Tot wanneer ongeveer groeit wintervacht ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Tot wanneer ongeveer groeit wintervacht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 18:42

Hoi,

Mijn paard krijgt , als het gaat regenen, een regendeken op . Want er is geen enkele schuilmogelijkheid op de wei en de stallen zijn nog niet klaar.
Maar hoe gaat een regendeken de groei van zijn wintervacht beinvloeden ? Weet iemand dat ?
Want uiteindelijk wil ik hem van de winter zonder deken buiten kunnen zetten en ook zonder deken in zijn buitenstal kunnen zeten.

Groetjes,

Maris

MissDonna

Re: Tot wanneer ongeveer groeit wintervacht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:29

dat ligt er heel erg aan hoe koud het word.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:33

hier ben ik ook wel benieuwd naar,want mijn paard staat nu op een nieuwe stal waar ze in de winter ook veel buiten is.ik hou dit topic dus even in de gaten

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:20

Als je scheert, groeit het terug. Hangt er idd ook van af hoe koud het word.. Veel paarden krijgen nu al wintervacht.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 20:21

Dat ligt er juist aan of je een gevoerde of ongevoerde regendeken hebt Knipoog
Als hij ongevoerd is zal hij bijna geen invloed hebben op het aanmaken van de wintervacht, maar als hij gevoerd is zal het wel wat invloed hebben.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-08 09:42

Hij is ongevoerd. Maar houdt wel de kou tegen natuurlijk.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:08

Ongevoerd zal niet veel invloed hebben hoor, vooral niet omdat hij er alleen maar opligt als het regent.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:16

maar juist tijdens een bui is het kouder, dus dan zal tt toch wel invloed hebben?

Lianne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:19

Ja weetniet, mijn pony kan de stal in en uit maar ze heeft wel een dikkere vacht als ze zonder deken de herfst doorbrengt. In dewinter blijft ie dan even dik ook als ze een deken op heeft.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:11

ik merk bij mijn paard dat voornamelijk licht de trigger is om een wintervacht aan te maken. Al pak ik hem van top tot teen in met dekens, als de dagen korter worden (dus langer donker), dan begint de vacht te groeien.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 10:23

een ongevoerde regendeken legt de haren plat, waardoor het paard zichzelf niet meer warm kan houden Knipoog . Als je dus een deken op wil leggen, doe dan liever wel een gevoerde.

Mijn paard heeft wel een schuilstal, maar gaat daar alleen in als het echt heel erg hoost, anders blijven ze (de kudde) gewoon met de kont in de regen staan eten.

Zelf zou ik het even aankijken, hoe minder je ingrijpt hoe beter de wintervacht zich kan ontwikkelen, maar kan me ook voorstellen dat als het heel erg hard regent en waait het niet zo denderend is voor je paard. Van alleen bij veel regen een deken op denk ik niet dat de wintervacht heel erg beinvloed wordt eigenlijk.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 13:38

Probleem is dat mijn paard niet bij huis staat en ik dus niet telkens deken op en af kan doen. Dus hij heeft de deken gewoon de hele dag ( en nacht als hij buiten staat ) op.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 13:55

Als je hem van de winter zonder deken op het land wil hebben staan dan kun je beter geen deken opleggen. Het remt toch de groei, het klopt inderdaad dat de wintervacht aangemaakt wordt vanaf het moment dat de dagen korter worden (dus heeft indd te maken met licht), maar de mate van kou heeft wel degelijk invloed op de dikte van de vacht. Bovendien kan je paard inderdaad zijn vacht niet opzetten, waardoor hij het uiteindelijk kouder zal hebben.
Ook stopt de aanmaak van de wintervacht als de dagen weer langer worden (meestal zo rond 20 dec.), dus als je hem dan buiten zet, wordt die vacht niet meer aangepast en is zijn vacht niet dik genoeg om de winter goed door te komen. Januari en februari zijn de koudste maanden.

Kortom, lekker laten staan zodat hij een lekkere dikke vacht kan aanmaken en daarmee goed de winter door kan komen. Ze kunnen heel prima tegen een flinke regenbui.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:00

Ik zou hem dan nu al zonder deken doen. Van regen worden ze niet minder, en nu is het nog niet zo koud, dus heeft je paard voldoende tijd om nog te wennen en een wintervacht te krijgen. Een deken ook ongevoerd belemmerd altijd groei wintervacht is mijn ervaring. Je kunt wel een deken een aantal uren op doen hoor en afhalen als het weer droog is. Maar niet permanent. Dit laatste is zo te lezen niet mogelijk voor je, daarom zou ik kiezen voor geen deken. of nu een deken en in de winter ook, maar dan gevoerd.
Laatst bijgewerkt door xcomplientx op 02-10-08 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 14:02

Maris schreef:
Probleem is dat mijn paard niet bij huis staat en ik dus niet telkens deken op en af kan doen. Dus hij heeft de deken gewoon de hele dag ( en nacht als hij buiten staat ) op.

Dan zou ik idd toch proberen om zonder deken te doen. Het is begrijp ik toch tijdelijk voor je stallen klaar zijn, dan is de wintervacht lekker voorbereid en kan ie daarna als nog de schuilstal in.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 14:22

Pffff moeilijk hoor. Ik vind het niets om hem zonder deken en zonder schuilmogelijkheid buiten te laten staan. Dan gaat hij ook teveel afvallen ( ondanks hooi ). Dus dat kan eigenlijk niet.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 16:56

Maris, als het je niet lekker zit, dan kun je toch ook in de winter een deken om doen voor dit jaar? Dan doe je volgend jaar lekker dekenloos. Missch hebben we een zachte winter en kun je nu best een regendeken omdoen en in de winter weer aflaten. maar dat is altijd afwachten.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 17:35

Hmmm, nee liever geen dekens van de winter.
Maar eigenlijk doe ik gewoon moeilijk nu. Hij stond tot nu toe dag en nacht buiten zonder deken en heeft dus al een stukje wintervacht op kunnen bouwen ( het was al best koud s'nachts ) en volgende week als het weer beter weer is kan de regendeken weer af. Voor een week ofzo een deken op moet niet zoveel invloed hebben op de wintervacht. Hoop ik.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:40

klopt wat je zegt, zo heb ik het ook wel eens gedaan en geen problemen mee gehad.

brennie75

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 17:48

ik vind het ook moeilijk hoor, zeker als ze niet kunnen schuilen!
Nu had ik bij cooper een regendeken opgedaan, maar hoe het is gebeurd weet ik niet Verward , maar zijn deken lag er de volgende dag af!
voorriemen losgescheurd , buiksingels losgerukt, had had er duidelijk geen zin in! Rolleyes
en daar stond ie dan in de regen. en me deken kapot! Huilen
nu gaan we het weekend het land afzetten , en dan kunnen ze schuilen in een schuilcontainer en een oude trailer! dan ben ik wat geruster, ook kunnen ze op tegels staan lekker droog. Haha!
Maar ik denk dat wij er meer moeite mee hebben dan de paarden zelf, gek he?
mag je op het land bij jullie niks neer zetten om te schuilen dan?
groetjes van bren! Knipoog

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-08 17:54

Land is niet van mij, mijn paard staat in pension op een boerderij. Dus ik kan niet zomaar een schuilstal neerzetten. Helaas.

Bedankt iedereen voor het meedenken !