Hoe veulen vervoeren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

quintolover

Hoe veulen vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 09:42

Hoi, hoe vervoeren jullie een veulen?
Zaterdag ga ik een veulen ophalen, maar hij word per direkt dus
gescheiden van zijn moeder, en gaat zonder moeder in de trailer.
Moet hij wat sedelin krijgen, of juist niet?
Zal hij rustig worden na een tijdje? Of juist niet, graag tips hoe jullie het doen.

Neskolay

Re: Hoe veulen vervoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:47

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:50

als je denkt dat het veulen erg bang gaat worden kun je een streepje tranquigel geven( sedalin heeft nu een andere naam) zodat het veulen iets rustiger word.
persoonlijk heb ik veulens liever los op de trailer staan,dik stro op de vloer en dan komt het vaak wel goed.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 09:54

Wij gaan ons veulen zaterdag ook ophalen en naar de opfok brengen, zonder merrie. We halen het tussenschot uit onze twee paardstrailer en vervoeren haar gewoon los. Natuurlijk wel ook het zeiltje dicht. Weet nog niet of ik stro erin ga doen, wij hebben zo'n gegoten vloer en die is best stroef, denk dat stro weer gaat glijden. Maar ben er nog niet uit..

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-08 09:56

Het is een anderhalf paards trailer.
Geen idee of ik stro er in moet leggen.
Hij word niet afgespeend van te voren, dit i.v.m. geen mogelijkheid ervoor.
Het is een klein ritje van denk ik een half uurtje.
Maar ik weet niet of hij gek word, maar hij loopt ook nog niet zo met je mee.

beautybaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 17:06

rustig optillen of met een longeertouw achter ze kond erin zetten.

Fem_daf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:22

Zorg er wel voor dat hij niet onder de voorste stang kan. Wij hebben een rubberschot eraan gehangen tegen schrapen, maar dit is vast ook een goede oplossing voor een veulen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:26

flink wat stro erin, veulen er los in en zeiltje dicht en rijden Clown
je maakt je altijd drukker dan nodig is naar mijn idee Bloos

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:29

Wat naar dat ie zo "cold turkey" van zijn moeder gescheiden wordt. Maar goed, ik zou er dik stro in doen en alles dicht doen en hem dan los laten staan. kijk goed of er niks in de trailer is waaraan hij zich kan beschadigen. Uitstekende dingen enzo.
Met een paar mensen zal je hem er wel in kunnen 'tillen'.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 19:30

Geen sedalin oid geven. Veulen red het zo ook wel. Mag ik vragen om wat voor ras het gaat?

Veulens zijn vaak al wat wiebeliger op de benen in een trailer, door ze te verdoven wordt dat alleen maar erger.
Zodra je rijd is er niets meer aan de hand. Zou wel het zeiltje van je trailer dicht doen.

Stro zou ik ook niet doen. Gewoon kale vloer of evt. wat zaagsel. Heb een tijdje str erin gehad en zowel merrie als veulen hadden meer moeite om te blijven staan doordat het gladder is.

Zo scheiden is iedereen voor zich, vindt ik op zich niets mis mee.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-08 11:16

het gaat om een haflingerveulen, ja ze hebben er geen mogelijkheid voor om te scheiden, maar hij loopt eigenlijk al niet meer bij mams, en heeft eigenlijk zijn eigen leven al.
Ik ga hem zo ophalen, en ga hem niks geven, tenzij er stress is, heb het wel mee namelijk, had het nog van me shet.
Ik heb geen idee wat voor vloer het is, is niet mijn trailer, eventueel kan ik de rubbermat van mijn trailer erin doen voor iets
meer stevigheid.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 11:18

Sedalin lijkt me niet slim, het dier zal wankel zijn omdat het moet wennen aan het rijden. Zeiltje dicht, veulen los en rustig rijden. Veel meer kun je niet doen. Is ze trouwens gechipt?
Als ze het eng vindt op de laadklep kun je met iemand samen elkaars handen vastpakken, onder de kont duwen en haar ahw er in tillen. Geeft veel minder stress dan sjorren aan het hoofd. Sterkte en maak je niet te druk, want dat geeft het veulen alleen maar meer spanningen, komt vast goed!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 11:55

[PP] > [TAO]

Duzzell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:00

toen ik mijn veule ging afspenen van de moeder is het goed mis gegaan in de trailer das 9 jaar gelede alles leek goed te gaan maar toen we er bijna waren is ze gaan liggen in de trailer terwijl ze vast stond ze is met haar voorbenen in het halster gekomen hoe dat komt geen idee maar ze had zich zelf dus opgehangen alles snel door gesneden en iemandis bij haar in de trailer gaan staan
arme pony toen veulen maar gelukkig geen anst over gehouden aan her gebeuren

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:05

Je kunt een veulen ook beter niet vastzetten in de trailer, gewoon los er in.

Onze Friese merrie is, toen ze nog veulen was, ook zomaar van de moeder gescheiden en bij ons in de trailer gezet. Wel wat verdoofd en dat ging wel goed. Ze had nog energie voor tien, want ze trapte behoorlijk tegen de wanden van de trailer.
Persoonlijk zou ik liever rustig aan van moeder scheiden, maar als er geen andere mogelijkheid is, helaas. Het komt wel goed hoor.

Grietje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 09:35

Wij hebben ons veulen afgelopen zaterdag opgehaald met een tweepaardstrailer zonder tussenschot. Mams naast de laatklep gezet, daarna veulen de wagen op. Alles dicht en gauw rijden.

Natuurlijk eerst flink aan het roepen, verder onderweg rustig, was een rit van 2 uur. Bij aankomst ging ze wel weer roepen, maar was wel rustig.

sieta87

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-08 23:00

Wij hebben altijd een rubber matje onder de stang te hangen, zodat hij daar niet onderdoor kan.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 09:44

Je kunt het veulen ophalen met een ander paard als gezelschapsdier. Ook al kennen ze elkaar niet, een veulen wordt al heel snel geaccepteerd. Wij hebben met deze methode heel goede ervaringen. Lachen

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 09:46

Ik vind wat bertie zegt inderdaad een hele goede tip. Dit wordt sowieso een traumatische ervaring voor het veulen, maar dit maakt het wel iets minder erg.

Moderatoropmerking:
Er zijn reacties gesplit, omdat het een oud topic is. Hier gelieve niet op te reageren, tenzij je écht een toevoegende waarde weet te leveren aan het topic.
Laatst bijgewerkt door Judje op 09-12-08 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten gesplit ivm oud topic en opmerking toegevoegd.