hoe veilig is een cap na vallen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnebloem

hoe veilig is een cap na vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 09:14

Jaaaah daar kom ik weer aangezeurd Clown

Gisteren ben ik van mijn bijrijdtpaard gestuiterd (1.80) recht op me kop Clown
Maar nou zeggen ze in die gebruiksaanwijzing dat je dan een nieuwe moet kopen, maar zal het echt zo'n vaart lopen? Zou dat niet alleen een verkoop praatje zijn?
Maar aan de andere kant, ben er nu met een hersensschudding vanaf gekomen, maar wie wat wat dr straks gaat gebeuren als die cap toch niet goed meer is?
Help Koe

montoya

Re: hoe veilig is een cap na vallen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:20

idd er word gezegt dat als je ben gevallen en op de cap teruecht ben gekomen dat je hem moet vervangen .
kun je van binnen niet zien dat of het matriaal kapot is?

MandyL

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:21

van een scooter helm zeggen ze het ook.. zodra hij 1x gevallen is ..terwijl hij op je hoofd zit of gewoon dan moet je hem vervangen.. ik heb het niet uit geprobeerd of hij dan nog werkt trouwens Haha!

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:22

materiaal hoeft niet kapot te zijn om vervagngen te worden.
elke harde klap die je maakt, wordt opgevangen door je cap.
als je valt, zonder op je hoofd terecht te komen, is het niet zo heel erg (anders zouden sommige wel heel veel caps moeten kopen, zou ik er nu ook al 20 ofzo hebben gehad Nagelbijten / Gniffelen ), maar vooral als je recht op je cap terecht komt, is het toch slim om een nieuwe aan te schaffen, liever uit voorzorg een nieuwe, dan bij de volgende val een groter probleem Lachen

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:24

zo te horen was het best een aardige klap.
Ik zou het risico niet lopen dat hij volgende keer in 2en breekt en hem vervangen.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 09:38

montoya schreef:
idd er word gezegt dat als je ben gevallen en op de cap teruecht ben gekomen dat je hem moet vervangen .
kun je van binnen niet zien dat of het matriaal kapot is?

zal er ff naar kijken als ik weer op stal ben, gisteren dacht ik er niet aan en mijn auto staat nog bij de ruitervereniging dus kan ff nergens heen, hij zat in elk geval niet anders dan anders geloof ik

Merry98

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:39

Wat leuk hier heb ik t op school gistere nog over gehad.
De buiten laag van de cap beschermt de druk van de 1e klap.
Het "piepschuim" wat ind e cap zit vangt de rest van de klap op zodat niet meteen je hoofd met een deuk ligt.
De binnen kant van de cap vangt deze klap maar 1 keer op.
De keer erna dat je eraf valt zal de klap niet meer op worden gevangen als normaal.
Ook al is de cap aan de buiten en binnekant nog heel voor t oog..Het kan wel kapot zijn en niet meer veilig zijn.

Dus ik zal persoonlijk wel een neiuwe cap halen..
Of even na laten kijken door iemand die er verstand van heeft..

En daarna beslissen of je alsnog een nieuwe cap neemt.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:40

ik ben op dezelfde wijze van mijn paard drie jaar geleden afgestuiterd met een nieuwe cap en die was vanaf boven naar achter helemaal gescheurd. Ik zou hem toch maar wegdoen, want kleine haarscheurtjes zie je gewoon niet maar de klap opvangen kan hij de volgende keer wellicht niet meer, wil je dat risico nemen?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:41

De barstjes of misschien zelfs maar kleine haarscheurtjes die de schaal van je helm heeft opgelopen bij deze val kunnen grote gevolgen hebben.

Je voelt er bij normaal gebruik niets van, maar bij een volgende val beschermt die helm dan écht niet meer zo goed als de eerste keer.

StormTitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:46

Ik ben dus nu voor de tweede keer op mijn hoofd gevallen. Ik dacht ook dat het zo'n vaart niet zou lopen, maar heb daar nu echt heel veel spijt van. Heb een behoorlijk zware hersenschudding en vreselijk veel last van mijn nek.

Bespaar dus niet en koop een nieuwe het bespaart je echt een heleboel ellende!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 19:50

Idd, eenander kopen, deze cap heeft zijn wek gedaan. De volgende keer zal hij je nog wel eens gevaarlijk in de weg kunnen zitten.

_Snow_White

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-08 16:19

ik ben ook een keer hard gevallen maar had hem daarna na laten kijken hadden daar zo'n machine voor te controleren maar was gelukkig nog goed

leovier

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:42

Lijkt me verstandig om een nieuwe cap te kopen..

en het lijkt me NIET zo verstandig om met een hersenschudding te gaan internetten Knipoog

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:47

Ik zou ook een nieuwe cap hebben gehaald.
En nu vooral rusten met een hersenschudding Knipoog

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 14:47

Als je hard op je cap bent gevallen zou ik zeker wel een nieuwe kopen.
Je kan beter het zekere voor het onzekere nemen.

