Gek worden als ze alleen is.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

aira2005

Gek worden als ze alleen is.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 14:50

Hallo allemaal,

Ik heb een paard en die is echt super braaf super lief doet alles wat je vraagd. Tot dat ze alleen is! Dan barst de bom dan word ze gek als ik er oprijd en de bom barst dan blijft ze wel gewoon bij me maar als ik haar aan het poetsen ben blijft ze heen en weer gaan en keihard hinniken, Ik vroeg me af of meer mensen hier last van hebben en wat jullie daaraan doen. Tips graag.

Wat ook belangrijk is is dat ze altijd met andere paarden heeft gestaan. Ze is 3 jaar en ben net een half jaar met haar aan de gang. Wat mij logisch lijkt is dat ze weg is van de kudde zich dus niet veilig voelt alleen. Maar wat kun je daaraan doen?

detour

Re: Gek worden als ze alleen is.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:52

Misschien kwestie van gewenning, mijn drie jarige heeft dit ook al merk ik wel dat als ik afleiding zoek in de bak dmv balkje met rijden, hij zich daar op moet concentreren. Je paardje moet er ook aan wennen, denk ik.. Maar is ze dan helemaal alleen? Want zonder paarden is ook niks.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 14:54

Nee hoor maar als ik haar uit de wei haal en haar in de stal zet om te borstelen dan is ze misschien 10 meter van de andere paarden en die kan ze ook nog zien maar word ze al gek. En idd als ik aan het rijden ben dan is ze wel een stuk rustiger. Ik denk ook hoor als ze ouder is dat het anders zal zijn!

amj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:55

Kwestie van wennen. Gewoon blijven oefenen, dan zal het uiteindelijk wel beter gaan.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:55

Dus als de paarden uit zicht zijn gaat het wel?..

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 14:57

Nee dan al helemaal niet maar als zij binnen staat en de andere nog buiten dan heeft ze er al moeite mee.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:58

eerlijk gezegt lijkt het me wel logisch dat ze niet alleen kan zijn, een paard is nu eenmaal een kuddedier, en niet 'gemaakt' om alleen te zijn!
maar je kunt het je paard natuurlijk wel leren, door te wennen

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 14:58

Die van mij heeft dat ook, niet als ik met haar rijd (althans niet meer), maar wel als ze alleen in haar box staat en de rest van de paarden is uit de stal.
Van de zomer heeft anderhalve maand gedwongen alleen op stal moeten staan vanwege een operatie waarvoor ik echt mn hard vast hield. Uiteindelijk heeft ze zich na 2 dagen rondrennen in dr box heel rustig gehouden en ging het allemaal prima. Nu is ze veel makkelijker en minder op de kudde gericht als voorheen. Ze vertrouwt mij nu nog meer en is gewoon helemaal wat stoerder geworden. Al denk ik dat t er nooit helemaal uitgaat.
Het ene paard heeft dat gewoon meer als het andere. Maar zou zo gauw niet weten wat je daar nu aan kan doen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:00

Weet niet of ze kleeft, dat doet de mijne wel , is zeer irritant. Wat je kan doen tijdens die momenten van separeren (je paard weghalen van soortgenoten) is de eerste dagen Rescue Remedy geven van BAch, natuurlijke druppels, misschien gaat de ergste spanning er dan af, en ondersteun je haar mentaal op weg naar wat meer onafhankelijkheid. Succes!

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 15:01

Ja precies ik heb haar nu ook alleen gezet zodat ze er aan wend dat alleen zijn helemaal niet zo erg is. En idd een paard is een kuddedier dus snap het ook heel goed maar vroeg tips omdaar mee om te gaan.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:04

bachdruppels is idd een goede tip was ik even vergeten Vork

Levant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:05

Mijn paard is 11 jaar en heeft er nog steeds last van, hij is erg onrustig als hij alleen op de poetsplaats staat. Als ik alleen ben met rijden gaat het goed, maar als ik eerst met andere paarden ben en die verlaten de bak gaat hij staken bij de uitgang.

Ik probeer hem nooit alleen te laten op de poetsplaats, blijf altijd in de buurt, dan gaat het beter, en met rijden probeer ik hem zoveel mogelijk bezig te houden, dus als anderen de bak verlaten, even een poosje achterin blijven, veel schakelen en oefeningen doen, dan gaat het na een tijdje weer beter.

