer-canvas. Ook zijn varkensleer en ´mulehide´ erg goed leer voor laarzen.

hc

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:12

Omdat zij deze keus voor zichzelf gemaakt heeft.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:21

MISTRAL94 schreef:
Omdat zij deze keus voor zichzelf gemaakt heeft.

Dat kan heel goed ja. Er stáát echter ´heb de keuze uit´ en niet ´ik kies tussen´en daarom ga ik er niet van uit.

hc

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:26

HC: Klinkt allemaal super, maar het gaat hier over laarzen Haha! Zijn motorlaarzen ook geschikt om mee op een paard te kruipen? (heb ze nog nooit van dichtbij gezien Vork )

En omdat rijlaarzen toch aan een aantal voorwaarden moet voldoen: Zijn er (in nederland) laarzen te vinden die er aan voldoen en van varkensleer of mulehide zijn gemaakt?

Ik denk dat nederlandse ruiters gewoon vastzitten aan rund- of kalfsleer omdat er in nederlandse paardenwinkels nou eenmaal geen andere keus is Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 11:52

bromfiets schreef:
Ik denk dat nederlandse ruiters gewoon vastzitten aan rund- of kalfsleer omdat er in nederlandse paardenwinkels nou eenmaal geen andere keus is Lachen

Wel eens van internet gehoord?
Je kan on-line originele mongoolse rij-laarzen bestellen. Leer voor de zomer en een vilten inlagen voor de winter. Komen direct uit Ulan Batar Haha!

Ja, er zijn HEEL veel motorlaarzen volkomen functioneel te paard, vaak een pak beter van kwaliteit/prijs én met een variatie aan bescherming leverbaar. Nee, niet in de paardrijzaak Knipoog
Of de ruiter er mee wíl rijden is een heel ander punt.
Ik heb twee paar staan waar ik soms naar grijp:
De ene bij slecht weer: hebben Gore-tex voering en zijn écht waterdicht.
Op ruigritten pak ik soms het andere paar omdat ik daar scheen-knieberschermers in kan steken.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:03

Niet iedereen kan en wil via internet bestellen Knipoog

Maar dat van die motorlaarzen klinkt wel interessant Ja

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 12:39

bromfiets schreef:
Maar dat van die motorlaarzen klinkt wel interessant Ja

In de trial-sport zijn mooi slanke laarzen. Hebo heeft hoge paddock-schoenen welke met chaps ideaal zijn voor alleweer-rijden.

In de jachtsport zijn ook veel functionele laarzen te vinden waarvan een enkel model voor paardrijden geschikt is.
Je moet wel goed opletten op de zool, dat die niet te lomp is en/of met te grof profiel.
Er is een duitse fabrikaat van leer/vilt om van te Kwijl Functioneel (incl. paardrijden) en ook strak van stijl. Helaas Geld, geld! want het is wel OK dan! kwaliteit.

hc

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-08 17:50

HC, ik heb de keuze voor het type inpricipe al gemaakt. De laarzen wil ik eigenlijk alleen gaan gebruiken bij het rijden en bij de wedstrijden. Ik rijd eigenlijk altijd met nepleren chaps en dat bevalt me super. Maar ik vind laarzen gewoon weg mooier en lekkerder zitten.

Heb je misschien wat doorverwijs link ontrend de laarzen die jij bedoelt?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:23

Mijn laarzen zijn van Rund leder. Maar ze zijn absoluut niet stug! Ze zijn heerlijk soupel. Hangt ook erg van het merk af volgens mij, die van mij zijn Ariats.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 19:27

Ik heb rundleren laarzen van derby (softjumpers) en die zaten direct al heel soepel. Ik zou persoonlijk sneller voor rund kiezen dan voor kalf, weet niet precies waarom, waarschijnlijk door de verhalen over langer meegaan ed en dat kalfslaarzen vaak een coating hebben die snel lelijk wordt.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 21:54

er zijn tegenwoordig ook laarzen van kangeroeleer, is dat dan beter dan kalfs of rundleer? heb wel gehoord dat het ontzettend zacht moet zijn, maar of dat goed is... :/

brittkitt:
kalfsleren laarzen hebben nooit, maar dan ook nooit een coating. rundleren laarzen wel vaak en dan met name het veneto leer. dat is een goedkope leersoort die er zonder coating gewoon niet uit ziet.
kalfsleer is echt super goed leer, die laarzen zijn ook altijd een heel stuk duurder dan rundlederen laarzen

miesie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-08 22:03

Ik heb runderen petrie's en kalfsleren konigs, de kalfsleren zijn wel verstevigd! Merk nu al dat de kalfs toch wel een stuk soepeler zijn.. Deze zijn voor de wedstrijden en heb ik nog maar 3 keer mee gereden, dus hoe ze echt worden durf ik niet te zeggen.

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 11:08

Huertecilla schreef:
Als je leer wil omdat dit je voorkeur heeft is dat en de keuze voor welk een kwestie van smaak.

Het is niet zo zeer smaak, maar bij rijlaarzen is het meer een keuze voor comfort en budget.....

Huertecilla schreef:
Wat je mee kan nemen in de overweging is hoe de leverancier van het vel is gehouden. ´Box-calf´ = kistkalf en dat dier levert wel een mooi strak velletje doch heeft aanmerkelijk minder kwaliteit va leven gehad dan een argentijnse pampakoe.

Ik ben zelf vegetarisch dus dat is iets waar ik altijd op let als ik vlees koop voor mijn vriend, die eet wel vlees namelijk. Maar leer is een restproduct, het kalf word eerst opgegeten en het leer blijft over. Dus zolang de mensen dit kalf blijven eten komt er ook leer van dit kalf. Dus als je dit kalfsleer niet meer gebruikt spaar je daar geen kalfsleven mee.... het kwaad is dan al geschied.
Als koeien of kalveren niet meer gegeten worden, en alleen voor leer gefokt worden, dan koop ik ook geen leer meer uiteraard.......

Huertecilla schreef:
Een ander punt is de manier van bewerken van het leeer. In weleke mate is dat minlieubelastend geweest. Chroomleder is erg sterk doch die looimethode is onwíjs milieubelastend. Plantaardig gelooid is een wereld duurder omdat het veel langer duurt doch is het minst milieubelastend.

Ethisch gezien is plantaardug gelooid leer van een pampakoe het meest acceptabel.

Daar heb je gelijk in, maar in een ruitersportzaak kun je hier geen informatie over krijgen.....
Je zegt wel dat je milieu en koevriendelijke laarzen kan bestellen via internet, maar leren laarzen komen heel precies. Ik zelf bijvoorbeeld heb maatlaarzen, ik heb beenlengte verschil en mijn ene kuit is iets dunner dan de andere. Dus zo op de gok wat bestellen op internet is voor mij al geen optie.

Plus als je wedstrijden wilt rijden mag je niet in elk model rijlaars rijden, daar heeft de KNHS in de reglementen punten over opgenomen.

hannico09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:46

Ik heb kalfsleer en vind ze super. Ik draag ze wel alleen met rijden, dus zodra mijn paard zijn zadel op heeft doe ik ze aan, en zodra ik klaar ben, eerst de laarzen uit voordat ik met water ofiets aan de gang ga. Ik heb ze nu ruim en jaar en ze zien er nog super uit.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 19:13

Ik heb 2 paar rundsleer en een paar kalfleer, maar die zijn aan de buitenkant verstevigd. Ik vind de kalfslederen wel erg lekker zitten en het leer is ook veel mooier, het glimt veel meer!