Aline_17

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:16

Als je recht op je hoofd bent terecht gekomen en een hersenschudding hebt, dan zou ik wel een nieuwe cap gaan kopen. Voor je eigen gemoedsrust, en je cap heeft aangezien je een hersenschudding hebt wel een klap gehad lijkt me!!
Beterschap!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 15:19

Een cap kan dan inderdaad flink beschadigen.
Kan zelf zo zijn, dat de hele binnenvulling gescheurd is.
Als dan net de buitenkant scheurvrij blijft, lijkt het alsof er niks mis is.
Zolang je geen flinke val meer maakt zal het ook goed blijven.
Tot je weer een keer flink valt..............dan merk je het wel-.
Maar dan is het te laat.
Ik zou inderdaad een nieuwe cap kopen. Lijkt me dat je eigen veiligheid dat toch wel waard is.

horsewalker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 12:28

als je geen breuk ziet en voelt, mag je er probleemloos mee verder rijden. Zolang je helm in 1 stuk is en je valt zal hij elke schok opvangen. in de ruiterwinkel zullen ze je wel aanraden om andere te kopen, om de gekende reden. Enkel als je duidelijk een scheur of een barst ziet of voelt, zou ik hem zeker vervangen.

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:44

horsewalker, haarscheurtjes zijn niet te zien. Maar zorgen er wel voor dat het een ontzettende zwakke plek word. Vergelijk het met een ster in je autoruit. Ook niet altijd goed zichtbaar, maar opeen scherut hij verder.

Ik moet eerlijk bekennen, als ik niet op mijn hoofd val, doe ik hem ook niet gelijk vervangen. Maar als ik op mijn hoofd val vervang ik de cap en sloop ik de oude cap gelijk, zodat ook niemand het in de botte hersens haalt hem toch te gebruiken.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 08:48

horsewalker schreef:
als je geen breuk ziet en voelt, mag je er probleemloos mee verder rijden. Zolang je helm in 1 stuk is en je valt zal hij elke schok opvangen. in de ruiterwinkel zullen ze je wel aanraden om andere te kopen, om de gekende reden. Enkel als je duidelijk een scheur of een barst ziet of voelt, zou ik hem zeker vervangen.

Dat is nou niet een slimme reactie. Niet alle beschadigingen zie je, maar de volgende keer dat je erop valt ligt wel die cap doormidden, want die haarscheurtjes, tja, die had je niet gevoeld of gezien. Geldt hetzelfde voor als voor een brommerhelm, waar ook Veilig Verkeer Nederland (!! geen fietsenwinkel dus) van adviseert hem te vervangen als je eenmaal gevallen bent op de helm.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-08 17:03

Toen ik mijn cap kocht, zeiden ze in de winkel dat ik na een val even langs moet komen. Dan controleert zij of mijn cap nog heel is. Lachen Ik zou het toch even ergens laten controleren.

kristel1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-08 18:55

Blue_Eyes schreef:
horsewalker schreef:

Dat is nou niet een slimme reactie. Niet alle beschadigingen zie je, maar de volgende keer dat je erop valt ligt wel die cap doormidden, want die haarscheurtjes, tja, die had je niet gevoeld of gezien. Geldt hetzelfde voor als voor een brommerhelm, waar ook Veilig Verkeer Nederland (!! geen fietsenwinkel dus) van adviseert hem te vervangen als je eenmaal gevallen bent op de helm.

Klopt Blue_Eyes, met een brommerhelm precies hetzelfde.
Mijn broer doet aan scooterrace en heeft een keer een flinke smak gemaakt en kwam bovenop z'n hoofd terecht en ook al lag alleen het vizier eraf en was er voor de rest aan de buitenkant van de helm op wat schrapjes na niet veel te zien, hij heeft gelijk weer een nieuwe helm aangeschaft vanwege de veiligheid. De kans is groot dat ie in tweeen kan barsten. Binnen in de helm kunnen barstjes/barsten zitten (onder de bekleding van de helm) zonder dat je dat kunt zien. Met een paardrijcap kan er precies hetzelfde gebeuren als je er tijdens een val weer op terecht komt.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:07

Volgens mij kun je idd hem nog gebruiken, ik ben er ook wel 20 + afgevallen *shetjes, manege , maar hij blijft goed, alhoewel, ik ben wel toe aan een nieuwe Clown

baed

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 10:27

Ik ben nog geen enkelle keer gevallen alleen mij lijkt het behoorlijk overdreven direct na een val een nieuwe cap te kopen :S

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-08 11:05

Ach, dan ben ik maar overdreven Haha!. Ik heb graag dat mijn hoofd heel blijft.