Het vergt veel van je geduld. Rustig blijven en veel oefenen, bezig houden met leuke dingen als je haar uit de groep haalt, wat eten geven, lekker tutten, wandelen, dat ze zich aan jouw hecht. Dus niet haar ergens alleen zetten, zelf erbij blijven, en belonen is naar mijn mening het beste wat je kunt doen.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 15:08

Ja precies dat ben ik nu ook al aan het doen hoor. Maar er zijn dagen dat je er gewoon minder tegen kunt en dat is zo vermoeiend!! Dan moet je soms echt even tot 10 tellen. En gelukkig vertrouwd ze mij wel heel goed maar ja ik ben geen paard he:D

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 15:09

siskeh schreef:

Waar kan je die halen? En daar word ze dus rustiger van? Want met rijden is ze niet altijd even snel dus ze moet niet sloom worden.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:16

Je kunt een aantal dingen doen.
Je kunt je paard geleidelijk leren alleen te staan, terwijl je poetst, door bijv. eerst een plek te zoeken waar je haar poetst, van waaruit ze de andere paarden nog kan zien.
Dit kun je dan geleidelijk afbouwen naar een plek waar ze echt alleen moet staan.

De reactie van je paard is heel logisch. Het is een kuddedier en zo alleen voelt het zich erg kwetsbaar.
Wat je dus ook moet doen, is leiderschap opeisen. Wees kordaat en duidelijk aanwezig bij je paard.
Je kunt het ook gerust eens corrigeren in het dramagedoe. Daarmee bedoel ik niet dat je moet slaan of zo...maar je kunt gerust eens een keer een flinke ruk aan het halstertouw geven en op die manier de aandacht op jou vestigen...als ze echt helemaal druk en idioot doet.
Als ze dan de aandacht bij jou heeft, onmiddellijk belonen. Prijs haar de hemel in!
Let op...dit moet geen gedoe worden waarbij je steeds aan het touw moet trekken....één keertje moet genoeg zijn om de aandacht op jou te vestigen en daarna kun je je stem gebruiken.
Bij sommige paarden werkt dit heel goed. Bij anderen niet...dat zul je dus even moeten aftasten.

Datzelfde geldt voor het op een andere manier aandacht vragen: door je stem vriendelijk en hoog te laten klinken kun je haar ook nieuwsgierig naar jou maken. Reageert ze positief...geef dan een appel of zoiets. Maar beloon slechts bij hoge uitzondering met iets lekkers, anders heb je dadelijk een schooiend paard.

Die dit allemaal in korte sessies. Op het moment dat je paard rustig wordt en zich wenselijk gedraagd, breng je haar als beloning direct terug naar de kudde.
Dus: druk en stressie gedrag levert haar niks op....je negeert....je brengt haar niet terug....en geeft ze zich over aan het alleen zijn, dan laat je het zo kort mogelijk duren in het begin en dan breng je haar terug. En dit bouw je uit....

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 15:20

Ja precies dank je wel. Ik vind als ze zo gaat heen en weren dat ze wel respect voor mij moet houden als ik er dan naast sta en ze loopt me zo omver dan geef ik haar wel op haar kop. En idd als ze rustig is beloon ik haar ook al goed dus idd ik blijf gewoon oefenen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:20

aira2005 schreef:
siskeh schreef:

Waar kan je die halen? En daar word ze dus rustiger van? Want met rijden is ze niet altijd even snel dus ze moet niet sloom worden.

bij de drogist, ze wordt er niet sloom van hoor!! kijk anders maar eens op internet voor meer info, zijn sites genoeg over!

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 15:23

Oke thnx

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 15:48

aira2005 schreef:
siskeh schreef:

Bij de meeste drogisterijen kun je die halen, zo ook bij de apotheek.
Als je een keer in de buurt bent van Putten, kan ik Terra voor je aanmaken, da's nog wat sterker, erg mooi middel. Ach gut

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 16:02

Oke bedankt voor het aanbod. Maar kom eigelijk nooit in de buurt van putten.

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 16:08

Je kan het dus ook gebruiken als ze in de trailer moet?!? Want dan staat ze natuurlijk ook alleen. Soms word ze gek en soms staat ze wat rustiger. Maar in de winter is in onze bak niet te rijden dus ga naar de binnenbak met de trailer. Maar hoelang van te voren moet ik dat aan haar geven dan?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:12

ik geef het meestal een uur van te voren en als je je paard op de trailer zet nog eens,

je kunt het in elke stressvolle situatie gebruiken, als je paard ziek is , hengstig is(in geval van merrie natuurlijk).
je kunt het zo gek niet bedenken, het is gewoon een ondersteuning in moeilijke situatie's

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:13

aira2005 schreef:
Je kan het dus ook gebruiken als ze in de trailer moet?!? Want dan staat ze natuurlijk ook alleen. Soms word ze gek en soms staat ze wat rustiger. Maar in de winter is in onze bak niet te rijden dus ga naar de binnenbak met de trailer. Maar hoelang van te voren moet ik dat aan haar geven dan?

je kunt het idd overal gebruiken bij stressvolle situaties en mag zeker minimaal 2 x per dag geven.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:16

ik heb wel gehoord dat je rescue eigenlijk nooit te veel kan geven, de andere remedies wel.
rescue kan nooit kwaad

aira2005

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 16:19

Oke dank je wel.
Ga het zeker proberen.