bezweet paard op de wei?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

bokkertjee

bezweet paard op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-08 16:41

mijn fjord zweet wel eens na het rijden en ze staat 24 uur per dag op de wei
is dat erg? als ze gezweet heeft doe ik wel altijd even een zweet deken op en die doe ik later weer af,
is het erg dat zij wat zweet?
gr

MissDonna

Re: bezweet paard op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:00

ik heb wel eens gelezen dat koud zweet niet erg is. dus stappen totdat het zweet geheel nat is of weg is. Maar of het echt zo is weet ik niet. Moet je even nog wat reacties afwachten!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:05

Volgens de site van Paard Natuurlijk kan het beslist geen kwaad. het lijkt me allemaal redelijk onderbouwd.

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:05

ligt er denk beetje aan hoe koud het is, met heel warm weer is het niet zo erg, maar als het koud is, of een fris windje staat, kan je d'r beter niet te nat op de wei zetten;)

MissDonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:09

Paarden hebben een vet laag hea, dus als het zweet koud is, is het geloof ik bij de vetlaag droog. en is er zo ie zo niets meer aan de hand. Als ik het goed heb.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:10

Ik zou oppassen met een zweetdeken en Fjord..
Ik had vrijdagavond les. Half uur uitgestapt...nou toen was hij wel redelijk afgekoelt, maar nog wel nat. Zweetdeken erop...en nog even zo laten drogen...dacht ik. Nou toen deken er weer af toen was hij weer helemaal warm...echt niet handig! Clown

Ik heb ook altijd begrepen dat als je heel goed uitstapt (20 min doe ik soms wel eens) dat het dan niet kwaad kan als je paard bezweet op de wei staat...heb ik vroeger ook wel eens gedaan met Tim en hij is er nooit ziek van geworden.

Het hangt natuurlijk ook wel van het weertype af...ik zou hem nooit in de regen bezweet op de wei zetten.

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:11

Als je paard goed uitgestapt is, niet meer warm en alleen nog nat op het haar en niet op de huid dan zou het goed meoten kunnen. Persoonlijk voel ik me er alleen niet zo goed bij.

Rixt_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:12

Het is belangrijk om uit te stappen totdat het paard niet meer warm
aanvoelt. Dat de vacht dan nog (deels) nat is maakt voor een gezond paard, wat gewend is buiten te staan, niet veel uit. Het gaat erom dat de huid droog is. Dat de vacht nog nat is maakt niet zoveel uit, als het regent is je paard toch ook nat?

nandy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-08 19:54

Een zweetdeken is niet zo handig..
Je paard heeft het warm, zweet, en wij leggen er een deken op.... Knipoog
Goed uitstappen is voldoende, een zweetdeken overbodig.
Zoals de rest ook al aangeeft, hij kan gerust bezweet de wei op, als hij maar niet meer warm is.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 18:16

Zolang idd de huid zelf niet nat is en het paard op temperatuur is kunnen ze zo het land op.
Alleen dus de zweetplekken niet gaan poetsen. Dan duw je het weer op de huid. Knipoog

Airiin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:00

Zolang ze/hij in beweging is en niet op de tocht staat zolang haar huid nog warm is kan het geen kwaad... Goed uitstappen dus, daarna is het niet erg. In de regen worden ze ook nat!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:26

MD-->SV

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:28

Op stal bezweet lijkt me erger dan op een weiland bezweet. In een weiland kunnen ze bewegen en kunnen ze zichzelf uitstappen + een paard is goed geïsoleerd Lachen.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 21:32

Een paard droogt "van binnen uit" op. Als hij voldoende opgedroogd is dat het haar dicht bij zijn huid weer droog is kan het wel. Je kunt het dan een beetje vergelijken met jouw eigen jas die aan de buitenkant nat is van de regen, maar aan de binnenkant droog.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 22:48

Roxx schreef:
Een paard droogt "van binnen uit" op. Als hij voldoende opgedroogd is dat het haar dicht bij zijn huid weer droog is kan het wel. Je kunt het dan een beetje vergelijken met jouw eigen jas die aan de buitenkant nat is van de regen, maar aan de binnenkant droog.

Met het verschil dat een paardenvacht meestal beter geïsoleerd is dan een jas Vork . Maar ik vind het wel een goede vergelijking Lachen.

barrelracer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 15:25

als het slecht weer is en veel wind zou ik mijn pony niet bezweet op de wei zetten